mata med räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    mata med räkmix

    har experimenterat en del med räkmix nu och vill veta vad ni har för smarta lösningar för att få det att inte skräpa ner det i akvariet?


    jag gjorde såhär,

    först mixade jag en hel del, inga bitar

    sen la jag geggan i en sprits(eller vad det kallas), la in spritsen i kylen tills det stelnat lite för att sedan spruta tunna strängar på en tallrik.

    ställde in tallriken i kylen tills det stelnat ordentligt sen in i frysen. (allt i kylskåpet luktade räkmix)

    efter ett bra tag när jag tog ut den andra tallriken märkte jag att mixen hade blivit Frystorkad?, det var inte alls meningen men det var väldigt praktiskt! när strängarna tinat var dom helt torra och man kunde bryta dem i lagom stora bitar. får fiskarna in en hel bit i munnen skräpar det ju inte ner.
    eftersom dom torkat behöver dom ju inte stå svalt längre, och dom är näst intill luktfria (i alla fall jämfört med innan)

    finns det någon nackdel med att dom frystorkats? om det försvinner någon näring eller så? dom går i alla fall hem hos alla mina fiskar.


    så kanske alla gör vad vet jag? =)
    Lyssna inte på mig
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    #2
    över 30 visningar och ingen har matat med räkmix?
    Lyssna inte på mig

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #3
      Ursprungligen postat av Triggerhappy
      har experimenterat en del med räkmix nu och vill veta vad ni har för smarta lösningar för att få det att inte skräpa ner det i akvariet?


      jag gjorde såhär,

      först mixade jag en hel del, inga bitar

      sen la jag geggan i en sprits(eller vad det kallas), la in spritsen i kylen tills det stelnat lite för att sedan spruta tunna strängar på en tallrik.

      ställde in tallriken i kylen tills det stelnat ordentligt sen in i frysen. (allt i kylskåpet luktade räkmix)

      efter ett bra tag när jag tog ut den andra tallriken märkte jag att mixen hade blivit Frystorkad?, det var inte alls meningen men det var väldigt praktiskt! när strängarna tinat var dom helt torra och man kunde bryta dem i lagom stora bitar. får fiskarna in en hel bit i munnen skräpar det ju inte ner.
      eftersom dom torkat behöver dom ju inte stå svalt längre, och dom är näst intill luktfria (i alla fall jämfört med innan)

      finns det någon nackdel med att dom frystorkats? om det försvinner någon näring eller så? dom går i alla fall hem hos alla mina fiskar.


      så kanske alla gör vad vet jag? =)
      C-vitamin och folsyra försvinner vid frystorkning.

      Jag ser Agar-agar som det enda vägen till bra räkmix, tills någon kan presentera ett lika bra eller bättre förslag.

      Kommentar

      • fesoj
        • November 2007
        • 250

        #4
        ska prova!
        112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          I min senaste mix använde jag lite mer gelatin än senast och jag tycker nästan att det håller ihop lite för bra.. Fiskarna gillar det i alla fall och ser ut att trivas bra.
          Jag blandade bara räkor, ärtor, gelatin och spirulina.

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          Arbetssätt...