Röda Mygg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    Röda Mygg

    Hur är det med dom här egentligen?

    1. Att dom är allergiframkallande verkar vara fastställt, eller var det nån som blev allergisk en gång och samtidigt matade mkt med röda mygg och fick nåt att skylla på? Jag vet inte...

    2. Lågt energiinnehåll, ja kanske det. Men jag matar med det nån gång om dagen och det verkar funka. Men det kan mkt väl stämma att nåt annat vore bättre.

    3. Man säger ofta att frysfoder, och då främst röda mygg, drar med sig bakterier och sjukdomar. Borde det inte vara ganska kontrollerat? Förr kan jag förstå, men nu borde det väl vara bättre, även om ryktet kanske hänger kvar...

    4. Jag kan säga att det slår alla adnra foder med hästlängder om man kollar vad fiskarna föredrar. Har du tur hittar du ett ställe där det säljs billigt...

    5. Är det nåt mer som man kan ifrågasätta?

    Vad tycker ni om dom här punkterna?
    / Marcus
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    1/ Det finns vetenskapliga undersöknuingar som visar att ungefär 1/3 blir allergiska
    3/ Det förekommer inte någon som helst kontroll. Detta eftersom det betraktas som ett naturfoder som inte blandats och då inte behöver testas
    4/ Och Pizza och hamburgare är den bästa maten för oss människor eftersom det är den mat vi gillar bäst. Eller tror du verkligen att fiskar är mycket intelligentare än människor så de känner till sin kostcirkel och vet vad som är bäst för dom
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • nesseman
      • December 2007
      • 362

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      1/ Det finns vetenskapliga undersöknuingar som visar att ungefär 1/3 blir allergiska
      3/ Det förekommer inte någon som helst kontroll. Detta eftersom det betraktas som ett naturfoder som inte blandats och då inte behöver testas
      4/ Och Pizza och hamburgare är den bästa maten för oss människor eftersom det är den mat vi gillar bäst. Eller tror du verkligen att fiskar är mycket intelligentare än människor så de känner till sin kostcirkel och vet vad som är bäst för dom
      Ha ha ha ... gillar svaret på fråga 4

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Ja, det var lite ironi i dom

        Men blir 33% av alla människor som matar med röda mygg allergiska mot nånting!?
        / Marcus

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av PlatyYngel
          Men blir 33% av alla människor som matar med röda mygg allergiska mot nånting!?
          Ja mot Röda Mygg - det var ju det som testades
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • almost_jocke
            • January 2008
            • 228

            #6
            men men??..... finns det något bra med röda mygg??

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Fisken tycker det är gott, så man kan få vildfångade fiskar som matvägrar att börja äta med röda mygg. Annars vet jag inte om det finns så mycket bra att säga om röda mygg.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av almost_jocke
                men men??..... finns det något bra med röda mygg??
                Som azur skriver så kan det trigga nyinköpta vildfångade matvägrande fiskar till att börja äta - så detta kan man ha det till.
                Fast undvik även i detta fall till att använda det till herbivora arter som lever i alkaliskt vatten.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • almost_jocke
                  • January 2008
                  • 228

                  #9
                  men så länge fiskarna är matglada så kan man alltså bojkotta röda mygg..

                  känns ju jobbigt att jag som för exakt 1år sedan fick mitt första "stora" akvarium och som alltså är lite av en ny börrjare har blivit varmt rekommenderad röda mygg framför en massa annat foder i diverse djuraffärer

                  just nu kör jag mycket mysis och det funkar jätte bra

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Mysis är ett mycket bättre foder, näringsmässigt.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • wassen
                      • September 2008
                      • 51

                      #11
                      Kan verka dum nu men hur blir man allergisk av de röda myggen? är väl inte tänkt att man ska smaka dem själv innan man stoppar dem i akvariet?

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av wassen
                        Kan verka dum nu men hur blir man allergisk av de röda myggen? är väl inte tänkt att man ska smaka dem själv innan man stoppar dem i akvariet?
                        Oftast blir man allergisk genom att man rör dom - men det har faktiskt även hänt genom att man varit i samma rum.
                        Så ur allergisynpunkt kan du nog äta dom, men du får inte röra dom samt att du måste hålla andan näer du är i samma rum
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Inandning är värst. Dvs frystorkade röda mygg är allra mest allergiframkallande, men det är som med jordnötter: de som blir riktigt allergiska kan inte alls vistas i närheten.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • wassen
                            • September 2008
                            • 51

                            #14
                            Okej.. hmm har glömt denna tråd ett tag, men då fattar jag. Jag fick nämligen med en påse med larver som jag kastar i bitar av vissa dagar. Men då behöver jag inte bry mig om att köpa nya då efter att denna påse är slut.
                            Men helt klart så är alla fiskar i akvariet grymt sugna på detta. kardinaler, tetror, guramis, guppys och botior.
                            Kan det vara bra att kasta i lite innan ynglen kommer av gyppyn? så att kardinalerna redan är mätta när ynglen kommer?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...