Godistips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • purusam
    • December 2008
    • 73

    Godistips

    Jag skulle vilja ha en massa olika godistips till mina malawisar

    alltså saker som man har hemma man kan ge dom nån gång för att ge dom varierad kost

    typ kan man finhacka skalade räkor och ge dom?

    gurka?
    tomat?
    skinka ?

    ja alla bra tips mottages tacksamt.

    har även bestämt mig för att sluta med röda mygglarver
    mina mawaisar för nu:

    Spirulina flingfoder
    Spirulina super forte Mini stics
    Tropical Mini waffers med astaxanthin
    Jbl Novo Rift stics

    Räkmix vill jag inte ha som tips!!
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Gurka och zuccini kan du ge, sett en skiva på en gaffel och lägg ner i karet..så kan du lätt ta ut den igen när dom tröttnat.

    Brysselkål,Broccoli,ärtor(skala ärtorna) m.m kan du koka och sedan lägga ner på samma sätt med en gaffel för att lätt få upp.

    Finns säkert massor med andra saker man kan ge, men dessa är det jag testat själv.

    Gurka brukar jag ofta ge även om det inte är nåt speciellt nyttigt i det..men flera av mina fiskar gillar det.
    (provade med detta i tron av att mina malar skulle gilla det, men dom fick inte ha det ifred för alla fiskar ville smaka )
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • sessan 401
      • January 2008
      • 144

      #3
      Skinka bör du inte ge, man skall inte ge dem från djur. Insändaren ovan har jättebra ideer. Finhacka du räkor, funkar jättebra!
      //s

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Vill man ge dom något som de uppskattar så är det levandefoder eftersom foder som rör sig i sig är stimulerande - sådant foder är t.ex. artemia eller vita mygg (som fångats i alkaliskt vatten).

        Annars kan man väl rent allmänt säga att plötsliga nya foder ofta kan ställa till med problem eftersom de inte är vana vid fodret (även om fodret i sig kan vara utmärkt).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • purusam
          • December 2008
          • 73

          #5
          Det är som med våran king charles cavalier då byter vi foder för henne blir hon riktigt dålig i magen.

          Tack för alla tips.

          Finns det mer tips på levandefoder ?
          nånting man kan fånga i hemtrakterna eller på landet ?
          svenska mygglarver?, jag vet inte vad som menas med alkaliskt vatten ?

          var och köpte en burk Sera Granugreen vegetable diet idag för 100 spänn 135 g

          Kommentar

          • KoiKe
            • March 2008
            • 331

            #6
            Ursprungligen postat av purusam
            Det är som med våran king charles cavalier då byter vi foder för henne blir hon riktigt dålig i magen.

            Tack för alla tips.

            Finns det mer tips på levandefoder ?
            nånting man kan fånga i hemtrakterna eller på landet ?
            svenska mygglarver?, jag vet inte vad som menas med alkaliskt vatten ?

            var och köpte en burk Sera Granugreen vegetable diet idag för 100 spänn 135 g

            Jag brukar mata mina malawis med

            Räkor å räkrom är både vuxna å yngel galna i

            Mysis.. kan du fånga i havet dock dåligt om de denna årstiden men kan ges som levandefoder eller frysa, de bra å billigt foder om man mångar själv å man kan fånga ett par kg per gång så man kan ha "naturligt" foder direkt från naturen som basfoder utan att de blir dyrt

            Ärtor...inte kokade eller så...bara krossade med näven/sked å sen i karet...dom lite hårdare bitarna som inte fiskarna tar brukar malarna kunna t.

            Aquatic nature ciklidmat...

            Tetrafin ciklidmat...

            Artemia

            cyclops

            Gurka

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av purusam
              jag vet inte vad som menas med alkaliskt vatten ?
              Högt pH
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Orchillies
                • December 2008
                • 128

                #8
                ska gurkan och squashen också kokas lite eller ges den rå?

                Kommentar

                • Triggerhappy
                  • April 2007
                  • 377

                  #9
                  gurka och squash funkar rått, vet inte hur den blir om man kokar.

                  jag brukar brukar skära av kanterna och lägga i en halv zuccini på någon decimeter =) tar mellan 1-2 dygn innan dom har ätit sig rakt igenom den så det bara är skalet kvar, kan man ta ut det och kasta. ser rätt kul ut när dom simmar in i den och igenom.


                  sniglar kankse man kan mata dem med? jag köpte 2st Ampularier förra veckan och när jag kom hem var en död, så jag drog ut den ur skalet och slängde den i malawikaret. har aldrig sett dem så galna i något, speciellt crabro hanen han vart helt skogstolig och simmade iväg med hela snigeln medans andra våldsamt försökte sno den av honom.

                  nu ska jag nog inte släppa i några ampularier i malawikaret =)
                  Senast redigerad av Triggerhappy; 29 December 2008, 12:59.
                  Lyssna inte på mig

                  Kommentar

                  Arbetssätt...