Semesterfoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    Jodå, ungfödare äter alger och de bästa som även är lätta att få tag i är nog Black mollyn. Guppy äter kanske inte så jättemycket alger, men de går och betar från blad och annat och gör inte saken sämre iaf.
    Där ser man

    Men vad är det för dåligt med semester foder mer än att det skitar ner? Det borde väl vara bättre att vattnet är nerskitat under tiden än att dom svälter ihjäl?
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #17
      .... Äh ta och införskaffa en foderautomat, alla borde äga en, ja menar då slipper man hålla på och böka varje gång man åker på semester eller är borta över jul,nyår, midsommar osv.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • JohanFridsall
        • November 2008
        • 134

        #18
        ska man åka på semester och enbart har små-fisk som guppy, så är nog det allra bästa att man lägger en sten i ett spann med vatten .. och låter den bli algig och sen lägger dne i akvariet.. då blir de glada

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #19
          Det där med hur länge utan foder är en komplicerad fråga. Min foderautomat stod still lite längre än lovat och sedan dess har mina praktbotior fått smak på mina neontetror (de små, så jag kan aldrig mer komplettera med nya)... Så de kommer att överleva men är kanske kanibaler när du kommer hem igen

          Vad jag menar är att normalt går 4-5 veckor säkert bra utan foder om du inte har potentiella predatörer i tanken.

          Kommentar

          • Anna_mvb
            • September 2007
            • 436

            #20
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Men vad är det för dåligt med semester foder mer än att det skitar ner? Det borde väl vara bättre att vattnet är nerskitat under tiden än att dom svälter ihjäl?
            Då vi ska åka bort under två veckor och vi köpte Seras semseterfoder, undrar jag vad är fel på de? Eller är det annan sort som är dåligt?

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #21
              Säkert OK, vissa här har nog upplevt att de kan börja mögla. hade de varit så dåligt hade de nog inte sålts om det alltid blev problem..

              Kör på skulle jag säga...

              Kommentar

              • Vandal
                • January 2006
                • 1655

                #22
                släng i finbladiga växter i massor så äter fiskarna det när det krisar.... men handlar det om 3 veckor skule jag nog ändå lagt en trehunka på en foderautomat...
                over and out /Petter
                Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Det är inte att semesterfodret börjar mögla, utan det blir mycket "mat" som karet får ta emot på en gång. Skulle detta nu inte bli uppätet finns risken för att du planterat en nitritbomb i karet.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • margie80
                    • June 2008
                    • 34

                    #24
                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Jag ska resa bort tre veckor denna jul.

                    Självklart är varenda granne också bortrest och frågan om semesterfoder är alltså aktuell.

                    De gamla "kalkstenarna" som man körde med en gång i tiden gjorde väl mer skada än nytta. Men har någon koll på om det finns något bättre semesterfoder nuförtiden? Eller är någon svindyr foderautomat det enda alternativet?

                    Det handlar alltså om tre veckor och det är vanliga sällskapsfiskar (tetror, fjärilsciklider m.m).

                    Klarar sig kanske firrarna i tre veckor?
                    Jag är i nästan samma situation, borta 3v men med en matning inbokad i "halvtid"..
                    Lutar åt att det får bli "semesterfoder" ilagt när jag åker..

                    Kommentar

                    • Anna_mvb
                      • September 2007
                      • 436

                      #25
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det är inte att semesterfodret börjar mögla, utan det blir mycket "mat" som karet får ta emot på en gång. Skulle detta nu inte bli uppätet finns risken för att du planterat en nitritbomb i karet.
                      Det vill man ju inte ha
                      Blomvattnaren ska ge fiskarna lite mat var tredje dag. Blommorna älskar hon och kan hantera men fiskarna...vi var tvungna ha snabbkurs i faror vid övermatning

                      Kommentar

                      Arbetssätt...