Semesterfoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Semesterfoder?

    Jag ska resa bort tre veckor denna jul.

    Självklart är varenda granne också bortrest och frågan om semesterfoder är alltså aktuell.

    De gamla "kalkstenarna" som man körde med en gång i tiden gjorde väl mer skada än nytta. Men har någon koll på om det finns något bättre semesterfoder nuförtiden? Eller är någon svindyr foderautomat det enda alternativet?

    Det handlar alltså om tre veckor och det är vanliga sällskapsfiskar (tetror, fjärilsciklider m.m).

    Klarar sig kanske firrarna i tre veckor?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag skulle nog investera i en foderautomat, det kan bli billigare i längden än om fiskarna skulle ligga med buken upp när du kommer hem.
    Tre veckor är lite för länge för fisken att vara utan foder, och har du ingen som kan mata fisken samtidigt som de vattnar blommorna så är det nog inte så mycket att välja på...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Kom i håg att göra rent filter plus en serie vattenbyten veckan innan du drar samt ser till att automaten utfodrar likt en skattmas i småland.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Jag hade kört utan foder i 3 veckor, men det är lite på gränsen.
        2 veckor går hur fint som helst men 3-4v blir lite i överkant.
        Om du kan få någon att mata en gång på 3v så har du ju löst problemet.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Kom i håg att göra rent filter plus en serie vattenbyten veckan innan du drar samt ser till att automaten utfodrar likt en skattmas i småland.


          alternativt som mitt företag betalar löner........sällan och väldigt lite....


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • TheRoblin
            • July 2007
            • 310

            #6
            Håller med om foderautomat!!! Det finns visserligenen slags tabletter/pellets (Tetramin weekend) som funkar ok men tror att malarna är snabbt där och partajar!!! Och som namnet lyder så är det nog inte så effektivt i tre veckor!!??

            Annars kan väl en foderautomat och en snäll vän, som vattnar blommorna, fylla på fungera!!!

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Eller så köper jag 10 guppies innan jag åker iväg. Får sedan se till att få istånd lite alger som guppysarna kan leva på. Sedan får guppysarna producera mat i form av yngel till övriga fiskar..

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Äter guppys alger? :P
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • JohanFridsall
                  • November 2008
                  • 134

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Äter guppys alger? :P

                  det är väl de ända de gör bortsett ifrån att para och äta annan mat

                  Kommentar

                  • suzanne.h
                    • March 2005
                    • 223

                    #10
                    Det finns ett semesterfoder som räcker i två veckor, minst. Jag kommer inte ihåg vilket märke det är men det ligger i en folieform som är ca 5 cm i diameter. Det skitar inte ner och räcker till dina fiskar.

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Ursprungligen postat av JohanFridsall
                      det är väl de ända de gör bortsett ifrån att para och äta annan mat
                      Jag vet inte vad du har fått detta ifrån, guppys äter inte en enda alg över huvud taget.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Mobster
                        • June 2008
                        • 506

                        #12
                        Ursprungligen postat av JojjeN
                        Jag vet inte vad du har fått detta ifrån, guppys äter inte en enda alg över huvud taget.
                        Hur säker är du på det?

                        Oerhört konstigt att det finns en punkt på tabellen över hur man får bort olika sorters alger som heter "Ungfödande tandkarpar (Poecilia)" (http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf)

                        de kanske inte är så effektiva som mycket annat och på begränsat antal sorters alger men ja. Zoopet kanske har fel

                        Vet även en person som har ett 1000liters växtkar fullt med endlers som han inte matat på 4 år eller vad det var...han satte i 4 st och nu är det 400-500 har han uppskattat det till. Och ja, de mår bra.
                        Senast redigerad av Mobster; 09 December 2008, 21:04.

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          *mina guppys rör inte en enda alg över huvudtaget, jag borde nog säga till dom.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • sting
                            • September 2007
                            • 481

                            #14
                            "Ungfödande tandkarpar/Poecilider, Poecilidae
                            Hit hör de vanliga guppys, platys, mollys och svärdbärare, och många andra arter. Nästan alla, (alla vanliga) Poecilider äter alger, och kan vara ganska effektiva om de är många, och eftersom de är dekorativa sig själva och relativt härdiga är de bra val som alg-minskare. De trivs bäst i lite större antal, många av arterna blir lätt lite stresade om bara en till tre stycken, bättre är det med minst ett tiotal, eller från 6-7 st per art av två eller fler olika arter, tänk bara på att de större arterna kan avara lite aggresiva. En Guppy/platy-mix eller Molly/svärdbärar-mix är bättre än till exempel svärbärare/platy eller Guppy/molly. Men dom som är så snälla kanske nån tänker, visst man kan blanda dom hur som helst och det kan gå bra, särskilt i större akvarier, men framförallt svärdbärare och mollys kan vara ganska tuffa mot fiskar som liknar dem själva, kanske inte bita ihjäl rakt av, men hålla dem stressade, och stress är något man alltid bör undvika."

                            Stooort citat från en kille som vet vad han syslar med.. dvs att han uttalar sig inte om han inte är 100% säker..

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Jodå, ungfödare äter alger och de bästa som även är lätta att få tag i är nog Black mollyn. Guppy äter kanske inte så jättemycket alger, men de går och betar från blad och annat och gör inte saken sämre iaf.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...