så kallade viloägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    så kallade viloägg

    Så kallade viloägg som moina, dafnier, artemia, fairy shrimps med flera producerar. Sker det bara under vissa förhållanden?
    Eller finns det alltid en "säkerhetspotential" mot ekologiska minikatastrofer?
    Främst gäller min fråga moinan - jag lyckades ju aldrig få dem att producera viloägg trots tre veckors svält, låg vattentemperatur etc när jag höll på med det projektet för ett år sedan.
    Så vet någon om man kan förvänta sej viloägg om man helt sonika torkade upp vuxen moina eller om man gjorde det efter två veckors svält till exempel?
    Killies is a lifetime passion
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Enligt denna artikel: http://www.scielo.br/pdf/bjb/v61n3/7331.pdf
    producerar de viloägg (ephippia) även under optimala betingelser, fast det är förmodligen ganska få viloägg.

    Enligt denna artikel:

    producerar en annan art viloägg när temperaturen sänktes, det framgår inte ur abstract om de inte producerade viloägg alls under full tillväxt.

    Ytterligare en annan art kräver svält, sjunkande dagslängd, och tillräcklig befolkningstäthet för att producera viloägg:


    Enligt denna:

    kan det dessutom vara knepigt att få viloäggen att kläckas.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...