Pyttepellets - färgfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    • August 2008
    • 323

    Pyttepellets - färgfoder

    Någon som vet vad det kan vara? Såg i en affär att det matades med pyttepellets - röda - som skulle vara det bästa färgfodret på marknaden. Han hade det inte själv till salu - och ville av naturliga skäl inte sälja av det han hade för att mata sin egen fisk.

    Vilket är det bästa (och kanske dyraste) färgfodret i form av små pellets - kanske 2 mm i diameter? Någon som har koll?

    Förresten - det användes till Malawi och Tanganyika.
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
  • mazzkot
    • June 2007
    • 400

    #2
    Jag har 1mm sinking pellets till mina 10cm malawi Hahah komiskt. Men det var det som sas på akvarielagret var det bästa fodret just nu Och som ger fisken bra färg
    Det heter New Life SPECTRUM Cichlid Formula Kostade 250 spänn för300g, Det var nytt på matknaden så det finns nog inte överallt.

    Kommentar

    • Hogan1
      • August 2008
      • 323

      #3
      Ursprungligen postat av mazzkot
      Jag har 1mm sinking pellets till mina 10cm malawi Hahah komiskt. Men det var det som sas på akvarielagret var det bästa fodret just nu Och som ger fisken bra färg
      Det heter New Life SPECTRUM Cichlid Formula Kostade 250 spänn för300g, Det var nytt på matknaden så det finns nog inte överallt.
      Tack - skall kolla var och om det finns.
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      • Hogan1
        • August 2008
        • 323

        #4
        Hittade i USA för $ 68 för 2268 gram inklusive frakt i USA (ungefär SEK 73 för 300 gram).
        Har frågat sambons syster i USA om hon kan skicka det vidare till mig efter jag beställt). Så här innan jul lär man dessutom slippa tull och moms. :-)

        Varför i hela friden skall allt vara så dyrt i Sverige?
        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Jag kommer att tänka på räkfoder...
          Kolla innehållet i dessa om det kan vara något:
          Biomax medium, vuxen http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=23&Itemid=60

          Min räkor är helt tokiga i detta foder och ibland ger jag mina fiskar det.
          Botierna slår nästan volter av glädje.. (Överdrev lite, men bara lite )

          Kommentar

          • Hogan1
            • August 2008
            • 323

            #6
            Ursprungligen postat av Anettejt
            Jag kommer att tänka på räkfoder...
            Kolla innehållet i dessa om det kan vara något:
            Biomax medium, vuxen http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=23&Itemid=60

            Min räkor är helt tokiga i detta foder och ibland ger jag mina fiskar det.
            Botierna slår nästan volter av glädje.. (Överdrev lite, men bara lite )
            Nej, det var röda små pellets. Men jag skall till affären igen i veckan, då kan jag fråga.
            Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Ursprungligen postat av Hogan1
              Nej, det var röda små pellets. Men jag skall till affären igen i veckan, då kan jag fråga.
              Fast jag menade som ersättning av det fodert.
              Jag ger mina fiskar det 1 gång i veckan och det är som jag skrev mycket omtyckt. Jag ger även av Tropicals shrimp-sticks men det tycker de inte lika mycket om.
              Men jag misstänker att det blir dyrt att fodra fiskarna med räkfoder på sikt ändå.

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Ursprungligen postat av Hogan1
                Hittade i USA för $ 68 för 2268 gram inklusive frakt i USA (ungefär SEK 73 för 300 gram).
                Har frågat sambons syster i USA om hon kan skicka det vidare till mig efter jag beställt). Så här innan jul lär man dessutom slippa tull och moms. :-)

                Varför i hela friden skall allt vara så dyrt i Sverige?
                Det har svenska folket bestämt genom att märkligt nog ständigt rösta fram politiker som håller ett av världens högsta skattetryck.
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • Hogan1
                  • August 2008
                  • 323

                  #9
                  Ursprungligen postat av MattiasL
                  Det har svenska folket bestämt genom att märkligt nog ständigt rösta fram politiker som håller ett av världens högsta skattetryck.
                  Jo - det är naturligtvis sant. Men likafullt jäkligt irriterande. Att det var billigare i USA i somras med en dollarkurs på 6 kr är kanske inte så märkligt men att det fortfarande, när kursen är ca 35% högre, är ju nästan skrämmande.

                  Jag spelar golf på somrarna och köper i prinicp inte ett skvatt i golfutrustningsväg i Sverige. Ofta är det så att det är så många led som skall tjäna pengar innan det når konsumenten.

                  Stod i en zoo-butik härom veckan där någon kom in och skulle ha ett 40-liters akvarium - han fick betala 225.- för det och det var tillverkat i Kina. Då skall man alltså tänka på att någon producerat akvariet och transporterat det till Sverige via t.ex. England där kanske Europaagenten sitter. Sen till Sverige där den svenske agenten håller hus - och sist till affären. Den ende som inte tjänar på själva akvariet är zoo-butiken.

                  I USA (vad gäller golf i alla fall) har de stora kedjorna egen import från tillverkarna - eller maximalt ett led till i mellan innan det når konsument. Färre som skär skall ha del av kakan - och naturligtvis vår moms jämfört med USA's sales tax som ligger mellan 6-8% beroende på delstat.
                  Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                  Kommentar

                  • Galne-Gurra
                    • April 2008
                    • 1080

                    #10
                    Hmm det är "lite skillnad" på lönen som en Kinesisk arbetare får jämfört med en Svensk
                    http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                    Kommentar

                    • Hogan1
                      • August 2008
                      • 323

                      #11
                      Ursprungligen postat av Galne-Gurra
                      Hmm det är "lite skillnad" på lönen som en Kinesisk arbetare får jämfört med en Svensk
                      Jo - men vi får lägga till råvaran, kinesens arbete, transport till närmsta hamnstad, resa i container i 35 dagar, tull, moms och inrikestransporter i Sverige, lagerhållning och ytterligare en transport till butik - och sen står butiksinnehavaren där och tjänar inte en spänn förstås.

                      Hursomhelst - en 25%-ig moms gör det hela onödigt dyrt. Man talar nu om att sänka momsen i England för att stimulera handeln (fast då kanske man inte i första hand vill stimulera import) - och i England är momsen 17.5% och redan bland de lägsta i EU. Vi håller krampaktigt fast vid våra 25%.
                      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        He, förr i tiden så gnälldes det över den tionde..
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Hogan1
                          • August 2008
                          • 323

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          He, förr i tiden så gnälldes det över den tionde..
                          Har faktiskt en f.d. arbetskamrat som ger ett tionde - varje jäkla månadslön sen han började jobba för sisådär 25 år sen. Fy fasen vad pengar - och till pingstkyrkan också. Tänk vad mycket akvariefisk han kunnat köpa i stället.
                          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Hade han haft engelsk "moms" så hade han fortfarande bara gett 2,5% mer än vad vi skänker dom jävla brohuggarna..
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Hogan1
                              • August 2008
                              • 323

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gaffel
                              Hade han haft engelsk "moms" så hade han fortfarande bara gett 2,5% mer än vad vi skänker dom jävla brohuggarna..
                              Sorry - där tappade du bort mig... brohuggarna?
                              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...