Förvaring/hållbarhet artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trazom
    • November 2008
    • 12

    Förvaring/hållbarhet artemia

    Hej! Jag har provat att kläcka artemia för första gången och undrar hur mycket kan man ge åt gången? Hur förvarar man dem och hur länge håller de sig?
    Tacksam för svar
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Dom brukar överleva ca 4 dagar efter kläckning i den vanliga burken, och då borde man ha hunnit mata med allihopa.

    Och du kan mata med 1542 stycken åt gången... med andra ord så kan bara du avgöra vad som är lagom för dina fiskar.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • trazom
      • November 2008
      • 12

      #3
      Tack för det, men ska man ha dem mörkt, ljust, varmt eller svalt, med lock eller utan? Det blir många frågor men de är ju första gången som sagt..

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Artemiacystorna ("äggen") skall förvaras torrt och svalt för att hålla sej längre tid t ex i kylskåpet. Tom frysen funkar bara de hålls torrt.
        Nykläckt artemia klarar sej ett par, tre dagar i rumstemp. En vecka i kylskåpet.
        Om man matar med dem är det en klar fördel om yngelvattnet är något salt. De lever 24 tim ung i salthalt 0,1 %. 2-3 dygn i salthalt 0,3%.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • trazom
          • November 2008
          • 12

          #5
          Har provat att ge lite, några matskedar av vattnet de simmar i, direkt i akvariet. Mina fiskar blev väldigt ivriga speciellt tetrorna. Hur mycket är lagom till ett 250 liters akvarium?

          Kommentar

          • trazom
            • November 2008
            • 12

            #6
            Jag kanske ska ha burken i kylskåpet då, med lock på.....?

            Kommentar

            • trazom
              • November 2008
              • 12

              #7
              Behöver man sila eller så? Jag gav utav vattnet de kläcktes i direkt i akvariet. Har jag gjort helt fel?

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Det är ju saltvatten i det, så helst ska du inte ha i vattnet.

                Köp ett Artemia såll som du håvar upp dom med och sköljer av från saltvatten.

                Dessutom har du gjort något system så du särar äggen från artemian va? För äggen kan orsaka magproblem
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • sting
                  • September 2007
                  • 481

                  #9
                  När jag kläckte artémia till mina palettyngel så sög jag bara upp dem med en pimpett och hällde i det i akvariet.. Men nu ska palettcikliderna kunna leva nästan ute i bräckvattenzoonerna så det vore konstigt om det blev några problem..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...