förstoppad slöjis!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aurora
    • May 2007
    • 6

    förstoppad slöjis!!!!

    Hej!
    Är helt ny i bloggning o liknande, men har haft akvarie i några år. Jag har ett jättefint par slöjstjärtar, hanar bägge. Den ena är ca 12 cm i kroppen och den andra ca 15 utan fenor och bägge är ung. 3 1/2 år gamla (unga). De är av sorten 'oranda'. Den största av dom har haft problem med matsmältningen och jag har bytt foder flera ggr. Misstaget jag har gjort är att jag enbart har använt flingfoder av olika slag. Nu är Mefisto (den sjuke) väldigt svullen om magen och har problem att hålla sig upprätt. Han flyter vid ytan på sidan. Sista tiden (senaste 4 veckorna) har jag provat med spirulinafoder (31%) tillsammans med krossade sugmaltabs med hög träfiberhalt och 'vanlig' fllingfoder för slöjstjärtar vilket har fungerat med varierande resultat. Jag har även provat att medicinera med "Aquafuran" två gånger efter varandra men han är fortfarande sjuk. Hans avföring flyter som kork vid ytan. Hans kompis Mefistofeles är helt ok utan anmärkningar förutom nån gång svampangrepp vid huvudet. Förutom dom bor det en gibbicep(20cm), en mindre mal(9cm) (ancistrus?) och en skalare(17cm från överspets till underspets) och de bor alla i en 160 l tank med ett innerfilter från fluval.

    Snälla!!! Jag är extremt desperat efter råd och hjälp för att göra honom frisk igen!! Misstänker det är fel foder men får ingen hjälp från butiker el. liknande, ingen verkar veta något. Tar tacksam emot all hjälp jag kan få!!
    !
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Jag tror inte fodret är huvudfrågan.

    Du skriver föredömligt detaljerat, det är en hel del fisk (i mängd/massa räknat) för den akvariestorleken, och med bara ett innefilter behövs det väldigt täta delvattenbyten för att behålla en god vattenkvalitet.

    Långsiktigt tror jag på ett större akvarium, och större filter. Tills dess mycket täta delvattenbyten, särskilt täta tills symptomen försvinner. Vet inte om du slamsuger gruset regelbundet, om du inte gör det så bör du börja med det omgående.

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #3
      Du kan även läsa på http://www.goldfish-emergency.com/news.php om olika symptom och hur man får bukt på dem.

      Kommentar

      • Aurora
        • May 2007
        • 6

        #4
        Hej! och tack för det snabba svaren! Har inte hunnit skriva tillbaka hur det har gått.

        Erik... hur räknar man ut fisk/massa för att få rätt proportioner? förstod inte riktigt.
        Jag brukar byta vatten ca, var 5e eller 6e dag beroende på hur smutsigt det är. Sen har jag alltid i aquasafe mot amonika, klor o dyl i vattnet fån kranen. Jag har även i ektozonsalt ca 0.5g/liter mot bakteriehalten i vattnet.
        Botten brukar jag dammsuga varje gång. Ibland dammsuger jag den emellan vattenbyten med en 'vattendammsugare' som har ett litet filter som vattnet passerar igenom tillbaks till akvariet.
        Fast slöjisarna brukar ta det mesta eftersom de konstant letar efter mat. Gruset jag har är av mindre korn och det kan också vara att han har svalt några korn som satt sej nånstan i tarmarna, eller?

        Sen har jag läst i nån sajt över skötsel av slöjor att har de problem med förstoppning kan man mata dom med 'daphnier' som jag inte riktigt vet vad det är, det ska innehålla mycket näring och få fart på magen. I butikerna har de inte daphnier med de har 'cyclops' som jag inte heller vet vad det är men personalen påstår att det är samma. Jag har iaf testat dom och det verkar ha blivit bättre. Mefisto hänger inte längre vid ytan och simmar bra, fast på natten när jag har kollat honom har han hängt vid nån hörna uppe vid ytan. Jag tänker byta vatten när jag kommer hem idag iaf och följa dina rekomendationer Erik. Sen får jag se mej om efter nått större kar. Vad rekomenderas för storlek? Nån?

        Kommentar

        • Aurora
          • May 2007
          • 6

          #5
          Tack så jättemycket för länken Linapina! Den är hur bra som helst ju!!

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Det verkar som om du verkligen är angagerad i fiskarnas väbefinnande, jättebra!

            Vad jag kanske lite klumpigt uttryckt försökte påpeka med "i mängd/massa räknat" är att dina fiskar har rätt mycket kroppsvikt sammanlagt, de behöver rätt mycket mat och det belastar vattenkvaliteten ganska hårt. Du byter vatten beroende på hur smutsigt det är, på vilket sätt mäter du smutsigheten?

            Jag tycker att du bör skaffa ett akvarium på minst 240 liter, helst 320 liter, och detta bara om du kan tänka dig att göra dig av med gibbicepsen eller byta till ännu större akvarium när den blir för stor. Dessutom tycker jag att du bör skaffa rejält med filtrering, ett ytterfilter av stor modell vore bra, som kompliment till ditt nuvarande filter.

            Daphnier, eller dafnier som man oftast skriver på svenska brukar gå att håva på sommaren. Och i alla fall förut har de sålts torkade eller frystorkade. De anses ha mycket skal i förhållande till "köttmängden", och om det är fibrer fiskarna behöver så antar jag att skalen kan hjälpa till där.

            Jag tror inte att de svalt sandkorn, eller iaf inte att det är problemet, trots alla energi du lägger på vattnet tror jag att det är ett vattenkvalitetsrelaterat problem.

            Med ett större akvarium och ett till, (mycket större) filter tror jag att problemen kommer att försvinna, jag tror du kommer att kunna göra vattenbyten/"dammsugning" till en veckorutin, slippa saltet och förmodligen även aquasafe:n, och ändå ha mycket liten risk att få problem.

            En sista sak för den här gången, om du inte redan har gott om det: Växter kan göra mycket för vattenkvaliteten, och ja jag vet att slöjstjärtar kan vara knepiga mot växter, men du borde kunna ha Crinum som är en lökväxt och javaormbunke som man kan binda fast på fasta föremål. Båda de växterna brukar klara sig tillsammans med rätt stora slöjstjärtar, och salttillsalts. Dessutom brukar de sakta men säkert bli större, bli snyggare och rena vattnet mer och mer med tiden.

            Kommentar

            Arbetssätt...