Ifrågasätter Räkmix som det optimala fiskfodret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #61
    Är "mat" saltad eller på annat sätt tillredd så framgår detta på förpackningen.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #62
      Agar är fantastiskt bra - om man kan hitta agar av bra kvalitet. Har själv dels använt labb-agar (helt fantastisk), och två olika hälsokost-agar (den ena var helt värdelös, kunde lika gärna använt potatismjöl, den andra fungerade men krävde mycket högre dos än labb-agarn).

      Fiskrens och huvud & skal av nordhavräka är alldeles perfekt att köra ner i räkmixen - det är egentligen där det mesta "göttiga" sitter, sett ur näringssynpunkt. Se bara till att mixa ordentligt så du inte får vassa bitar av antenner och ben kvar i mixen - det kan fastna i munnen på fisk om man har otur.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #63
        Exempel på saker jag har haft i räkmix som funkat bra, det jag haft i är sådant jag skurit bort eller som varit för gammal.

        Räkskal
        Morötter
        Blomkål
        Broccoli
        Sallad
        Fänkål
        Nässlor
        Majs
        Havregrynsgröt
        Apelsin
        Vindruvor
        Äpple
        Päron
        Citron
        Aubergine
        Paprika

        Det man inte ska ha är:
        Potatis (eftersom det innehåller stärkelse som är starkt oxiderande)

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #64
          Vitsen är väl att använda lämpliga råvaror vars vitaminer och mineraler inte går förlorade under tillverkningsprocessen samtidigt som man tillsätter en balanserad mängd protein.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • David.C
            • October 2003
            • 50

            #65
            Klockrent. Då blir det räkor till kvällsfikat snart nog igen... Jag matar ju mina småfiskar mest med granulat, men de stora fiskarna är knappt måttligt förtjusta i detta och jag vill hellre ge dem tex levande fisk, typ guldfiskar och zebraciklider från och till, men jag fick nyligen ont om sådant och har inte hittat något ställe som säljer foderfisk till rimliga priser. Att driva upp egna tar mycket tid och värdefull plats för oss som bor i ganska små hus... Intresset av att kunna mata fiskarna med hushållsrester ibland bottnar sig egentligen inte i någon miljömedvetenhet eller så, utan helt enkelt snarare mest i att jag är närmast oförlåtligt (?) snål. Jag gissar att det finns någon som skulle tycka jag är en smula oansvarig som inte har bättre koll på det totala innehållet i fiskarnas mat, men det blir ändå så varierat så jag tror det funkar, får de sedan en bukfylla med en portion då och då som inte i sig är helt optimal så är det väl inte hälften så illa som att i lättja lura sig själv att köpa mat till ungarna på McDonalds någon gång... Men direkt olämpliga ingredienser vill man ju undvika. (Potatis tex har jag haft på känn att det inte riktigt stämmer, inte för att jag vet något utan mest för att det inte "känns" som fiskmat. Kul att se att man fick rätt en gång i livet, så kan jag undvika det framöver också...)

            Tackar för att ni upplyser en stackars entusiast en smula på ett område han inte är riktigt bergsäker ännu!

            Kommentar

            Arbetssätt...