Ifrågasätter Räkmix som det optimala fiskfodret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koi-fantast
    • October 2007
    • 193

    #46
    Ursprungligen postat av Linapina
    Oj oj vad partiklar det blev i karet! Det la sig efter en stund. Jag hoppas mina äppelsnäckor är duktiga och gör rent efter resterna som for runt!

    Jag skar upp i små tärningar som fick tina inna jag gav dem det. Fick som inget svar på matfrågan så jag hoppas det blev rätt.
    Du bör mata med räkmixen så fryst som möjligt för annars blir det bara en soppa. Bryt av bitar när den börjar tina.

    Ps. Jag följer debatten med glädje!
    Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

    Kommentar

    • Koi-fantast
      • October 2007
      • 193

      #47
      Räkmixen innehåller mer fibrer än vad färdigt foder gör, vilket är bättre för fiskarnas magar. De får mindre problem med förstoppning etc.

      Jag har läst att fiskarna mår bättre av att fodret innehåller vatten, men det är inte troligt att den här forskningen kommer oss tillgodo från foderproducenterna.
      Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #48
        Ähum.. Jag är ingen expert på räkmix men utfodrar mina firrar med det kanske en gång på 10 dagar. Många av er skriver att det skräpar ner mycket. Jag stänger av pumparna när jag utfodrar och sätter på dem igen när maten är uppäten. Inget skräp. Men det kanske är helt fel.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #49
          Ursprungligen postat av TinaM
          Ähum.. Jag är ingen expert på räkmix men utfodrar mina firrar med det kanske en gång på 10 dagar. Många av er skriver att det skräpar ner mycket. Jag stänger av pumparna när jag utfodrar och sätter på dem igen när maten är uppäten. Inget skräp. Men det kanske är helt fel.
          Inte alls fel - utan tvärtom ett bra sätt att mata på
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #50
            Ursprungligen postat av TinaM
            Ähum.. Jag är ingen expert på räkmix men utfodrar mina firrar med det kanske en gång på 10 dagar. Många av er skriver att det skräpar ner mycket. Jag stänger av pumparna när jag utfodrar och sätter på dem igen när maten är uppäten. Inget skräp. Men det kanske är helt fel.
            Fy jäsiken Tina. Ska du mata med räkmix ska du se till att det skräpar riktigt mycket, så du kan hålla med resten här på zoopet

            Kommentar

            • Galne-Gurra
              • April 2008
              • 1080

              #51
              Ursprungligen postat av Azur
              Men om de bara följer Zoopets recept rakt av får de ett bra foder. Tillsätter de astaxantin får de ett riktigt bra foder.
              Var hittar jag det receptet? och var kan man köpa Astraxantin någonstans?
              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

              Kommentar

              • Hagi
                • December 2007
                • 240

                #52
                Räkmix är ett bra och relativt billigt foder, det är välbeprövat och fiskimportörer, odlare och andra har använt det med framgång under lång tid. Det råder inget tvivel om att det är ett bra basfoder. Ett "optimalt foder" går ej att finna då olika fiskars behov skiljer sig så mycket åt. Rämixen är dock ett grundrecept som kan anpassas efter de fiskar man har.

                Att den "skitar ner" något ser jag inte som ett problem, själv använder jag inte ens gelatin, det binder ihop skapligt ändå. De få resterna som blir äts ofta upp av de mindre framåt o glupska invånarna i karet (om det finns sådana). Alla foder skitar dessutom ner mer eller mindre. Den stora belastningen på karet är själva matningen i sig självt (mängden mat o invånare), inte de få och små rester som blir vid matningstillfällena. Oaktat maten äts upp eller inte så belastar det karet om än inte jämförbart. Hursom ser jag inte ett problem med de få rester som blir av matning med exempelvis räkmix, jag har använt det i typ 15 år och aldrig haft några problem som jag kan relatera till fodrets tendens att "skita ner" något vid matning.

                Räkmix är ett bra foder och det finns andra bra foder att köpa färdigt. Dessutom tror jag på att det bästa receptet är att komplettera ett bra basfoder med en varierad tilläggskost. Alltså det finns inte ett (1) optimalt foder i min värld.

                Galne-Gurra: Astaxhantin brukar kunna köpas hos välsorterade akvariebutiker/handlare. NSC har (eller hade iaf.) möjlighet för medlemmar att köpa billigt astaxhantin hos Linkan Feed ingredients. Jag har själv en rejäl burk därifrån som jag desperat försöker att göra slut på.
                Senast redigerad av Hagi; 22 November 2008, 10:12.
                "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #53
                  Ursprungligen postat av Koi-fantast
                  Räkmixen innehåller mer fibrer än vad färdigt foder gör, vilket är bättre för fiskarnas magar. De får mindre problem med förstoppning etc.

                  Jag har läst att fiskarna mår bättre av att fodret innehåller vatten, men det är inte troligt att den här forskningen kommer oss tillgodo från foderproducenterna.
                  När jag matade mina malawis med ciklidpellets så la jag dem alltid i blöt först.. Jag har alltid sagt att det inte kan vara bra att det sväller inne i magen, för något djur..
                  Skönt när undersökningar visar att det sunda förnuftet visar sig vara rätt..
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #54
                    Ursprungligen postat av Galne-Gurra
                    Var hittar jag det receptet?
                    Under Artiklar > Foder
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Galne-Gurra
                      • April 2008
                      • 1080

                      #55
                      Tack Kjell...
                      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                      Kommentar

                      • Limmet
                        • December 2003
                        • 217

                        #56
                        Ursprungligen postat av endymion
                        Svarar diverse inlägg.

                        Agar-agar finns det ett märke som heter Telephonic brand och kostar 15 kr för 25 gram vilket räcket till 2-3 kg räkmix beroende på önskad fasthet. Agar-agar sägs ha 6 gånger starkare bindningseffekt jämfört med gelatin, detta gör att mixen inte dammar.
                        Vart får du tag på denna agar-agar?
                        Mitt Tanganyika-projekt
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                        Kommentar

                        • endymion
                          • October 2006
                          • 680

                          #57
                          Ursprungligen postat av Limmet
                          Vart får du tag på denna agar-agar?
                          Hälsokost eller Thaiaffärer men betala inte mer än 20 kr för 25 gram för då är det dyrt.

                          Kommentar

                          • David.C
                            • October 2003
                            • 50

                            #58
                            Jag får passa på att flika in en fråga till er som till skillnad från mig har koll på det här...
                            Jag har vid något tillfälle gjort budgetkrubb genom att bjuda frugan på räkor och sedan malt ned resterna och blandat det med lite billig fiskfilé och matat med. (Till stora fiskar av rovigare karaktär.)
                            Maten blir ju på så vis i princip gratis dessutom slipper man omaket att göra sig av med räkskalen på något annat vis... Räkans huvud innehåller ju en del mjukdelar och ev. rom äter inte min fru heller, så del blir ju inte enkom skal, men är det ändå lämpligt?
                            Vore fint med några andra tips på saker i hushållet som är skräpklassade som man kan ta vara på. Tex filéades det en hel del makrill hemma i somras, undrar om någon av restprodukterna hade kunnat ha använts till något annat än gåva till renova?
                            Det händer också att jag tar en bit lax och skär ned till mina större fiskar, är det mindre lämpligt än tex torsk? (Det blir ju inte så ofta, man kan ju inte äta samma mat jämt, så jag gissar att det inte spelar så stor roll ändå, resultatet behöver ju inte vara optimal diet, men man vill ju inte råka göra vana av att ge dem något som är direkt ohälsosamt.)

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #59
                              Sist jag kollade så var "vanliga" köpe räkor kokta i en massa salt..
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              • David.C
                                • October 2003
                                • 50

                                #60
                                Aj tusan. Det låter givetvis rimligt, men gäller inte det de flesta frysta köperäkor också, som folk använder till sin dagliga räkmix? Eller borde jag hålla mig borta från fiskvagnen?
                                (Blir det så mycket salt att det egentligen spelar någon roll tro?)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...