Ifrågasätter Räkmix som det optimala fiskfodret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #31
    Min egen invändning mot räkmix är att den skitar ner en hel del i mina små killiakvarier så jag slutade med den relativt omgående trots att jag gjorde en ganska stor sats. Jag pratade med några andra killioter (som vi kallas) och någon matade bara dagen innan vattenbytet just pga detta. Själv använder jag helst levande foder, ibland fryst artemia eller räksmul. Köpt speciellt killifoder (granulat) från England men använder det mest till Triops och Endlers faktiskt.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #32
      Köpte just en påse Hikari gold på 500g för 89:- hos detaljist, kilopris alltså 178:- med max vattenhalt på 10%, så blir kilopriset utan vatten maximalt 198:- . Nu kan det vara så att just den sorten har lite hög proteinhalt för vissas tycke, 47%, men jag har redan andra Hikari-pellets med lägre proteinhalt, så jag kollade inte om sorterna med billigare ingedienser var dyrare, men jag tror inte det.

      Och endymion, vet du vad? Jag var i zoobutiken främst för att kolla om dom hade några växter som jag ville ha, dessutom ligger butiken 20 meter från bolaget, ingen omväg, inget extra krångel, jag kunde ta hand om allt annat jag köpte samma resa innan jag tog hand om pelletsen.

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #33
        Ursprungligen postat av Erik...
        Köpte just en påse Hikari gold på 500g för 89:- hos detaljist, kilopris alltså 178:- med max vattenhalt på 10%, så blir kilopriset utan vatten maximalt 198:- . Nu kan det vara så att just den sorten har lite hög proteinhalt för vissas tycke, 47%, men jag har redan andra Hikari-pellets med lägre proteinhalt, så jag kollade inte om sorterna med billigare ingedienser var dyrare, men jag tror inte det.

        Och endymion, vet du vad? Jag var i zoobutiken främst för att kolla om dom hade några växter som jag ville ha, dessutom ligger butiken 20 meter från bolaget, ingen omväg, inget extra krångel, jag kunde ta hand om allt annat jag köpte samma resa innan jag tog hand om pelletsen.
        Då är det bara att gratulera, för i så fall säljer de fodret utan något som helst påslag. Kort datum eller specialerbjudande?

        Mina fiskar tål dock inte hikari och inte AN. Därimot har NLS, Tropical, Nutrafin, Dr Bassler och ett billigt koifoder funkat.

        Ja ska jag resonera på samma sätt kan du ju räkna bort tiden för mitt inköp, eftersom jag ändå var i mataffären för att handla mat till mig själv, frysen har jag ju också ändå och även mixern användar jag ju ändå. El ingår även den i hyran i lägenheten. Ska jag räkna bort det blir ju även min räkmix billigare.

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #34
          Det var kort datum, så priset var nog lite gammalt, fast det var deras ordinariepris, troligtvis kommer det vara lite högre pris nästa sändning. Men jag brukar kunna köpa säsongens färgpellets i den prisklassen av diverse märken i slutet av dammsäsongen i andra zooaffärer.

          Om du skulle du ha frysen som omsätter 400 kg räkmix om året även om du inte hanterde räkmixen, hur ofta står du och kladdar med det där egentligen? Du måste ju kunna räkna ut hur mycket tid som går åt per kilo ganska enkelt, iaf den tid som du ägnar åt bara det, Kan du inte ta tid nästa gång, från det du börjar plocka fram grejerna till att du diskat och plockat undan allting, och sen slå ut det per kilo?

          Vad jag tycker är skillnad i inhandlandet är att det blir mer av ett omfattande projekt redan att handla allting till räkmix, men det kanske varierar från person till person, en del kanske tycker sånt är kul.

          Jag är så himla nyfiken på vad är det för spännande fiskar som inte tål vissa pelletsfabrikat, och hur det yttrar sig. Jag har fött upp MTV-ciklider, andra afrikanska ciklider, centralamerikanska ciklider, sydamerikanska ciklider, (lustigt nog fortsatte skalarer att leka lika frenetiskt när jag bytte till lågprispellets i hopp om att dom skulle lugna sig lite) labyrintfiskar, karpartade, malar och ungfödare, flera arter ur varje kategori, (jag har säkert glömt någon fisk-kategori, så jag kan väl lägga till snäckor, räkor och kräftor som exempel på "icke-fiskar"), på diverse olika pelletsfabrikat, utan problem. En del av de ynglen har fått annan "första mat", men tillexempel munruvare och ungfödare får pellets från första måltid, de får loss bitar allt eftersom pelletsen mjuknar i vattnet.

          Vissa av de frågor vi behandlar nu är rätt smala och individuella.

          För att tala om räkmix lite mer generellt:
          Faktum är att jag sett de som föder upp malawis i ungefär den skala du håller på med fisk som inte märker att de har proteinhinna, och andra vattenkvalitetsproblem som det inte finns någon annan rimlig förklaring till än just räkmixen. Nu kanske du har utvecklat en super-räkmix som inte läcker vare sig "köttsaft" och "växtsaft" eller konsistensgivare till vattnet, (vilket jag tyvärr måste se och uppleva själv för att bli 100% övertygad om, så vi släpper det om din räkmix) men i normalfallet skitar räkmix ner vattnet mycket mer än pellets, vilket i uppfödningssammanhang innebär att man måste hålla lägre fisktäthet och ha bättre filtrering eller byta mer vatten.

          Många som köper en mixer/matberedare för hundratals kronor, och mycket dyrare råvaror än du och provar och testar sig fram, och geggar med ett par kilo åt gången, gör det i tron om att de ska få ett mycket bättre foder än pellets, fast det finns pellets med alla de vitaminer, mineraler och färgförstärkare som man kan tänkas behöva, och med vettig näringssammanättning i övrigt.

          Om vi ska återgå till din situation endymion, så är jag helt övertygad om att du skulle kunna om du tog några procent av den tid du använder till räkmixen skulle kunna leta reda på ett par färgpelletssorter som i bulk är billigare än råvarorna du köper till räkmixen och är minst lika bra för fiskarna. Ett par sorter för att kunna ha olika proteinhalt, och ge "högproteinarna" pellets med hög proteinhalt, "lågproteinarna" pellets med låg proteinhalt, och mellanregistret en blandning.

          Appropå proteinhalt, som en del anser vara det stora problemet med pellets, alltså att pellets har för hög proteinhalt, hur hög proteinhalt blandar ni eran räkmix till, och hur hög proteinhalt tror ni det är i pellets egentligen? Om man tar lika delar räkor och ärtor som i "grundreceptet", så har vi väl en proteinhalt på ca 50%, (uppskattningsvis, rätta mig om jag har fel någon), när vi bortser från vattnet, spirulinan har högre än så och gelatin är i princip bara protein. Spirulinan (55-77% proteinhalt enligt wikipedia) och multivitaminerna är försumbara i sammanhanget, räkmixen har, om man blandar den enligt grundreceptet i storleksordningen 60% när vi räknar bort vattnet.

          Klart att man får mer tillväxt på fiskarna räknat på torrsubstans om man ger foder med 60% protein än vad man får med 40% proteinhalt, och så har vi en trovärdig teori till varför Kjell tyckte att han fick mer "krut per krona" med räkmixen (återigen borträknat arbetsinsatsen och övriga merkostnder), han köpte troligtvis en massa mer fyllnadsämnen i torrfodret än i fallet med räkmixen, men det kanske också var så torrfodret var av special-akvariefiskfoder, och då kan jag tänka mig att "krut per krona" blir dyrt även i grossistled, men det kan ju Kjell säkert besvara själv.


          Fördelar med räkmix, jag delar upp dom i kategorier.
          Kategori #1
          1) Det ger bättre färg, än vissa pellets, men det finns pellets med både spirulina och astaxantin.
          2) Det är billigare, om man bortser från arbetsinsats, och alla kringkostnader samt handlar räkmixingredienserna till superextrapris eller får dom gratis, men pelletsen i små konsumentförpackningar till ordinariepris.
          3) Man kan ha vad man vill i räkmixen, vilket i mycket sällsynta fall kan vara en fördel om man verkligen vet vad fiskarna behöver, och förstår vad saker och ting innehåller, och behöver ett foder med ett innehåll som inte motsvaras av någon sorts pellets.

          Kategori #2
          4) Det är kul att göra räkmix.
          5) Det känns bättre att ge fiskarna räkmix.
          6) Det är "coolt" och "inne" med räkmix.

          Om man anser att någon/några av fördelarna i kategori #2 är så stora att de är avgörande så ok, då accepterar jag att man tycker det, men det är ingenting som kommer fiskarna tillgodo.

          Jag anser att det finns sällsynta situationer då egen mjukfoderblandning kan vara försvarbart, men om man håller på med exempelvis malawis tycker jag att man inte ska glömma bort att det finns bra billiga guldfisk- och Koipellets att köpa med både astaxantin och spirulina, med ett näringsinnehåll som stämmer mycket bra med de flesta malawicikliders näringsbehov, för de som behöver högre proteinhalt finns det andra pellets.

          Någon som orkat läsa allt jag skrivit? och i så fall, är er inställning till räkmix helt oförändrad?

          Eller har jag fel i något påstående?

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #35
            Orkade nästan läsa allt - skummade iaf. Kom att tänka på utrycket -det bästa av två världar - somliga rekommenderar att om inte fisken gillar torrfodret så får dom det ändå. Iblandat i nästa räkmixsats.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #36
              Ursprungligen postat av Erik...
              D
              Jag är så himla nyfiken på vad är det för spännande fiskar som inte tål vissa pelletsfabrikat, och hur det yttrar sig.
              Jag kan bara tala för mig, men jag köpte 2 burkar Aquatic Nature Tropical Excel för något år sedan, och varenda gång jag matade med det började jag hitta döda fiskar inom någon dag.
              Jag kastade tyvärr burkarna när jag insåg sambandet, men jag är personligen övertygad om att det fodret var Made In China och förorenat med melamin (man vet nu att det var i stort sett standard att blanda i melamin i foder i Kina).
              Faktum är att jag sett de som föder upp malawis i ungefär den skala du håller på med fisk som inte märker att de har proteinhinna, och andra vattenkvalitetsproblem som det inte finns någon annan rimlig förklaring till än just räkmixen.
              Fast jag har väldigt lite fisk och väldigt låg belastning, och har inte heller proteinhinna.
              Jag kör då ändå med en extra proteinrik mix, som bl.a. innehåller hela ägg och tillsatt fiskolja.
              Nu kanske du har utvecklat en super-räkmix som inte läcker vare sig "köttsaft" och "växtsaft" eller konsistensgivare till vattnet
              Agar av god kvalitet, dvs inte hälsokostagar, funkar så. Det blir ingen vit dimma i vattnet med agar som bindemedel.

              Pellets fungerar (om det inte är förorenat med t.ex. melamin, förstås) och är praktiskt att använda, men skitar ned vattnet mer. Räkmix är tveklöst bättre näringsmässigt, men är dyrare och bökigare.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #37
                Ursprungligen postat av Azur
                Jag kan bara tala för mig, men jag köpte 2 burkar Aquatic Nature Tropical Excel för något år sedan, och varenda gång jag matade med det började jag hitta döda fiskar inom någon dag.
                Jag kastade tyvärr burkarna när jag insåg sambandet, men jag är personligen övertygad om att det fodret var Made In China och förorenat med melamin (man vet nu att det var i stort sett standard att blanda i melamin i foder i Kina).
                Dom satsar inte på återkommande kunder om det dör fisk vid varje utfodring, det skulle ju inte finnas särskilt många fiskar kvar efter ett tag.

                Ursprungligen postat av Azur
                Fast jag har väldigt lite fisk och väldigt låg belastning, och har inte heller proteinhinna.
                Jag kör då ändå med en extra proteinrik mix, som bl.a. innehåller hela ägg och tillsatt fiskolja.
                Med låg belastning, alltså lite foder kan jag förstå att du inte får hinna.

                Ursprungligen postat av Azur
                Agar av god kvalitet, dvs inte hälsokostagar, funkar så. Det blir ingen vit dimma i vattnet med agar som bindemedel.
                Vit dimma har jag inte reflekterat över, men jag tror dig när du säger att agar kan vara bättre än gelatin, vad är det för kostnad och tillgänglighet på agar som duger?

                Ursprungligen postat av Azur
                Pellets fungerar (om det inte är förorenat med t.ex. melamin, förstås) och är praktiskt att använda, men skitar ned vattnet mer. Räkmix är tveklöst bättre näringsmässigt, men är dyrare och bökigare.
                Jag kan tänka mig att du har "koll" nog att blanda ditt eget foder som är bättre pellets, men tror du att ens 1% av "räkmixblandarna" är i närheten av din kunskapsnivå?

                Hur menar du att pelletsen skitar ner vattnet mer?

                Och att räkmix tveklöst är bättre näringsmässigt, syftar du då till din egen "räkmix" för dina fiskar, eller även standardräkmix (eventuellt med astaxantin) vs spirulina-astaxantinberikat guldfiskfoder för vanliga mbunas, i så fall undrar jag hur?

                Kommentar

                • Linapina
                  • July 2008
                  • 595

                  #38
                  Ok, då jag blev nyfiken så har jag nu köpt räkmix. Jag har köpt röd och grön, märkte dessvärre när jag kom hem att det inte finns någon innehållsförteckning.

                  Hur ger man detta? Ska det tinas? Eller skär ni upp bitar medan det är fryst, eller knäcker av bitar? Det är ju stenhårt just nu, måste komma ihåg att köpa en schysst yxa...

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #39
                    Ursprungligen postat av Erik...
                    Vit dimma har jag inte reflekterat över, men jag tror dig när du säger att agar kan vara bättre än gelatin, vad är det för kostnad och tillgänglighet på agar som duger?
                    Om man läser mellan radena på inlägg från Azur på olika ställen skulle man nästan kunna inbilla sej att agarn han använt kommer från någon institution. Själv använde jag gelatin.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Linapina
                      • July 2008
                      • 595

                      #40
                      Oj oj vad partiklar det blev i karet! Det la sig efter en stund. Jag hoppas mina äppelsnäckor är duktiga och gör rent efter resterna som for runt!

                      Jag skar upp i små tärningar som fick tina inna jag gav dem det. Fick som inget svar på matfrågan så jag hoppas det blev rätt.

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #41
                        Ursprungligen postat av Linapina
                        Ok, då jag blev nyfiken så har jag nu köpt räkmix. Jag har köpt röd och grön, märkte dessvärre när jag kom hem att det inte finns någon innehållsförteckning.

                        Hur ger man detta? Ska det tinas? Eller skär ni upp bitar medan det är fryst, eller knäcker av bitar? Det är ju stenhårt just nu, måste komma ihåg att köpa en schysst yxa...
                        Är den tunn eller tinad går den att bryta av med fingrarna, men jag har sett folk som använt bland annat; yxa, såg, kniv, slägga, tång och sten, eller kastat den i golvet tills den går av. Lycka till!

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #42
                          Knappt man vågar skriva men jag gör det ändå..Jag använder inte Räkmix på grund av att det skitar ner för mycket enligt mig kan aldrig tänka mig att allt det som far och flänger kan vara nyttigt för miljön på sikt för fisken och att allt det gojset blir uppätet.

                          Jag använder mig av Vita Mygg och Grandulat även det far och flänger men det blir alla fall uppätet av fisken,till mina yngelkar använder jag Cyklops även det skitar ner nåt fruktansvärt men eftersom jag inte kör med bottenmassa till dem karen så sugs det upp regelbundet,men Cyklops kör jag inte med till mina kar med sten på botten pågrund av att det smutsar ner för mycket enligt mig.
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #43
                            Ursprungligen postat av Linapina
                            Ok, då jag blev nyfiken så har jag nu köpt räkmix. Jag har köpt röd och grön, märkte dessvärre när jag kom hem att det inte finns någon innehållsförteckning.

                            Hur ger man detta? Ska det tinas? Eller skär ni upp bitar medan det är fryst, eller knäcker av bitar? Det är ju stenhårt just nu, måste komma ihåg att köpa en schysst yxa...
                            Avbitartång, kanske.
                            Du kan själv välja om du vill tina bitarna i kopp, eller lägga ner dem och låta dem tina i akvariet, det verkar inte spela någon roll för fisken.

                            Ursprungligen postat av Erik...
                            Dom satsar inte på återkommande kunder om det dör fisk vid varje utfodring, det skulle ju inte finnas särskilt många fiskar kvar efter ett tag.
                            Mja, tanken är säkert inte att döda fisk, utan att pressa priset genom att använda en billig råvara (melamin) istället för en dyr (soja, vetegluten), men effekten blev död fisk. Det är också tänkbart att Aquatic Nature blev lurade av sina råvaruleverantörer - fiskmjölet köps ju in nånstans ifrån.

                            Med låg belastning, alltså lite foder kan jag förstå att du inte får hinna.
                            Men om inte jag har hinna med låg last, och endymion inte har hinna med hög last, då kanske hinnan inte har så mycket med räkmix att göra.

                            Vit dimma har jag inte reflekterat över, men jag tror dig när du säger att agar kan vara bättre än gelatin, vad är det för kostnad och tillgänglighet på agar som duger?
                            Den enda riktigt bra agar jag använt har varit low-melt agaros avsedd för labb. Den kostar runt tio kronor grammet, fem gram är lagom till ett kilo räkmix. När jag testade hälsokost-agar tog smeten aldrig ihop sig ens när jag tillsatte 30 gram till ett kilo mix.

                            Men agarosen är dyr. Frysta nordhavsräkor är inte heller billigt, och rent astaxantin kostar väl 50:- grammet. Jag är alltså helt medveten om att min räkmix inte är så där väldigt billig per kilo (fast i alla fall billigare än små förpackningar av märkes-pellets, i alla fall om jag inte räknar in arbetstiden).

                            Jag kan tänka mig att du har "koll" nog att blanda ditt eget foder som är bättre pellets, men tror du att ens 1% av "räkmixblandarna" är i närheten av din kunskapsnivå?
                            Antagligen inte. Men om de bara följer Zoopets recept rakt av får de ett bra foder. Tillsätter de astaxantin får de ett riktigt bra foder.

                            Hur menar du att pelletsen skitar ner vattnet mer?
                            Pja, jag har förstås provat att mata med laxpellets, och fick en skimrande oljehinna på ytan. Pelletsarna är dessutom mer koncentrerade (pga att de är pressade och torkade) än mixen, så sannolikt fick fisken mer protein när jag matade med pellets än när jag matar med mix (protein från full mage pellets >> protein från full mage mix), vilket inte bara ger snabbare tillväxt utan även ökar produktionen av ammonium.

                            Och att räkmix tveklöst är bättre näringsmässigt, syftar du då till din egen "räkmix" för dina fiskar, eller även standardräkmix (eventuellt med astaxantin) vs spirulina-astaxantinberikat guldfiskfoder för vanliga mbunas, i så fall undrar jag hur?
                            Jag tror att bägge typerna av foder ger protein och fett i överskott till fisken, men att proteinöverskottet från räkmix är mindre; det är väl kanske huvudgrejen.

                            Men man kan ju titta på ingredienserna: de laxpellets som är av högst kvalite (dvs de avsedda för yngel och för lekfisk), innehåller
                            fiskmjöl, rapsolja, rapsfrö, spannmål, "fett". Tillsatser: vitamin A, D, E, koppar och astaxantin.
                            Enklaste räkmixen innehåller hela frysta räkor (som naturligt innehåller astaxantin), hela frysta ärtor, vitamintablett, bindemedel.

                            Pelletsen har pressats, värmebehandlats, och torkats. Räkmixen har frysts, vilket torde vara skonsammare för vitaminer och enzymer.

                            I sammanhanget kan det vara intressant att veta att laxpellets innehåller spannmål som "filler", det är helt enkelt för att efterfrågan på laxpellets idag är mycket större än tillgången på industrifisk att göra pellets av, och bl.a. Norge har jobbat hårt på att ersätta så mycket av fiskmjölet som möjligt med billigare & lätt-tillgängligare vegetabilier.

                            Jag vill dock vara tydlig med vad jag säger här: jag säger inte att pellets är dåligt. Jag säger att räkmix OCKSÅ är ett bra foder, och att i praktiken är nog den största skillnaden psykologisk.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • endymion
                              • October 2006
                              • 680

                              #44
                              Svarar diverse inlägg.

                              Agar-agar finns det ett märke som heter Telephonic brand och kostar 15 kr för 25 gram vilket räcket till 2-3 kg räkmix beroende på önskad fasthet. Agar-agar sägs ha 6 gånger starkare bindningseffekt jämfört med gelatin, detta gör att mixen inte dammar.

                              Skulle jag istället köpa pellets från grossist skulle jag få beställa ca 35 kg för att komma upp i fraktfri order. Rimligvis beställer man något mer, så säg att jag behöver beställa 25-30 kg pellets åt gången som jag får hämta på posten.

                              Räkmix gör jag ca 15 kg var 14e dag, att tillverka 15 kg mix för mig tar ca en timme. Inköp tar väl si så där en halv timme men då handlar jag ju även annat. Dessutom kan man enkelt plocka ut de rödaste räkorna för slippa tillsätta så mycket algmjöl(Astaxanthin).

                              Vatten byter jag ca 20 % per vecka räknat på hela volymen, i mindre kar med hög last upp mot 50 %. Nitrit kommer som mest upp i 0.05 och nitrat når maximalt 50 innan vattenbyte i karen med högst belastning. Proteinhinna har jag inte sett sen jag slutade att mata med pellets varannan dag.

                              De fiskarna som jag har som har känsligast mage (de jag haft många dödsfall i samband med pelletsmatning) är Haplochromis sp. "ruby green", och Haplochromis sp. "red piebald". Vissa pundamilia-arter vägrar även äta pellets med hög proteinhalt. Insjunkna magar på victoriaciklider har också minskat drastisk sedan jag mer och mer gott över till räkmix. Förstoppning hos haplisar från Malawisjön har också minskat.

                              + och - konto för räkmix som jag ser det.

                              Fördelar med räkmix:
                              Billigare och lägre moms.
                              Ger fiskar med bra färger.
                              Ger fisk med former liknande vildfångat.
                              Man vet vad det innehåller.
                              Är man inte nöjd med resultatet kan man ändra ingredienterna.
                              Mindre vattenbyte

                              Nackdelar:
                              Slabbigt att göra.
                              Tar tid att göra.
                              Man måste göra en rätt stor batch för att det ska bli bra.
                              Tar plats i frysen.

                              Kontentan för min del, billigaste färgpelletsen och min lyxräkmix kostar nästan exakt lika mycket om man räknar in arbetet. Men jag får en friskare och vackrare fisk med ett utseende som liknar vildfångad fisk med min räkmix. Vilket är fullt tillräckligt för mig.

                              Lägger även upp två till bilder på räkmixmatning
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • NIC
                                • January 2008
                                • 5121

                                #45
                                Ursprungligen postat av Patrik Steen
                                Knappt man vågar skriva men jag gör det ändå..Jag använder inte Räkmix på grund av att det skitar ner för mycket enligt mig kan aldrig tänka mig att allt det som far och flänger kan vara nyttigt för miljön på sikt för fisken och att allt det gojset blir uppätet.

                                Jag använder mig av Vita Mygg och Grandulat även det far och flänger men det blir alla fall uppätet av fisken,till mina yngelkar använder jag Cyklops även det skitar ner nåt fruktansvärt men eftersom jag inte kör med bottenmassa till dem karen så sugs det upp regelbundet,men Cyklops kör jag inte med till mina kar med sten på botten pågrund av att det smutsar ner för mycket enligt mig.
                                Gelatin Patrik, gelatin..
                                I min senaste blandning så tycker jag nästan att det hålls ihopa för bra..

                                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                                Kommentar

                                Arbetssätt...