Ifrågasätter Räkmix som det optimala fiskfodret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Ursprungligen postat av Erik...
    Däremot kan räkmixen inte tävla kostnadsmässigt med laxfoder, det kan jag garantera.
    Nej, kanske inte men å andra sidan så är då räkmix ett bättre foder för akvariefisk än laxfoder.
    Laxfoder tillverkas för att så snabbt som möjligt driva upp fisken till slaktvikt.
    Syftet med akvariefiskfoder det är att ge fisken ett så långt och hälsosamt liv som möjligt.

    men som ett tillskott i räkmix tycker jag att laxfoder kan vara helt OK
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #17
      Azurs inlägg förstår jag inte riktigt vikten av, frågan med fiskmjölsfisk har blivit så komplicerad att det blir svårt att hänvisa till den överhuvudtaget En del av fiskmjölsfisken är sådana arter som håller på att "ta över" östersjön på grund av rovdriften på torsk, torskfisket som även det subvetioneras hårt, kommsiella fisket har under en tid subventionerats med mycket mer pengar än vad produkterna varit värda i konsumentled. Tar man bort predatorerna så får man lätt för mycket av bytesarterna. Så om det är politiskt inkorrket att mata sina fiskar med subventionsfiskat fiskmjöl eller inte blir nog lite svårt att reda ut här.

      Om man i sann kapitalistisk anda bara ser till sin egen plånbok kan inte räkmix tävla med laxfoder, laxfoder kostar mycket mindre i inköp torrvikt än vad räkmixingredienserna kostar i våtvikt.

      Även om bra pellets skulle vara dubbelt så dyrt som ingedienserna till räkmix räknat i "effekt" så tror jag att räkmix inte lönar sig iaf, med all tid och energi tillverkningen och hanteringen av räkmixen kostar, plus den ökade belastningen på vattnet som räkmixen innebär. Men har man ett lågbelastat akvarium och köper de största coolaste filtren bara för att de är coola och tycker om att gegga i köket så visst.

      Om man inte gillar att laxpelletsen som enda foder kan man blanda ut den med andra pellets, då får man ett annat genomsnittspris, men man slipper geggandet, diskandet, frysandet och näringsläckaget från malt "färskfoder"

      Jag vill inte påstå att räkmix är ett värdelöst foder, bara det att det är otroligt överreklammerat till exempel bland semiproffesionella malawiuppfödare, de flesta malawis har ett liknande näringsbehov som guldfisk och koi, till vilka man kan köpa pellets för ca 200 kr kilot, torrvikt, astaxantin och spirulina inkluderat. Inget behov av matberedare och frys, försumbart näringsläckade direkt från fodret till vattnet jämfört med räkmix, osv.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Ursprungligen postat av Erik...
        Så om det är politiskt inkorrket att mata sina fiskar med subventionsfiskat fiskmjöl eller inte blir nog lite svårt att reda ut här.
        Det var inte min poäng. Min poäng var att laxpellets har artificiellt lågt pris pga subventioner, vilket gör en prisjämförelse mot foder som inte är subventionerat lite orättvist. Men visst, det är billigare.

        Jag undrar nog också om du inte litar lite för mycket på reklamen för pellets.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #19
          Ursprungligen postat av Azur
          Det var inte min poäng. Min poäng var att laxpellets har artificiellt lågt pris pga subventioner, vilket gör en prisjämförelse mot foder som inte är subventionerat lite orättvist. Men visst, det är billigare.
          Ok.

          Ursprungligen postat av Azur
          Jag undrar nog också om du inte litar lite för mycket på reklamen för pellets.
          Jag tror inte det men du kan väl upplysa mig, vad är det som är så bra med räkmixen jämfört med kommersiella pellets, jag kanske är jäkligt trög, för jag har inte hittat fördelarna som uppväger allt jobb och att det belastar vattnet så mycket hårdare.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Ursprungligen postat av Erik...
            Jag tror inte det men du kan väl upplysa mig, vad är det som är så bra med räkmixen jämfört med kommersiella pellets, jag kanske är jäkligt trög, för jag har inte hittat fördelarna som uppväger allt jobb och att det belastar vattnet så mycket hårdare.
            Fördelen är t.ex. att du gör det själv så du kan anpassa innehållet, att det har lägre proteinhalt, att det har bättre innehåll av vitaminer och enzymer (bland de saker som ger upp först när foder torkas) och inte belastar vattnet lika hårt*.
            Jag tror personligen inte att min räkmix, om man torkade den, har sämre näringsinnehåll av annat än protein än laxpellets heller, men det kan jag förstås inte bevisa.

            * Belastningen är ungefär lika med proteinhalten.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • endymion
              • October 2006
              • 680

              #21
              Förtydligar azur lite. Belastningen beror på proteinhalten, alltså räkmix belastar vattnet mindre än pellets och mycket mindre än laxpellets. Dessutom många arter mår dåligt av och blir sjuka och till och med vägrar äta mat med hög proteinhalt.

              Jag drygar dessutom ut räkmixen med en ansenlig mängd hushållsrester vilket är gratis.

              Gjorde en liten uträkning på vattenhalten i min räkmix och hamnade runt 80 % vatten. De ämnen jag känner till som anses som torra innehåller ca 20 % vatten. Om detta går att applicera på pellets blir fastkilopriset 250 kr/kg(pellets för 200 kr/kg) och på min (lyxiga) räkmix 140 kr/kg, som jag gissningsvis kan halvera kostnaden på om jag vill.

              Och apropå att räkmixen gör åt med energi så gör ju även pelletsen det med torkning och transporter.
              Senast redigerad av endymion; 03 November 2008, 23:20.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Jag tycker det är lite lustigt - ingen skulle väl få för sig att pulvermos är bättre än potatismos gjord på färsk potatis, men pga reklamen från pelletstillverkarna tror vi det om pellets.
                Det är samma eller bättre ingredienser i min räkmix som det är i laxpellets, med den skillnaden att min räkmix är färsk & frusen, inte är värmebehandlad och torkad, plus förstås att jag inte höjt proteinhalten med sojapulver. Hur skulle min räkmix rimligtvis då kunna vara sämre än pelletsen?

                Det finns inget speciellt i Laxpellets: det är fiskmjöl, sojamjöl, spannmål, konserveringsmedel, och tillsatta vitaminer samt eventuellt färgförbättrare (astaxantin, spirulina) och "attractants", dvs smakämnen som man vet får fisken att äta.
                Min räkmix är fisk, räka, ärtor, bläckfisk, ägg, och tillsatta vitaminer och astaxantin och vitlök. Just astaxantin och vitlök verkar f.ö. vara de "magiska ingredienserna" i flera av de mest omtalade pelletsfabrikaten.

                Pulvermos äter man för att det är snabbt, praktiskt och fungerar; torrfoder av alla slag ger man till sina fiskar för att det är snabbt, praktiskt och fungerar. Inte för att det är överlägset bra.

                En icke obetydlig fördel med att göra eget foder är att till skillnad från de som matar med pellets vet jag vad jag matar med. Jag vet helt säkert att maten inte innehåller antibiotikarester, jag vet att jag inte tillsätter melamin för att på ett billigt sätt öka proteinhalten, och jag vet hur maten förvarats.
                Senast redigerad av Azur; 04 November 2008, 00:18.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  #23
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Säkert inte heller för att få maximal tillväxt MEN frågan är hur subventionerat laxfodret är. Laxpellets görs av "industrifisk", dvs fisk som inte anses duga som människomat, runt 60% av all fisk som landas - och fisket subventioneras hårt för att alls vara lönsamt.

                  Detta då alldeles frånsett att ingredienserna till räkmix har passerat genom minst ett led extra (detaljhandel), med vidhängande prispåslag.
                  Oftast är detta fisk som är för liten i storlek för att kunna hanteras rationellt i livsmedels industrin och därför blir fisk bebisarna höns och lax foder i stället för att fått växa till sig och bli könsmogna och föröka sig.
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #24
                    Ursprungligen postat av Azur
                    ..ingen skulle väl få för sig att pulvermos är bättre än potatismos gjord på färsk potatis.. Pulvermos äter man för att det är snabbt, praktiskt och fungerar..
                    Faktum är att du har fel fastän du i sakfrågan har rätt, man utfodrar nämligen inte ens grisar med det som kallas pulvermos, dessutom är det omöjligt att göra potatismos på (ny)färskpotatis..

                    (Det riktiga namnet på vårens primörer är nypotatis även om handlarna kallar det för färskpotatis..)
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #25
                      Det ni missar med belstningen av vattnet med räkmix är att räkmixen läcker en massa näring direkt till vattnet på grund av "köttsaften", "växrsaften" smulor, suboptimal använding av konsistensgivare, osv. Räkmix är "grisigt" på ett sätt som pellets inte är, och att säga att det är proteinhalten som belastar akvariet är en sanning med modifikation, även om man bortser från faktorer som räkmixens grisighet och bara jämför foder utan det ska fodret vara optimerat efter vad fiskarna har nytta av.

                      På mina pellets står det garanterat max 10% vatten, med ett kilopris på 200:-/kg blir det 222:-/per kilo om man räknar bort vattnet.

                      Det med energikonsumtionen och räkmix ser jag mest till den egna energin, om vi ska räkna om det i pengar, alltså att jag jobbade på jobbet den tid som räkmixen skulell kosta mig mer än pelletsen bara då själva hanteringen av räkmixen så rör det sig om att räkmixen kostar i storleksordningen 200:-/kilo våtvikt, bara i arbetskostnad, vilket rör sig om 1000:-/kilo torrvikt. Sen tillkommer det faktum att jag skulle behöva en frys till för att rymma den satsstoreleken som krävs för att komma ner i den arbetskostnaden, och då är energin det kostar att tillverka och transportera pelletsen försumbar i sammanhanget, om man tittar på energi ur den synvinkeln.

                      För den merkostnaden vill jag ha ett mervärde utöver möjligheten att sänka proteinhalten, (vilket jag kan göra genom att välja pellets med lägre proteinhalt,) och stilla min oro för att djuren får i sig antibiotikarester och melamin.

                      Men bortsett från risken för antibiotikarester och melamin? ser jag bara fördelar med pelletsen, jag ser inte riktigt vart antibiotika skulle komma med i pelletsen eller hur tillverkare som är rädda om sitt varumärke skulle kunna få för sig att använda melamin när fiskmjöl är en fullt accepterad ingediens, det finns ingen anledning då.

                      Angående pulvermos hur det nu har med räkmix att göra så föredrar jag inte det bara av praktiska skäl. Om man inte ens vågar äta svenska livsmedelsgodkända livsmedel har man nog större problem än valet vad man matar sina fiskar med. Jag tror inte att jag skulle mata grisar med pulvermos om jag hade några, jag vet att inte inte heller skulle ta med dom på restuarang.

                      Och angående att göra fiskmjöl av trålad fisk som inte håller kommsersiellt gångbart mått som mat till människor är väl det bättre än att kasta i den igen, den dör ju i vilket fall.

                      Jag anser att mycket av motståndet mot torrfoder finns kvar från mycket gamla erfarenheter, typ 40-50-60-tal, författare har färgats och kopierat i generationer av varandras åsikter åtmintånde sen 40-talet, jag hittar då och då påståenden i "modern" litteratur som var relevanta/ansågs korrekta då, men inte har varit relevanta alls på flera decennier. Sen finns ju känslan av det okända med pellets/färdigfoder, men då har vi ju kommit från releventa praktiska argument.

                      De som inte ens jämfört till exempel näringsvärdet i sin egen räkmix med några relevanta pelletssorter tycker jag inte ska framföra näringsvärdet som argument, det är ju fullständigt meningslöst.

                      Ska man jämföra räkmix med moderna pellets så kan man inte dra ett likhetstecken mellan moderna pellets och torrfoder anno 1940, eller mjölkpulver och liknande som räknades som torrfoder då, och som fortfarande befläckar torrfodrens anseende.

                      Det finns inget foder som är optimalt för alla fiskar, men till de fiskar som äter pellets finns det pellets som uppfyller fiskens behov, och totalt sett är pellets väldigt mycket billigare för akvaristen än räkmix.

                      Kommentar

                      • endymion
                        • October 2006
                        • 680

                        #26
                        Ursprungligen postat av Erik...
                        Det ni missar med belstningen av vattnet med räkmix är att räkmixen läcker en massa näring direkt till vattnet på grund av "köttsaften", "växrsaften" smulor, suboptimal använding av konsistensgivare, osv. Räkmix är "grisigt" på ett sätt som pellets inte är, och att säga att det är proteinhalten som belastar akvariet är en sanning med modifikation, även om man bortser från faktorer som räkmixens grisighet och bara jämför foder utan det ska fodret vara optimerat efter vad fiskarna har nytta av.

                        På mina pellets står det garanterat max 10% vatten, med ett kilopris på 200:-/kg blir det 222:-/per kilo om man räknar bort vattnet.

                        Det med energikonsumtionen och räkmix ser jag mest till den egna energin, om vi ska räkna om det i pengar, alltså att jag jobbade på jobbet den tid som räkmixen skulell kosta mig mer än pelletsen bara då själva hanteringen av räkmixen så rör det sig om att räkmixen kostar i storleksordningen 200:-/kilo våtvikt, bara i arbetskostnad, vilket rör sig om 1000:-/kilo torrvikt. Sen tillkommer det faktum att jag skulle behöva en frys till för att rymma den satsstoreleken som krävs för att komma ner i den arbetskostnaden, och då är energin det kostar att tillverka och transportera pelletsen försumbar i sammanhanget, om man tittar på energi ur den synvinkeln.

                        För den merkostnaden vill jag ha ett mervärde utöver möjligheten att sänka proteinhalten, (vilket jag kan göra genom att välja pellets med lägre proteinhalt,) och stilla min oro för att djuren får i sig antibiotikarester och melamin.

                        Men bortsett från risken för antibiotikarester och melamin? ser jag bara fördelar med pelletsen, jag ser inte riktigt vart antibiotika skulle komma med i pelletsen eller hur tillverkare som är rädda om sitt varumärke skulle kunna få för sig att använda melamin när fiskmjöl är en fullt accepterad ingediens, det finns ingen anledning då.

                        Angående pulvermos hur det nu har med räkmix att göra så föredrar jag inte det bara av praktiska skäl. Om man inte ens vågar äta svenska livsmedelsgodkända livsmedel har man nog större problem än valet vad man matar sina fiskar med. Jag tror inte att jag skulle mata grisar med pulvermos om jag hade några, jag vet att inte inte heller skulle ta med dom på restuarang.

                        Och angående att göra fiskmjöl av trålad fisk som inte håller kommsersiellt gångbart mått som mat till människor är väl det bättre än att kasta i den igen, den dör ju i vilket fall.

                        Jag anser att mycket av motståndet mot torrfoder finns kvar från mycket gamla erfarenheter, typ 40-50-60-tal, författare har färgats och kopierat i generationer av varandras åsikter åtmintånde sen 40-talet, jag hittar då och då påståenden i "modern" litteratur som var relevanta/ansågs korrekta då, men inte har varit relevanta alls på flera decennier. Sen finns ju känslan av det okända med pellets/färdigfoder, men då har vi ju kommit från releventa praktiska argument.

                        De som inte ens jämfört till exempel näringsvärdet i sin egen räkmix med några relevanta pelletssorter tycker jag inte ska framföra näringsvärdet som argument, det är ju fullständigt meningslöst.

                        Ska man jämföra räkmix med moderna pellets så kan man inte dra ett likhetstecken mellan moderna pellets och torrfoder anno 1940, eller mjölkpulver och liknande som räknades som torrfoder då, och som fortfarande befläckar torrfodrens anseende.

                        Det finns inget foder som är optimalt för alla fiskar, men till de fiskar som äter pellets finns det pellets som uppfyller fiskens behov, och totalt sett är pellets väldigt mycket billigare för akvaristen än räkmix.
                        Det är ju uppenbart att du inte sett någon som utfodrar med bra räkmix, för dammar gör inte bra räkmix. Min räkmix håller ihop lika bra som pellets om inte bättre.
                        Ser du damm på denna bild? Och innan du kommer med invändningar mot bilden kan jag upplysa om att fryst räkmix flyter.


                        Ok jag höjer kostnad lite och räknar med arbetskostnad för inköp och tillverkning, energi samt avskrivning på kylskåp och mixer och adderar därmed 35 kr per kilo räkmix (högt räknat, man behöver ju inte räkna med vinst, fakturakostnad, utebliven betalning, sjukskrivningar mm när man producerar åt sig själv). Men i så fall får du göra det samma med pellets, alltså arbetskostnad för att köpa pellets (jag räknade med arbetskostnad på 350 kr/timme). Sannolikhetsmässigt har man längre till djuraffären än mataffären vilket borde innebära liknande tid för att köpa iaf.

                        Summa summarum är det bara priset jag är ute efter kan jag producera räkmix för ca 105 kr/kg(fast kg) inkl moms. (exkl moms ca 91 kr) Billigaste pellets med färgmedel i som mina fiskar kan äta kostar 279 kr/kg i butik(inkl moms) 310 kr/fastkg(10 % vatten). Skillnad i foderkostnad räknat på min anläggning ca 16000 kr per/år. Räknar jag istället på grossist priset skiljer det ca 1500 kr i fördel till räkmix utan arbetet inräknat på pellets(Tänker inte uppge vad det kostar i ett öppet forum).

                        Kommentar

                        • JonasN
                          • September 2008
                          • 357

                          #27
                          Vilken fantastiskt härlig diskussion

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #28
                            Ursprungligen postat av Erik...

                            Och angående att göra fiskmjöl av trålad fisk som inte håller kommsersiellt gångbart mått som mat till människor är väl det bättre än att kasta i den igen, den dör ju i vilket fall.


                            Det finns inget foder som är optimalt för alla fiskar, men till de fiskar som äter pellets finns det pellets som uppfyller fiskens behov, och totalt sett är pellets väldigt mycket billigare för akvaristen än räkmix.
                            Att göra fiskmjöl av fisk som inte är kommersiellt gång bar är inte det som tynger mig mest utan faktumet att efter det att man tagit upp sin kvot av konsumtions fisk riktar fisket in sig på fiskarnas uppväxt områden för sk foder fiske. Hde det inte varit bätre att låte även denna fisk bl komersielt gågn bar och använda annat till att framställa konstgödning och kykling foder. I Östersjön gick det så långt med trosk minskningen att strömingen ökade lavinartat. Då var foder fisket av godo för troskbeståndet. För att strömingen äter trosk rom och yngel. Men om fisket redan tidigare (på 60 70 talen) haft en vettig reglering hade denna situation aldrig uppståt. Vi var på semsetre på Gotland 02 och då blev jag bekant med en lokal fiskare som berättade att östersjöns troskkvot hade fiskats upp på mindre än en vecka av västkustfiskare året tidigare och där av hade han slutat med sitt kustnära fiske. Det var inte ens ekonomistklönsamt för honom att vårrusta båten då det han fiskade upp täkte inte ens kostaden för vårrustningen.

                            Nä jag tror inte heller att det optimalafodret än tagits fram och kommer aldrig att tas fram heller då fiskens behov variera beroende på om den är i lektagen eller om det är en rombärande hona eller ett yngel. Har inge åsikt om räkmixens vara eller icke vara men får i bland känslan av att bli lite lätt lurad när man läser vad färdig fodren bestårav: aska , räkskal och alger.
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #29
                              Ursprungligen postat av endymion
                              Det är ju uppenbart att du inte sett någon som utfodrar med bra räkmix, för dammar gör inte bra räkmix. Min räkmix håller ihop lika bra som pellets om inte bättre.
                              Ser du damm på denna bild? Och innan du kommer med invändningar mot bilden kan jag upplysa om att fryst räkmix flyter.


                              Ok jag höjer kostnad lite och räknar med arbetskostnad för inköp och tillverkning, energi samt avskrivning på kylskåp och mixer och adderar därmed 35 kr per kilo räkmix (högt räknat, man behöver ju inte räkna med vinst, fakturakostnad, utebliven betalning, sjukskrivningar mm när man producerar åt sig själv). Men i så fall får du göra det samma med pellets, alltså arbetskostnad för att köpa pellets (jag räknade med arbetskostnad på 350 kr/timme). Sannolikhetsmässigt har man längre till djuraffären än mataffären vilket borde innebära liknande tid för att köpa iaf.

                              Summa summarum är det bara priset jag är ute efter kan jag producera räkmix för ca 105 kr/kg(fast kg) inkl moms. (exkl moms ca 91 kr) Billigaste pellets med färgmedel i som mina fiskar kan äta kostar 279 kr/kg i butik(inkl moms) 310 kr/fastkg(10 % vatten). Skillnad i foderkostnad räknat på min anläggning ca 16000 kr per/år. Räknar jag istället på grossist priset skiljer det ca 1500 kr i fördel till räkmix utan arbetet inräknat på pellets(Tänker inte uppge vad det kostar i ett öppet forum).
                              Kan du hitta råvarorna och tillverka räkmix för 105 kr/kg "fast kg", alltså uppskattningsvis 21:- kilo våtvikt, men inte hitta billigare färgpellets som dina fiskar kan äta än 279:-/kg så är du inte ens ute efter en saklig jämförelse.

                              Bilden, hmm, jag vet inte vad jag ska säga, ser du den som ett bevis på att din räkmix inte belastar vattnet mer än pellets?

                              Om jag räknat rätt på dina påståenden så gör du av med ungefär 400kg räkmix om året, vore det inte bättre att köpa hem ett par säckar pellets så kommer du ner i samma prisklass som för råvarorna för din räkmix samtidigt som du får tid att hålla på med fiskarna i stället för att kladda med allt det där?

                              Uträkning:
                              Dina uppgifter måttligt avrundat vid behov.
                              310:- - 105:- = 205:- "din priskillnad" per kilo utan vatten.
                              16000/205 = 78 kg utan vatten,
                              78 x 5 = 390 kg våtvikt räkmix.

                              Och det där med att handla in pellets eller räkmix, normalt åker akvarister till akvarieaffärer många gånger under en pelletsförpacknings hållbarhetstid, räkmixingredienserna är frusna, brådskande hantering.

                              Men visst, om din hobby är att gegga med räkmix, så fortsätt gärna med det, här i uppsala kan man köpa färgpellets i zooaffär till ett lägre pris än vad ingedienserna till räkmix kostar om man utesluter vattnet i båda.

                              Om dina uppgifter stämmer geggar du med över ett kilo räkmix om dagen i genomsnitt, om du får ihop en ansenlig mängd hushållsrester av lämplig kvalitet från ditt eget kök så bör du nog se över mathanteringen hemma.

                              Kommer det någon annanstans ifrån så blir ju jämförelsen i pris relativt unik för dig, och innebär extra arbetsinsats kanske til och med för andra.

                              Jo jag har sett andra mata med räkmix som inte dammar, de har till exempel en mycket högre tendens att få proteinhinna på ytan. Mjukfoder är grisigt.

                              Kommentar

                              • endymion
                                • October 2006
                                • 680

                                #30
                                Ursprungligen postat av Erik...
                                Kan du hitta råvarorna och tillverka räkmix för 105 kr/kg "fast kg", alltså uppskattningsvis 21:- kilo våtvikt, men inte hitta billigare färgpellets som dina fiskar kan äta än 279:-/kg så är du inte ens ute efter en saklig jämförelse.

                                Bilden, hmm, jag vet inte vad jag ska säga, ser du den som ett bevis på att din räkmix inte belastar vattnet mer än pellets?

                                Om jag räknat rätt på dina påståenden så gör du av med ungefär 400kg räkmix om året, vore det inte bättre att köpa hem ett par säckar pellets så kommer du ner i samma prisklass som för råvarorna för din räkmix samtidigt som du får tid att hålla på med fiskarna i stället för att kladda med allt det där?

                                Uträkning:
                                Dina uppgifter måttligt avrundat vid behov.
                                310:- - 105:- = 205:- "din priskillnad" per kilo utan vatten.
                                16000/205 = 78 kg utan vatten,
                                78 x 5 = 390 kg våtvikt räkmix.

                                Och det där med att handla in pellets eller räkmix, normalt åker akvarister till akvarieaffärer många gånger under en pelletsförpacknings hållbarhetstid, räkmixingredienserna är frusna, brådskande hantering.

                                Men visst, om din hobby är att gegga med räkmix, så fortsätt gärna med det, här i uppsala kan man köpa färgpellets i zooaffär till ett lägre pris än vad ingedienserna till räkmix kostar om man utesluter vattnet i båda.

                                Om dina uppgifter stämmer geggar du med över ett kilo räkmix om dagen i genomsnitt, om du får ihop en ansenlig mängd hushållsrester av lämplig kvalitet från ditt eget kök så bör du nog se över mathanteringen hemma.

                                Kommer det någon annanstans ifrån så blir ju jämförelsen i pris relativt unik för dig, och innebär extra arbetsinsats kanske til och med för andra.

                                Jo jag har sett andra mata med räkmix som inte dammar, de har till exempel en mycket högre tendens att få proteinhinna på ytan. Mjukfoder är grisigt.
                                Frågan är vem det är som inte är ute efter en saklig jämförelse, jag har ju skrivit prisskillnad både för konsumentpris och grossistpris. Räknat på att ett kilo räkmix räcker ca en dag och ett kilo pellets räcker ca 5 dagar. Vilket är min erfarenhet att det gör. Men jag kan ta ett ännu billigare foder och räkna på det om vi ska utesluta astaxanthin, men då blir räkmixkostaden lägre också. Men du utesluter ju ökade vattenkostnader exempelvis i dina kalkyler. Men upplys mig gärna om vilket färgfoder du kan köpa för runt 200 kr/kg jag hittar inte ett enda.

                                Bilden ser enbart som ett bevis för att min räkmix inte dammar, och proteinhinna på vattnet .... nä det har jag ingen. Får inte ihop det hur du kan hävda ett foder med lägre proteinhalt ger proteinhinna på vattnet.

                                Jag geggar gärna med räkmix så länge det är billigare och jag får mer betalt för mina fiskar.

                                Vi får fram ungefär 1 kg användbara matrester per vecka från vårat hushåll, ibland mer. Dock ligger jag kanske något i ovankant eftersom jag är allergisk mot glutamat och inte kan köpa några halvfabrikat eller färdigmat utan måste köpa rena ingredienter.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...