Utfodringsfrekvens för växt- och köttätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Utfodringsfrekvens för växt- och köttätare

    Hos däggdjuren är det ju oftast så att växtätare i princip äter konstant och att köttätare bara äter när tillfälle ges, vilket inte alltid ens blir varje dag.

    Hur funkar det i fiskvärlden? Behöver mina scalarer alltså egentligen äta mer sällan än mina ancistrusmalar? Ibland ser man ju att växtätarna äter på akvarieväxterna osv och detta beteende brukar ju kunna minskas genom att man utfodrar oftare. I akvarier där man har växtätare och köttätare som får samma föda (t ex flingfoder och röda mygg) kan man ju inte direkt mata separat, utan alla äter när mat bjuds. Kan det finnas nackdelar med detta? Finns det dem som tänker på det och utfodrar sina fiskar på ett speciellt sätt just för att förhindra att fiskarna får i sig för mycket eller för lite föda beroende på vad som är naturligt för deras magar?

    Kanske en konstig fråga, men jag har gått runt och tänkt på det ett tag nu...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Tinwelende
    Hur funkar det i fiskvärlden? Behöver mina scalarer alltså egentligen äta mer sällan än mina ancistrusmalar?
    Växtätare (herbivora) äter kontinuerligt som du skriver, medan det däremot skiljer mellan de köttätande (carnivora). De flesta köttätare lever ju av små ryggradslösa djur och de äter relativt kontinuerligt, fiskätare som lever av mycket små fiskar äter inte så ofta men ändå relativt kontinuerligt, medan fiskätare som tar stora byten av naturliga skäl äter rätt sällan. Dock så är det ju som så att dessa fiskar ändå söker efter byten i stort sett hela tiden.

    Ibland ser man ju att växtätarna äter på akvarieväxterna osv och detta beteende brukar ju kunna minskas genom att man utfodrar oftare.
    Nej, deras växtätande i akvariet minskare snarare genom att man matar med foder som är rikt på klorofyll - dvs grönfoder.

    I akvarier där man har växtätare och köttätare som får samma föda (t ex flingfoder och röda mygg) kan man ju inte direkt mata separat, utan alla äter när mat bjuds. Kan det finnas nackdelar med detta?
    Ja, man skall inte ha extremt carnivora arter och extremt herbivora arter i samma akvarium. De som tar mest stryk av detta är de herbivora som verka ha känsligast magar.

    Finns det dem som tänker på det och utfodrar sina fiskar på ett speciellt sätt just för att förhindra att fiskarna får i sig för mycket eller för lite föda beroende på vad som är naturligt för deras magar?
    Jag tänker definitivt på det när det gäller vilken fiskbesättning jag har i akvariet. Sedan utfodrar jag i akvariet utifrån det behov som de fiskar har som jag har i akvariet

    Utfodringsfrekvens för växt- och köttätare
    Det foder vi ger våra fiskar i akvarium är oerhört mycket energirikare än det foder är som de får i naturen. Det en extrem herbivor fiskart äter i naturen skits till 95% ut som en ren obearbetad slaggprodukt i vattnet. Plocka t.ex. upp en extrem herbivor Golden Nugget i naturen och placera den i en behållare så kommer vattnet att vara ogenomskinligt av skit när dessa slaggprodukter har kommit ut. Skulle man ge denna typ av näringsfattigt foder i akvarium så akvariet lindrigt sagt snart se för jäv..... ut.
    I akvarium får de alltså mycket näringsrikare foder som fisken kan ta upp på ett mycket bättre sätt och de skiter inte ut en massa slaggprodukter.
    Så kontentan av detta är att så väl herbivora som carnivora arter i akvarium därför maximalt behöver matas en gång per dygn - det som skiljer är vilken typ av foder de skall ha.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 November 2008, 19:36.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Så kontentan av detta är att så väl herbivora som carnivora arter i akvarium därför maximalt behöver matas en gång per dygn - det som skiljer är vilken typ av foder de skall ha.
      Tack så mycket för ditt svar! Det du skrev var mycket lärorikt!

      Förutom några ancistrusmalar och scalarerna i mitt akvarium har jag bara omnivorer. Jag matar mest med röda mygg och flingfoder (och maltabletter). Ger även afrikana mix som mina mollies (och malarna) är mycket förtjusta i. Scalarerna brukar bara spotta ut detta. Annars har jag kalkonhjärta, artemia, krill och gammarusräkor för att variera lite. (Vad gäller gammarusräkorna visade det sig vara bara de största scalarerna som kunde äta dessa, pga storleken...)

      Jag har tidigare tyckt att mina fiskar växer långsamt i jämförelse med andras fiskar, så jag brukar mata två gånger per dag (men i små mängder). Men jag får nog börja mata bara en gång per dag ändå i så fall.

      Tack än en gång för ditt svar!

      Kommentar

      Arbetssätt...