Eget foder...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galne-Gurra
    • April 2008
    • 1080

    Eget foder...

    Fick lära mej här att röda mygglarver inte är bra vare sig för fisk eller människa,så jag skaffade annat foder.
    Nu läste jag i en tråd att fodret jag kört med ett antal veckor också är värdelöst för fiskarna(fryst oxhjärta).
    Zooaffärerna verkar sälja allsköns skit bara det gynnar affärerna,så det kanske är dax att mixa eget.
    Ingridienserna i en räkmix skall dom vara råa(räkor och ärtor)eller skall dom vara kokta före mixande.
    Är det något mer man skall tillsätta i mixen för att fiskarna skall få det optimala fodret?
    http://web.telia.com/~u22310064/index.html
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad är det för fisk du matat med oxhjärta?
    Det ger jag mina diskus, men har samtidigt en temp i karet på runt 30 grader som tydligen ska behövas för att de ska kunna smälta den maten tillfredsställande. Riktigt hur det ligger till med den vetenskapliga delen av detta är inte jag rätt man att förklara .
    Ska du göra egen räkmix finns det flera recept här på Zoopet att ta del av.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Galne-Gurra
      • April 2008
      • 1080

      #3
      Diskusarna,scalarerna och övriga innevånare i 325 baljan och alla innevånare i 540 baljan(påfåglar och papegojor) samt några malar.
      Har sänkt tempen till 28 i 325:an och normaltemp 540:an är runt 26.
      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Då skulle jag nog skippa oxhjärta och köra på andra sorters foder istället som lämpar sig till de fiskarna.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          diverse vitaminer och spirulina är rätt bra i räkmixen.
          de satser jag har gjort har haft cirka 2/3 "kött", mest räkor, men även
          tillsatser av vitfisk, musslor (dom har jag dock kokt innan), kräftstjärtar,
          (ja,,,jag har tillgång till "egna kräftor), och liknande.

          gått som smör i solen till Scalarer och Bolivianer...


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            spirulina är rätt bra i räkmixen.
            Det beror lite på vad det är för diskus, tex PB kan få en hel del sot om de ofta får foder med spirulina i.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Galne-Gurra
              • April 2008
              • 1080

              #7
              Kör du mixen i en matberedare när alla ingridenser är kokta, köper du frysta ärtor?
              Om man kör det i matberedaren och fryser mixen efter det,blir det inte mycket smul i vattnet om man matar typ påfåglar?
              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

              Kommentar

              Arbetssätt...