skölja artemia - vaffö de ?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    Jag hittade iaf en värdefull information - selco dödar dina levande artemia... (seahorse.org)
    Så jag önskar nog en mer riktad källa.
    Helst någon som kan också visa att selco är bättre alternativ än t ex jäst.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #17
      Ursprungligen postat av erikthur
      Jag hittade iaf en värdefull information - selco dödar dina levande artemia... (seahorse.org)
      Så jag önskar nog en mer riktad källa.
      Helst någon som kan också visa att selco är bättre alternativ än t ex jäst.
      Du menar alltså att du bara läste texten som syns bland sökresultaten?

      Här är förresten vad Selco innehåller:

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Jag lämnade mina röntgenglasögon på jobbet
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #19


          Här kan man förresten läsa att " Prior to the availability of fatty acid supplements for brine shrimp, efforts to rear greenling or lingcod larvae on brine shrimp nauplii alone met with complete mortality of larvae prior to completion of caudal fin formation."

          "With Selco enrichment of brine shrimp nauplii, lingcod (Ophiodon elongatus) and kelp greenling (Hexanrammos decagrammus) larvae were successfully reared to the juvenile stage,"

          Har tidigare läst att det används vid bl.a. odling av Amphiprion också. Men används nog inte så mycket inom sötvattensakvaristiken. Har själv bara haft en liten flaska som jag testat, men inte testat tillräckligt för att kunna se skillnader.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Man sköljer nauplierna av två anledningar: för att minska mängden salt som kommer ner till ynglen, och för att det vatten nauplierna med tiden surnar och blir fullt med bakterier. Vanligen spelar det ingen roll, men det KAN göra det - jag har som sagt dödat en kull nykläckta skalareyngel genom att ge dem osköljd artemia. Ynglen gick i stort sett i destillerat vatten, och det blev antagligen en osmotisk chock pga saltet i artemian. Eller kanske var det bakterierna, jag vet inte. Att skölja artemian är i alla fall en enkel försiktighetsåtgärd.

            Selco och liknande används för att "gut load" artemia, dvs man matar artemian med det nån timme innan de ges till fisken för att höja näringsvärdet. Artemia-nauplier äter inte förrän efter ett par tre dagar, så det är inte aktuellt för att höja näringsvärdet på nykläckt artemia. Det stora problemet med artemias näringsvärde är när man odlar upp dem till större storlek, för i kommersiella odlingar görs det oftast genom att ge dem mikroalg som är lättodlad men som inte har särskilt bra näringsvärde.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #21
              Ja, det är ju sant att det är svårt att föda upp artemia inomhus med liquifry, spirulina eller jästlösning. Det kan jag själv konfirmera efter egna tester de senaste åren. Men jäst tycks funka bra för t ex moina och thai fairy shrimps. Så skall man pimpa sitt levande foder egentligen? Eller är det för att efterlikna "austronautfodret" - som det fling/granulat-foder som säljs kommersiellt? Fortfarande skeptiskt inställd.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Kan man så skadar det nog inte att "pimpa" levandefodret lite, dvs ge dem en stor måltid med högkvalitativt foder strax innan man ger dem till fisken. Deras maginnehåll blir ju också foder åt fisken.
                Det är f.ö. anledningen till att jag skickar med huvudena i mixen när jag gör räkmix - räkornas mage sitter där, så jag får med maginnehållet i mixen.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • criiillee
                  • August 2008
                  • 34

                  #23
                  tjenare, lånar tråden lite
                  Jag har precis försökt mig på dethär med artemia och när jag kläckte mina första( med "glassbox metoden) blev det ett jäkla jobb med att sortera ut artemian från äggen för jag testade ett kaffefilter ( sånt man kan använda många gånger) och då komm äggen med ner och hålen i filtret va inte tillräckligt stora för äggen att rinna igenom så undrar mest vilket som sätt är lättast att fixa så man lättare kan sortera ut bara artemia och inte få med massa skal.

                  mvh criiillee
                  Senast redigerad av criiillee; 16 November 2008, 18:11. Anledning: ett litet fel

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #24
                    Ursprungligen postat av criiillee
                    tjenare, lånar tråden lite
                    Jag har precis försökt mig på dethär med artemia och när jag kläckte mina första( med "glassbox metoden) blev det ett jäkla jobb med att sortera ut artemian från äggen för jag testade ett kaffefilter ( sånt man kan använda många gånger) och då komm äggen med ner och hålen i filtret va inte tillräckligt stora för äggen att rinna igenom så undrar mest vilket som sätt är lättast att fixa så man lättare kan sortera ut bara artemia och inte få med massa skal.

                    mvh criiillee
                    Skalet ska ju helst hålla sig på den sidan som du hällde ner äggen. För du delade väl in glassboxen i två fack antar jag?
                    Sen finns det en speciell artemiasil som finns att köpa i zoobutiker som man plockar upp artemian med efter att ha lockat dem till det "tomma" facket med en stark lampa.
                    Skölj sen artemian försiktigt i silen och servera.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • TelgeFoto
                      • January 2007
                      • 68

                      #25
                      Är det någon som vet om den frysta artemian man köper är odlad eller vildfångad?
                      Och finns det fryst nykläckt artemia?

                      Kommentar

                      • criiillee
                        • August 2008
                        • 34

                        #26
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Skalet ska ju helst hålla sig på den sidan som du hällde ner äggen. För du delade väl in glassboxen i två fack antar jag?
                        Sen finns det en speciell artemiasil som finns att köpa i zoobutiker som man plockar upp artemian med efter att ha lockat dem till det "tomma" facket med en stark lampa.
                        Skölj sen artemian försiktigt i silen och servera.
                        jopp det gjorde jag men när jag hällde ner i filtret så kom ju äggen genom indelningen också.
                        men man kan ju försöka att ta filtret i vattnet och ta artemian direkt i den och se om det blir lättare än att hälla men tror ändån att äggen kommer att komma igenom när man bryter vattenytan.

                        kan ju va bud på att köpa sån sil , den låg på 49 kr här i stan har jag för mig, men är det så att ägg går igenom silen eller där får jag samma problem om ägg kommer med?

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #27
                          Ursprungligen postat av criiillee
                          jopp det gjorde jag men när jag hällde ner i filtret så kom ju äggen genom indelningen också.
                          men man kan ju försöka att ta filtret i vattnet och ta artemian direkt i den och se om det blir lättare än att hälla men tror ändån att äggen kommer att komma igenom när man bryter vattenytan.

                          kan ju va bud på att köpa sån sil , den låg på 49 kr här i stan har jag för mig, men är det så att ägg går igenom silen eller där får jag samma problem om ägg kommer med?
                          Gör du som jag skrev, alltså locka dem till den "tomma" sidan med en stark lampa kommer du inte få med några ägg utan de kommer hålla sig på den sidan du släppte ner dem.
                          Tänk bara på att inte lyfta glassburken utan låt den stå still hela tiden. Annars kommer äggen blanda sig med de nykläckta.
                          Sen när du ser att de nykläckta samlats vid lampan kan du lätt doppa ner artemiasilen och plocka upp artemian.
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          Arbetssätt...