skölja artemia - vaffö de ?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    skölja artemia - vaffö de ?????

    Om man nu börjar kläcka artemia, finns ju många skolor om hur man skall göra, här på zoopet finns exempelvis en artikel med BigPack metoden.



    i princip alla metoder anger att man skall skölja dom.

    måste ju fråga....vaffö de ?

    den mängd salt som sitter på artemian och på "håven" kan väl knappast
    spela någon roll ??


    eller......??


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #2
    Ursprungligen postat av Kensa
    Om man nu börjar kläcka artemia, finns ju många skolor om hur man skall göra, här på zoopet finns exempelvis en artikel med BigPack metoden.



    i princip alla metoder anger att man skall skölja dom.

    måste ju fråga....vaffö de ?

    den mängd salt som sitter på artemian och på "håven" kan väl knappast
    spela någon roll ??


    eller......??


    .
    Håller med. Sköljer aldrig artemian, inte ens om den ska ner till fiskarter som lever i extremt saltfattiga vatten.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Inte jag heller - dessutom kör jag de flesta ynglen i salthalt på cirka 3 promille. Då överlever den icke uppätna artemian en eller ett par dagar.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Det är för att skölja bort eventuella äggskasrester från äggen.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Pannecke
          Det är för att skölja bort eventuella äggskasrester från äggen.
          Äggen ska man ju helst undvika att sila upp

          Det är ju den levande artemian man vill åt
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Japp, men om man får upp dem så bör de sköljas bort, det är vad jag lärt mig i alla fall. Men jag har inte heller sköljd mina när jag kläckt dem. För lat.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • SandraW
              • September 2006
              • 163

              #7
              Jag sköljer inte mina heller, trots att de ska till corydorasyngel som ju sägs vara väldigt saltkänsliga.

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Vet att det funnits en del som haft problem med yngel som fått för mycket artemia, förmodligen pga saltet. Även jag har fått en del mystiska bieffekter som att de har haft problem med simblåsan, men att det sedan blivit bättre ett tag efter matning. Men med de flesta fiskar är det nog okay att inte skölja, men personligen har jag ingen anledning att inte skölja eftersom att det skulle bli ett helvete att dosera ut artemian i 10 olika akvarium om jag inte sköljde den innan.

                Kommentar

                • harbard
                  • July 2002
                  • 1085

                  #9
                  Det finns funderingar över att njurarna hos yngel som matas varje dag med artemia skulle kunna skadas av saltet.
                  <<<(^:>*
                  Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                  Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Visst finns det problem med artemia - men vad gör man? Ryggradsdeformiteter har kopplats samman med för ensidig utfodring av artemianauplier, vilket jag också tror jag sett "at home". Färgabnormaliteter har jag också läst om men kan själv inte påstå att jag sett det däremot. Däremot inget med just saltkontamination förutom att Azur (tror jag) påstått att han hade problem en gång med scalareyngel.
                    Vad göra? Jag matar även med mikromask och försöker gå över till moina och grindalsmask så snart jag kan göra det. Artemia är suberbt men det finns ett varnand finger att höja - dock inte riktigt om saltet.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Visst finns det problem med artemia - men vad gör man? Ryggradsdeformiteter har kopplats samman med för ensidig utfodring av artemianauplier, vilket jag också tror jag sett "at home". Färgabnormaliteter har jag också läst om men kan själv inte påstå att jag sett det däremot. Däremot inget med just saltkontamination förutom att Azur (tror jag) påstått att han hade problem en gång med scalareyngel.
                      Vad göra? Jag matar även med mikromask och försöker gå över till moina och grindalsmask så snart jag kan göra det. Artemia är suberbt men det finns ett varnand finger att höja - dock inte riktigt om saltet.
                      Apropå moina, hur är det rent näringsmässigt?

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Naturligt foder är det - det som Kjell envisas med att kalla näringsfattigt.
                        Men yngel växer och ungfiskar leker bra på den dieten.
                        Inte kommersiellt laxfoder precis.

                        Lite mer seriöst svar blir att man brukar mata moina med jäst och eftersom man blir vad man äter (påstås det iaf) så blir det inte så dåligt för naturligt foder iaf.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          #13
                          Ursprungligen postat av erikthur
                          Naturligt foder är det - det som Kjell envisas med att kalla näringsfattigt.
                          Men yngel växer och ungfiskar leker bra på den dieten.
                          Inte kommersiellt laxfoder precis.

                          Lite mer seriöst svar blir att man brukar mata moina med jäst och eftersom man blir vad man äter (påstås det iaf) så blir det inte så dåligt för naturligt foder iaf.
                          Om man vill borde man ju kunna använda Selco även till moina, för att boosta dem lite.

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Vad är selco - vad jag hittar googlar fram är sportbåtar...
                            Det kan inte en moina gapa över...
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • oaken
                              • September 2006
                              • 901

                              #15
                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Vad är selco - vad jag hittar googlar fram är sportbåtar...
                              Det kan inte en moina gapa över...
                              Googla på t.ex. "Selco brine shrimp" eller "Selco artemia"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...