vita, röda eller svarta mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #46
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jepp - leverskadorna visar sig främst i svalare vatten.
    Men det kan ju verka lite märkligt att man måste hålla fiskarna onaturligt varmt och dessutom byta vatten nästintill dagligen bara för att man skall kunna mata med ett visst foder.
    Instämmer, håller på med att få mina Discus att förstå det här oxå.

    Men de är trögare än vad jag är med att fatta
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #47
      Ursprungligen postat av Nina82
      Då borde det väl vara ganska optimalt i ett Discusakvarium där tempen ligger runt 30 och stora vattenbyten görs ofta, eller?
      Frågan är vad som är ägget eller hönan?

      Håller man Discus i 30 grader med dagliga vattenbyten för att man matar med animalisk föda?

      Eller är det för att Discusen kräver det?

      Min uppfattning är att det går alldeles utmärkt att ha Discus i 28 grader utan animalisk föda och med betydligt färre vattenbyten. Men då får man naturligtvis inte ha ett rent kar utan växter.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • cillan
        • February 2007
        • 562

        #48
        Men för mig låter det väldigt konstigt att ge oxhjärta. Det ger jag till hunden som tuggben men att ge det till fiskarna låter märkligt. Oxhjärta är ju ingen naturlig diet som de äter i det vilda. De hoppar ju lixom inte upp på land och dödar en oxe för att sedan knapra i sig hjärtat.

        Varför ska vi ge dem oxhjärta? Mygglarver är ju mer en naturlig diet i det vilda.

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #49
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Dessutom såg jag en förpackning "Oxhjärta" i frysdisken, är det något att rekommendera?
          Oxhjärta är inget att rekommendera till fisk, inte ens diskusar. Finns forskning som visar detta. Mycket bättre att köpa/göra räkmix istället. Det kan man dessutom spetsa med lite annan näring och vitaminer. I vart fall växer mina fiskar mycket bra av det.
          Fiskar klarar inte av att smälta vanligt kött som oxhjärta, eftersom det är för kallt i vattnet.
          De klarar däremot av att få ut näring ur mygglarver. Svarta, vita och röda. Röda är ok, om man inte matar för mycket. Brukar fungera bra att få igång fiskar som inte vill äta.
          Torrfoder är just det, torrfoder. Det är inte något konstgjort med det, men i luft så sönderdelas vissa ämnen som finns i frysfoder. Och fiskarna har ju utvecklats för att äta levande foder. Så jag antar att de inte får i sig tillräckligt av allt om de äter torrfoder. Dessutom får de ju inte i sig lika mycket "fibrer" i torrfoder (om man nu skall jämföra med människodiet).
          Senast redigerad av jackson; 30 October 2008, 00:58.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #50
            Då vet jag det.

            Hade inte tänkt köpa det, trodde ärligt talat inte ens det var fiskmat, utan något smådjursmat som dom fryst in. Skulle bara höra för att vara säker, och det var tydligen något helt annat än jag trodde. :P

            Animaliskt foder, är inte det mygglarver också då?

            Jag håller mig till svarta mygg nu tills jag får det större akvariumet och kastar ut det lilla, därefter får NI avgöra vad jag ska ge fisken, men jag tycker inget verkar riktigt bra, utan alltid kommer det någon och har anmärkningar, eller så säger den som föreslår det själv "Fast det är ju så lite näring"
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #51
              Ursprungligen postat av JojjeN

              Jag håller mig till svarta mygg nu tills jag får det större akvariumet och kastar ut det lilla, därefter får NI avgöra vad jag ska ge fisken, men jag tycker inget verkar riktigt bra, utan alltid kommer det någon och har anmärkningar, eller så säger den som föreslår det själv "Fast det är ju så lite näring"
              Jag tror det beror på vad man har för fiskar bla. Våra Guppy och andra vanligare arter nöjer sig gott med fryst cyklops och artemia men hemmalagad räkmix baserat på vad just dina fiskar äter är förmodligen det bästa.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #52
                Ursprungligen postat av c90368
                Frågan är vad som är ägget eller hönan?

                Håller man Discus i 30 grader med dagliga vattenbyten för att man matar med animalisk föda?

                Eller är det för att Discusen kräver det?

                Min uppfattning är att det går alldeles utmärkt att ha Discus i 28 grader utan animalisk föda och med betydligt färre vattenbyten. Men då får man naturligtvis inte ha ett rent kar utan växter.
                Normaltemperaturen för diskus i naturen är 27-28 grader (varierar dock mellan olika biotoper) och under året kan det vara både varmare och kallare.
                Så att det skulle vara ett måste att man skall hålla diskus vid 29-31 grader som de flesta håller är i alla fall inte naturligt.

                En hög temperatur ökar förbränningen hos ett djur och detta är sannolikt också orsaken till att just diskus inte verkar ta skada av oxhjärtat. Däremot så leder ju en ökad förbränning också till en kortare livstid - och det är ju inte speciellt bra
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 October 2008, 10:58.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #53
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Animaliskt foder, är inte det mygglarver också då?
                  Fiskar är kallblodiga och däggdjur varmblodiga vilket gör att de har olika smältpunkt vilket gör att inte fiskar kan bryta ner fodret på samma sätt.

                  Mer info finns i Zoopetartiklen om foder http://www.zoopet.com/index.php?opti...179&Itemid=101
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #54
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Men jag har tänkt på det där med låg näringshalt och jag undrar verkligen över det.
                    När mina levandefödare som har född så många kullar att de är som utmärglade så tycker jag att frysmat fungerar mycket bättre för att "ge dem kött på benen" igen och detsamma när de hade tarmparasit. Jag höll dem nästan vid liv med frysmat. Jag såg en stor skillnad.
                    Varför då??? Innehåller levande födan något annat lr rätt variation??

                    Hängde ni med???
                    Kan det vara någonting sådant som gör att frysmaten är nyttig, alltså kombinationen lr någon ingrediens som vi har missat i flingfodret lr att fiskkroppen inte kan tillgodogöra sig konstgjorda ämnen lika bra???
                    För jag kan inte riktigt köpa att flingfodret är nyttigare...
                    Nja det är bara att läsa innehållsdeklarationen på fryst resp, torrfoder så ser man att torrfoder är näringsrikare.
                    Dock är det ju som så att fiskar nornmalt sett ofta matas för mycket mat och speciellt stor är ju den risken med näringsrikt torrfoder. Så ett bra frysfoder kan mycket väl ofta räcka - själv kör jag dock mest med torrfoder för att det är billigare.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #55
                      Vilken är den bästa frysmaten/räx mix receptet till tigerbarber då?
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #56
                        Ursprungligen postat av JojjeN
                        Vilken är den bästa frysmaten/räx mix receptet till tigerbarber då?
                        Tigerbarber är allätare och då vore det ungefär lagom med 60% räkor och 40% ärtor.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • jackson
                          • September 2003
                          • 1242

                          #57
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          Jag håller mig till svarta mygg nu tills jag får det större akvariumet och kastar ut det lilla, därefter får NI avgöra vad jag ska ge fisken, men jag tycker inget verkar riktigt bra, utan alltid kommer det någon och har anmärkningar, eller så säger den som föreslår det själv "Fast det är ju så lite näring"
                          Som vanligt. Det beror på vad det är för fiskar du har, vad de äter i naturen och hur stora de är. Omväxling är det bästa. Torrfoder omväxlande med fryst (artemia, mygglarver vita,svara,röda etc) och räkmix.
                          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...