vita, röda eller svarta mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #31
    Någon som har recept på hur man gör räkmix till malawi
    Ja, det undrar jag med fast som är bra för levandefödare???
    Zoopets basrecept http://www.zoopet.com/index.php?opti...181&Itemid=101 är ju ganska lätt att anpassa efter vilken typ av fiskar man har.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Wunder
      • September 2007
      • 315

      #32
      Ursprungligen postat av Azur
      Kunde jag få tag i rödamygg som var fräsch och levande, eller som bestrålats ordentligt efter infrysning och som garanterat inte tinats efter bestrålningen, då skulle jag mata med det. Men det kan jag inte.
      Ett alternativ till strålning är ju att hetta upp maten innan servering. In i mikron med det bara.

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #33
        Ursprungligen postat av Katharina
        Ja, det undrar jag med fast som är bra för levandefödare???

        Gärna tips på hur man kan frysa ner portioner också.. Kanske bäst att använda den man fryser isbitar i??? Lr andra tips..
        Kanske går att lägga det i den där plast förpackningen man får med rödamygglarver.
        Eller så kan man ta en kniv eller något och forma det i lagom stora bitar som man vill ha innan man fryser ner det
        Har inte testat men det kanske skulle funka

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #34
          Men hur ska man få tag i LEVANDE svarta mygg som azur pratade om?
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #35
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Men hur ska man få tag i LEVANDE svarta mygg som azur pratade om?
            Du får vänta tills våren, då du kan fånga dem i små vattensamlingar.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #36
              Har nu iallafall fixat frysta svarta mygg, bytte en halv förpackning röda mot en nästan hel förpackning svarta, eftersom han i djuraffären försökt mata med svarta, men inte riktigt tyckt om det, så han ville gå tillbaka till röda igen.

              Antar att det var ett bra val att välja svarta?
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #37
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Har nu iallafall fixat frysta svarta mygg, bytte en halv förpackning röda mot en nästan hel förpackning svarta, eftersom han i djuraffären försökt mata med svarta, men inte riktigt tyckt om det, så han ville gå tillbaka till röda igen.

                Antar att det var ett bra val att välja svarta?
                Bättre än röda iaf
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #38
                  Dessutom såg jag en förpackning "Oxhjärta" i frysdisken, är det något att rekommendera?
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #39
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Min erfarenhet är att mina fiskar aldrig får bukvattensot UTOM när jag matat med surt foder eller röda mygglarver.
                    Vad menar du med SURT foder?

                    Gammalt foder eller foder med lågt pH?
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #40
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Dessutom såg jag en förpackning "Oxhjärta" i frysdisken, är det något att rekommendera?
                      Oxhjärta är väl en av de som innehåller mest nyttigheter.
                      Mygglarver består ju mest av vatten. Dock vet jag inte om det funkar till all fisk. Har bara läst mig till det i innehållsförteckningen
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #41
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Oxhjärta är väl en av de som innehåller mest nyttigheter.
                        Kanske det, men inte för fiskar i alla fall eftersom det finns risk för leverskador på fisk som matas med foder från däggdjur.
                        Dessutom blir vattnet väldigt förorenat så man måste byta extremt mycket vatten för att undvika algproblem.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #42
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Zoopets basrecept http://www.zoopet.com/index.php?opti...181&Itemid=101 är ju ganska lätt att anpassa efter vilken typ av fiskar man har.
                          Ursprungligen postat av shpend
                          Kanske går att lägga det i den där plast förpackningen man får med rödamygglarver.
                          Eller så kan man ta en kniv eller något och forma det i lagom stora bitar som man vill ha innan man fryser ner det
                          Har inte testat men det kanske skulle funka
                          Tack för svaren..
                          Jag antar att det bästa vore att frysa det i plastpåsar som man plattar till så det blir lätt att bryta en bit iaf..

                          Men jag har tänkt på det där med låg näringshalt och jag undrar verkligen över det.
                          När mina levandefödare som har född så många kullar att de är som utmärglade så tycker jag att frysmat fungerar mycket bättre för att "ge dem kött på benen" igen och detsamma när de hade tarmparasit. Jag höll dem nästan vid liv med frysmat. Jag såg en stor skillnad.
                          Varför då??? Innehåller levande födan något annat lr rätt variation??

                          Jag dricker Aloe Vera och för mig har det bevisligen, under flera år beprövat, positiva effekter. Mina naglar är för första gången lite långa, jag saltar maten mindre och jag sover hela nätter.
                          Jag läste en test som livsmedelsverket hade gjort med Aloe Vera och att det innehöll så låga doser vitaminer och mineraler, artikeln fick det att framstå som rent bedrägeri. Den aloe vera som jag dricker har inga tillsatser, kan jag tillägga.

                          Men poängen som de missade i artikeln är att man har kommit fram till att vitaminer och mineraler hjälps åt att tas upp av kroppen, vilket innebär att får man i sig små doser av många vitaminer så tas det upp mer i kroppen än höga doser av få vitaminer.
                          Om man har brist på en så har man brist på 10 st. Detta är taget från Susanne Edins bok "Den självläkande människan", som går ut på att ge kroppen bränsle att kunna jobba ordentligt. Susanne dricker själv Aloe Vera kan jag tillägga, emellan algdrinkarna..

                          Hängde ni med???
                          Kan det vara någonting sådant som gör att frysmaten är nyttig, alltså kombinationen lr någon ingrediens som vi har missat i flingfodret lr att fiskkroppen inte kan tillgodogöra sig konstgjorda ämnen lika bra???
                          För jag kan inte riktigt köpa att flingfodret är nyttigare...
                          Senast redigerad av Katharina; 29 October 2008, 22:14.
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #43
                            Ursprungligen postat av JojjeN
                            Dessutom såg jag en förpackning "Oxhjärta" i frysdisken, är det något att rekommendera?
                            Nja, sök lite på forumet så får du både possitiva och negativa synpunkter.

                            Men en grundregel är att du ska ha minst 29 grader i karet för att fisken ska klara av att bryta ner animaliskt foder.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #44
                              Ursprungligen postat av c90368
                              Men en grundregel är att du ska ha minst 29 grader i karet för att fisken ska klara av att bryta ner animaliskt foder.
                              Jepp - leverskadorna visar sig främst i svalare vatten.
                              Men det kan ju verka lite märkligt att man måste hålla fiskarna onaturligt varmt och dessutom byta vatten nästintill dagligen bara för att man skall kunna mata med ett visst foder.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Nina82
                                • January 2008
                                • 6610

                                #45
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Jepp - leverskadorna visar sig främst i svalare vatten.
                                Men det kan ju verka lite märkligt att man måste hålla fiskarna onaturligt varmt och dessutom byta vatten nästintill dagligen bara för att man skall kunna mata med ett visst foder.
                                Då borde det väl vara ganska optimalt i ett Discusakvarium där tempen ligger runt 30 och stora vattenbyten görs ofta, eller?
                                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                                38L 54L 54L 63L 450L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...