vita, röda eller svarta mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #16
    Ursprungligen postat av Micke_1991
    Något annat frysfoder som rekommenderas som cyklops etc.
    Förutom frysfoder så har jag hört att levande syrsor används som levande foder, hur bra näring det är vet jag dock inte.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #17
      Ursprungligen postat av Micke_1991
      Något annat frysfoder som rekommenderas som cyklops etc.
      Jag kompletterar med cyclops, dels är det relativt billigt och dels ger det rätt hyfsad färg på fiskarna.
      Men det är knappast näringsrikare än vita/röda/svarta mygg och även det innehåller mest vatten.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #18
        Då är det ju rätt onödigt att köpa det. Jag trodde dom hade massor med näring.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          Naturligt foder är mest vatten och sedan lite näring därtill. Är det inte underligt då att fiskarna i det vilda överlever och fortplantar sej vidare.

          Det kanske är så att det artificiella fodret är överkoncentrerat liksom.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av erikthur
            Naturligt foder är mest vatten och sedan lite näring därtill. Är det inte underligt då att fiskarna i det vilda överlever och fortplantar sej vidare.

            Det kanske är så att det artificiella fodret är överkoncentrerat liksom.
            Du har egentligen helt rätt - men i naturen så äter de oftast under hela den vakna tiden för att få i sig tillräckligt med näring. Det som fiskarna äter skits också till 99% ut.

            Så en sådan "naturlig" matning skulle aldrig funka i akvarium eftersom vattenet då snabbt skulle bli dåligt. Därför matar vi med "onaturligt" energirikt foder (flingor, pellets, granulat, tabletter etc) till våra fiskar och då räcker det med mat 1 gång om dagen.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #21
              Men jag fortsätter att mata med naturligt foder så länge jag hinner/orkar med.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • shpend
                • August 2002
                • 2010

                #22
                Haha jag som alltid trott det vart tvärtom, att röda mygglarver var bra och att flingfoder var sämre. Nu menar jag näringsmässigt

                Kommentar

                • Darre
                  • March 2008
                  • 378

                  #23
                  Tjejen köpte röda mygglarver (hon fick en skalar som var uppfödd på det typ) så jag testade att lägga in en liten bit (delat på två) i alla mina akvarier 2st. Det har jag gjort bara en gång vågar inte mer.

                  Eftersom alla mina BlackMollys blev sjuka och flera dog men bara i ena akvariet (började bajsa vitt och lösaktigt bajs)

                  Är det något tillfälligt? Eftersom jag trodde att det var nyttigt med larver så vill/ville jag mata med det istället för flingfoder bara. Men nu är jag skeptiskt mot larver. Några förslag?
                  Life´s a fish and then you die...
                  Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                  Kommentar

                  • shpend
                    • August 2002
                    • 2010

                    #24
                    Läste att fiskarna blir sjuka av det. Om den svällde upp så fjäll stack ut och avföringen var vit och tunn som en tråd så kanske det var/är bukvattensot.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Min erfarenhet är att mina fiskar aldrig får bukvattensot UTOM när jag matat med surt foder eller röda mygglarver. Det är inte garanterat att nån fisk får bukvattensot om jag matar med rödamygg, men det är, enligt min erfarenhet, garanterat att ingen får det om jag INTE gör det.

                      Problemet med röda mygg är förmodligen att fodret hanterats dåligt innan infrysning, så fodret är halvruttet. Fisken dödas av de förruttnelsebakterier som växer i mygglarverna. Matförgiftning, helt enkelt. Att larverna odlas i gödseldammar kan bidra till problemet, men framförallt innebär det att larverna är fullpackade med bakterier så förrutnelseprocessen kan rivstarta.

                      Kvalitén på mygglarverna varierar mellan olika fabrikat, och förmodligen olika "batcher" från samma fabrikat, så man kan ha tur eller man kan ha otur. Att mata med rödamygg är enligt mig ungefär som att spela rysk roulette med fisken.

                      Kunde jag få tag i rödamygg som var fräsch och levande, eller som bestrålats ordentligt efter infrysning och som garanterat inte tinats efter bestrålningen, då skulle jag mata med det. Men det kan jag inte.

                      Man kan f.ö. döda fisk med svarta och vita mygglarver också. Om man låter tinade svarta eller vita mygglarver stå och surna ett dygn i rumstemperatur, och sen matar med dem, får man samma trevliga effekt som med röda mygg. Det säger enligt min mening en hel del om kvalitén på fryst röda mygg.

                      Vad gäller allergi så är röda mygg bevisat allergiframkallande, och ungefär 5% av befolkningen har anlag för att bli allergisk mot röda mygg. Allergin är ganska jobbig eftersom den vanligen samtidigt ger allergi mot tropiska frukter (t.ex. banan) och skaldjur. Svårt drabbade blir lika kraftigt överkänsliga som en del blir mot jordnötter, med den skillnaden att jordnötter inte finns i varenda sjö...

                      Kort sagt är jag starkt negativ mot röda mygg.

                      Det kan vara bra för att få igång vildfångad fisk som svultit en längre tid, men annars är det onödigt. För konditionering inför lek är laxpellets och levande svarta mygglarver bättre enligt min mening.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Darre
                        • March 2008
                        • 378

                        #26
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Min erfarenhet är att mina fiskar aldrig får bukvattensot UTOM när jag matat med surt foder eller röda mygglarver. Det är inte garanterat att nån fisk får bukvattensot om jag matar med rödamygg, men det är, enligt min erfarenhet, garanterat att ingen får det om jag INTE gör det.

                        Problemet med röda mygg är förmodligen att fodret hanterats dåligt innan infrysning, så fodret är halvruttet. Fisken dödas av de förruttnelsebakterier som växer i mygglarverna. Matförgiftning, helt enkelt. Att larverna odlas i gödseldammar kan bidra till problemet, men framförallt innebär det att larverna är fullpackade med bakterier så förrutnelseprocessen kan rivstarta.

                        Kvalitén på mygglarverna varierar mellan olika fabrikat, och förmodligen olika "batcher" från samma fabrikat, så man kan ha tur eller man kan ha otur. Att mata med rödamygg är enligt mig ungefär som att spela rysk roulette med fisken.

                        Kunde jag få tag i rödamygg som var fräsch och levande, eller som bestrålats ordentligt efter infrysning och som garanterat inte tinats efter bestrålningen, då skulle jag mata med det. Men det kan jag inte.

                        Man kan f.ö. döda fisk med svarta och vita mygglarver också. Om man låter tinade svarta eller vita mygglarver stå och surna ett dygn i rumstemperatur, och sen matar med dem, får man samma trevliga effekt som med röda mygg. Det säger enligt min mening en hel del om kvalitén på fryst röda mygg.

                        Vad gäller allergi så är röda mygg bevisat allergiframkallande, och ungefär 5% av befolkningen har anlag för att bli allergisk mot röda mygg. Allergin är ganska jobbig eftersom den vanligen samtidigt ger allergi mot tropiska frukter (t.ex. banan) och skaldjur. Svårt drabbade blir lika kraftigt överkänsliga som en del blir mot jordnötter, med den skillnaden att jordnötter inte finns i varenda sjö...

                        Kort sagt är jag starkt negativ mot röda mygg.

                        Det kan vara bra för att få igång vildfångad fisk som svultit en längre tid, men annars är det onödigt. För konditionering inför lek är laxpellets och levande svarta mygglarver bättre enligt min mening.
                        Oki då är det lika bra att sluta mata med mygglarver. Dem ger ingen näring (eller väldigt lite) men risken finns att fiskarna insjuknar....

                        Cyklops eller räkmix, är det samma foder varjant (fryst) eller hur ger man till fixkarna och är det bättre istället?
                        Life´s a fish and then you die...
                        Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #27
                          Ursprungligen postat av Darre
                          Oki då är det lika bra att sluta mata med mygglarver. Dem ger ingen näring (eller väldigt lite) men risken finns att fiskarna insjuknar....

                          Cyklops eller räkmix, är det samma foder varjant (fryst) eller hur ger man till fixkarna och är det bättre istället?
                          Är fryst och mycket bättre, fast kanske 10 kr dyrare per förpackning.

                          Jag kommer dock köra min förpackning ut med röda mygg, sen får jag ta nåt annatr.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Ursprungligen postat av Darre
                            Cyklops eller räkmix, är det samma foder varjant (fryst) eller hur ger man till fixkarna och är det bättre istället?
                            Mycket säkrare foder, fast tyvärr är fisken inte alltid särskilt förtjust i särskilt fryst cyclops.
                            Räkmix rekommenderar jag att man gör själv om man inte har växtätande fisk. Köpe-räkmixen är säkert bra, men den är avsedd för växtätande fisk som Tropheus, och innehåller väldigt mycket växtmaterial, vilket gör proteinhalten låg. Även med hemmagjord räkmix kan det vara svårt att riktigt "göda" fisk för att få dem i form för lek, men då har man i alla fall möjligheten att justera näringshalterna genom att dra upp mängden räka elle ersätta en del av ärtorna med t.ex. laxpellets.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • shpend
                              • August 2002
                              • 2010

                              #29
                              Någon som har recept på hur man gör räkmix till malawi (golden och rödzebra)?

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                #30
                                Ursprungligen postat av shpend
                                Någon som har recept på hur man gör räkmix till malawi (golden och rödzebra)?
                                Ja, det undrar jag med fast som är bra för levandefödare???

                                Gärna tips på hur man kan frysa ner portioner också.. Kanske bäst att använda den man fryser isbitar i??? Lr andra tips..
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...