alternativt foder till guldfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pavlova
    • October 2008
    • 4

    alternativt foder till guldfisk

    Hej! jag skulle vilja veta vad jag kan variera mina guldfiskars foder med som smakar lite godare? jag tänker alltså inte använda det som huvudföda utan bara ge ibland. Det ska smaka gott och inte vara farligt för fiskarna.
    Har ni några erfarenheter?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    (Brukar inte guldfisk vila så här års?)

    Jag antar att du inte menar färdig fiskmat? I så fall, testa hackad räcka (rommen är också populär, men se till att inte få med några räkben), hackad daggmask, eller tinade frysta gröna ärtor som du krossar mellan tumme och pekfinger.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Pavlova
      • October 2008
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      (Brukar inte guldfisk vila så här års?)

      Jag antar att du inte menar färdig fiskmat? I så fall, testa hackad räcka (rommen är också populär, men se till att inte få med några räkben), hackad daggmask, eller tinade frysta gröna ärtor som du krossar mellan tumme och pekfinger.
      guldfiskarna bor i akvarium och inte i damm och de verkar inte vila..
      kanske bör förtydliga ytterligare att det är en "guldfisk" och en slöjstjärt. men båda är väldigt små, ca 6 cm.
      tack för tipsen har du själv tetsat ge det till guldfiskar? tror du att jag borde vara försitigare när mina fiskar är så små?

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        ger mina slöjstjärtar hackad förväld baldspenet ,sallads bald finhacket lär även det funka men ingen hit hos mina.
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #5
          Mina äter allt! Från allas mat!
          Mygglarver, broccoli, zuccini, gurka, algtabletter, flingfoder, och speciellt foder för slöjstjärtar och koi.
          Sen så har jag sett den största ta en hel groda i munnen! Jag skrek högt och när grodan tittade ut ur munnen (slöjisen tuggar ju) så butta jag till fisken så grodan kom iväg... Den var väldigt liten grodan, de andra är för stora tack och lov, och den lilla ska växa till sig.

          Kommentar

          • Pavlova
            • October 2008
            • 4

            #6
            Tack för alla svar har era fiskar någon favoriträtt? och om jag vänder på den ursprungliga frågan; finns det något som man INTE bör ge till guldfiskar?

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              1) Ja visst har jag matat guldfiskar med sånt.

              2) Köttfärs bör du inte ge (de får diarré), och jag skulle personligen inte ge tinade frysta röda mygglarver. Favoriträtt hade de nog ingen vad jag minns, de åt absolut allt med samma enorma aptit och entusiasm.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Linapina
                • July 2008
                • 595

                #8
                Ja just det, ge vita och svarta mygglarver (som Azur skrev så ge inte röda!), sen kan man ge Artemia med, det gillar många av mina invånare.

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  #9
                  Deras favorit rätt är allt som de kan tugga och svälja =)
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  • amoramir
                    • December 2007
                    • 212

                    #10
                    mina guldfiskar äter vad som hälst och det dröjer bara några sekunder att göra slut på maten

                    Kommentar

                    • amoramir
                      • December 2007
                      • 212

                      #11
                      gurka, ärtor, räkor

                      Kommentar

                      • Olle61
                        • April 2007
                        • 9

                        #12
                        Mina guldfiskar (i akvarie) har mått lite dåligt. Killen i zooaffären tycker att de fått lite för torftigt foder (torrfoder) Han sålde frysta svarta mygglarver till mig, men de är ju så små till ganska stora fiskar. Kan man köpa fryst fisk på ICA och finfördela? Kanske fiskbullar?
                        När ni talar om räkor, är det också från matvaruaffären? Funkar det med frysta kokta räkor, är de inte saltade? Eller skall det vara råa räkor?

                        Kommentar

                        • Gullrumpan
                          • June 2011
                          • 10

                          #13
                          Nu har då jag lite och prova ser ja!
                          Men har en fundering.. varför inte röda mygglarver? är dom fetare eller är de tvärtom? Skulle man kunna ge mjölmask, små sånna? jag har ju uppfödning på mjölmask...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...