Scalare foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bordusius
    • October 2008
    • 108

    Scalare foder?

    Någon som vet bästa fodret för Scalare. Något som kan få lite äldre scalare att återfå sin färg, gissar på att det inte bara är näringsbrist i form av foder som har gjort att dom vuxna scalarerna jag har bara har fläckvis med färg över kroppen. Kan tilläggas att jag fick dom på köpet när jag köpte akvariet begagnat och då hade dom 0% färg. Någon
    I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    det beror nog snarare på dåliga förhållanden... tex dålig filtrering med höga ammonium, nitrit nivåer som följd eller höga nitrat nivåer pga för få vattenbyten eller sällskap av andra fiskar som inte uppskattas eller bristfällig inredning som gör dem otrygga mm. som du ser finns det många möjliga orsaker men att det handlar om maten tror jag inte! flingor och granulat och en del frysfoder ska funka bra!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Bordusius
      • October 2008
      • 108

      #3
      Nice, thanks. Jag får helt enkelt vänta o se om det blir bättre nu efter att jag helrenoverade. Skulle kunna vara dom andra fiskarna (speciellt det yngre scalare paret) som ställer till det för dom. Dom yngre scalarena har jag haft sedan dom var små och deras färg e jämn o fin.
      I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

      Kommentar

      • Ibanez
        • July 2006
        • 853

        #4
        håller med åheim här.. hur stort är karet? olika typer av flingfoder är det jag använder men lika viktigt är det med vattenkvalite.. har märkt att mina trivs bättre när det finns rikligt med växter som ger lite/viss skuggning..
        Era fiskar ger jag mina till frukost..

        Kommentar

        • Bordusius
          • October 2008
          • 108

          #5
          Inte helt säker på storleken men det är runt 270, hörnakvarium modell större. Funderar på fler växter så att dom mindre scalarerna har möjlighet att gömma sej på fler ställen. Även dom andra fiskarna tror jag skulle må prima av detta. Brukar vinkla bort delar av ljust från lysrören så att fiskarna får skugga och inte är belysta från alla håll.
          I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            det är inte så att de kanske är fläckiga från början....dvs en avelsform ??

            annars skall det nog till en ganska häftig misshandel ur ett foderperspektiv, innan de tappar färgen, då är det nog som andra har sagt, vattenkvalité är mer intressant.

            att de sedan förståss mor som bäst med en varierad kost, lite flingor, lite pellets, lite discusgranulat, olika sorters fryst, kanske lite levandefoder.

            mina får endler/platy/molly yngel.........
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Bordusius
              • October 2008
              • 108

              #7
              Tror inte att det är avel (om inte inavel isf) för fläckarna ser inte ut så. Om man ska tyda färgen och textureringen så känns det mer som om dom skulle vara helt skimmrande blå. Ang platy yngel som mat, jag sparar mina yngel till storstim istället
              I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

              Kommentar

              Arbetssätt...