Grindalmask?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ronja016
    • August 2006
    • 220

    Grindalmask?

    Köpte en färdig odlingsburk med grindal mask i helgen (impulsköp).
    Allt är färdigt i den med bottenmaerial, fukt, glasskiva och maskar.
    Men dör glas skivan ligger är det nå som ser ut som mögel :s
    Vad ska jag mata med? Hur får jag tag i maskarna? Skulle vilja veta allt!
  • erik l
    • July 2005
    • 308

    #2
    grattis till bra köp

    Möglet pillar du bort! och matar gör en del med havremust eller vällingpulver.
    fukta lite med blomspruta om behövs, strö lite lite must på glaskivan som vänds mot substratet i butten. sedan vänta så kryper maskarna upp å äter. Glasskivan är lätt att pilla av maskarna till typ ett glas med lite vatten å skölja av om behövs sedan mata med de rena maskarna

    Men fanns det inte beskrivning med kulturen ?
    ________________
    mvh erik l

    Kommentar

    • Ronja016
      • August 2006
      • 220

      #3


      Denna följde med. Men det jag inte fattar är hur ofta ska man skörda? Ska man skörda en stund efter matning då dom har kommit till glas skivan?

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Om du kör den metoden (som jag också gör efter ha lärt mej detta av JW på Södermalm) så matar jag dagen efter jag matat masken. Därefter matar jag masken igen. Det du trodde var mögel var förmodligen foderrester från föregående dags matning i så fall. Helst bör du ha ett par kulturer igång om något illa händer den ena.....
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Ronja016
          • August 2006
          • 220

          #5
          Så varannan dag matar jag maskarna och dagen efter blir dom mat?

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Jag matar dagligen fisk och mask. Just nu har jag väl 5-6 kulturer igång och kan i princip mata all fisk med dom dagligen. Om jag skulle mata masken varannan dag är det inte mycket mask kvar på täckglaset - då kryper masken ner i kulturmaterialet. Har jag matat för mycket låter jag dock ibland bli att mata på en dag...
            Det beror liksom lite på kvaliteten på kulturen. Första veckan efter en "omsättning" äter dom snabbt och försvinner ner i materialet. Nästa månad eller så funkar det riktigt bra. Sedan brukar kulturen slöa till och gå sämre enligt min erfarenhet. JW på Södermalm brukar dock ha fart på sina kulturer under längre tid än så.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            Arbetssätt...