Kopparödla!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snyggen
    • June 2008
    • 71

    Kopparödla!

    En liten fråga. Jag har "fångat" en kopparödla för att studera den hemma. Jag kommer att släppa tillbaks den i naturen igen, för jag vet att alla dessa djur är fridlysta. Så jag hoppas jag slipper "föreläsningar"
    Det enda jag vill fråga om är, vilket foder som passar ödlan bäst. Röda mygglarver, fluglarver eller nånting levande?
    Jag har lagt in löv och stenar, samt har en lampa över för att höja kroppstemperaturen hos den. Vatten finns.
    Mycket tacksam för "kunniga" svar.
    Tack
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    En "föreläsning" först. Släpp ut den igen. Här är det iaf kyliga kvällar/mornar ca 4grader idag. Alltså börjar det bli dax för vinterdvala. Får den mat och sen släpper du ut den är det inte bara tempskillnad utan har den mat i sig så börjar den troligen ruttna och hur det går för ödlan då är inte svårt att lista ut.
    Annars funkar tex daggmaskar, fluglarver mm. Men att släppa ut den är det enda rätta. Innan du matar den dessutom. Fridlysta djur är fridlysta som sagt
    Senast redigerad av eriahl; 23 September 2008, 20:19.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • snyggen
      • June 2008
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av eriahl
      En "föreläsning" först. Släpp ut den igen. Här är det iaf kyliga kvällar/mornar ca 4grader idag. Alltså börjar det bli dax för vinterdvala. Får den mat och sen släpper du ut den är det inte bara tempskillnad utan har den mat i sig så börjar den troligen ruttna och hur det går för ödlan då är inte svårt att lista ut.
      Annars funkar tex daggmaskar, fluglarver mm. Men att släppa ut den är det enda rätta. Innan du matar den dessutom. Fridlysta djur är fridlysta som sagt
      Tack för ett bra svar.

      Kommentar

      • Bossebuse
        • August 2008
        • 27

        #4
        Jag fångade många kopparödlor i mina yngre dagar och då matade jag dom med, gråsuggor, tvestjärtar och tusenfotingar.
        Blir nog svårare och svårare att hitta levandeföda nu när det börjar bli kallare, men du kan säkert köpa levandelarver hos närmaste djuraffär.

        Vet dock inte hur den mår om den inte får sin dvala.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Den klarar sig bara att köpa syrsor, mjölmaskar mm. Har man plats där tempen är runt 4grader kan man iofs dvala den om man inte matar på någon vecka innan man sänker tempen. Torv/blomjord löv kanske mossa oxå att böka ner sig i och en "vattenskål" som tex burk man köper mjölmask/maggots i. Jag skulle nog ha löv mm i frysen några dagar innan så man slipper ev ohyra. Vattnet då den kan behöva lite vätska även om tröttare än en måndagsmorgon för vanligt folk. Men det är ju det där med fridlysningen man inte får glömma
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag tänker förstås inte uppmana någon att bryta mot lagen, men kopparödla är inte hotad på något sätt, utan bara fridlyst för att man inte anser att folk kan se skillnad på allmänna reptiler som kopparödla och sällsynta och hotade reptiler som hasselsnok. Och så cyniskt som det låter så har de rätt i det.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...