Mata praktbotior med ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sibirisktiger
    • October 2007
    • 91

    Mata praktbotior med ?

    Alla mina praktbotior har blivit slöa och smala!
    Jag matar just nu med pellets (till mina ciklider) och vanligt flingfoder...
    Vad är felet? Praktbotiorna tar både pelletsen och flingorna ju...
    Tiger
  • Lena G
    • August 2008
    • 29

    #2
    Våra Praktbotior matar vi med Tetra Tabimin sjunkfoder, som vi blivit rekommenderade. Äter bra och "knäpper" då för fullt. Känns som dom får svår att hänga med vid ytfodringen då dom mest virrar omkring.

    Jag är dock rätt så ny i akvarievärlden så hoppas någon mer erfaren kan råda dig!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Vad är det för sällskap du har till dem i karet?
      Hur stort är karet och fiskarna?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • mikey13
        • October 2007
        • 465

        #4
        Jag brukar mata mina med röda mygglarver var 3:e-4:e dag ungefär och dom växer så det knakar.... släng i lite såna så ska du se på fart
        __________________________________________
        Mitt 720L projekt
        375L Inbyggt i väggen-projekt

        Kommentar

        • Hurdygurdy
          • February 2007
          • 37

          #5
          Mina botior äter allt som kommer ner i akvariet. Speciellt förtjusta är de i rå gurka. Jag skär en skiva, 1,5-2 cm tjock, skalar den och trär en tesked eller en blyremsa till växter genom skivan. Till och med de tre större och lite blygare kommer fram då.

          Lasse

          Kommentar

          • Sibirisktiger
            • October 2007
            • 91

            #6
            ansjo: Karet är 160l och i det finns amerikanska iklider (olika) som nu är ganska stora. Dom är ju alltid först fram till maten, men botiorna "suger" på pelletsen och äter av flingorna dom med. Men jag ger bara mat varannan dag. Kan det kanske vara det som är felet. Botiorna kanske behöver mat varje ?

            mikey13: Har hört att röda mygglarver mest innehåller "smuts" och vatten. Man kanske kan köra på vita eller svarta ist... Om mygglarver får dem att växa så är det toppen! Skulle nämligen vilja att dom växte på sig lite!

            Lena G: Ska kolla upp vad det är för något Kan nog kanske fungera om dom får ha det i fred från cikliderna (vilket är tveksamt)

            Hurdygurdy: Tackar för tipset! Det ska jag definitivt prova
            Tiger

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Prova du att mata fiskarna varje dag, men kör med lite omväxlande foder såsom tabletter, flingor olika sorters frysmat och grönsaker så kommer de säkert att växa till sig.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Sibirisktiger
                • October 2007
                • 91

                #8
                I'll try it
                Tiger

                Kommentar

                Arbetssätt...