Fjärilscikliden äter inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Fjärilscikliden äter inte

    En av mina fjärilsciklider har helt plötsligt slutat att äta. Han "smakar" på maten och spottar sedan ut den.

    Istället går han lös på min gröna matta av hemianthus callitrichoides (ja, han verkar faktiskt svälja små delar av den).

    Förut har han ätit alla olika fodertyper jag matat med, men nu duger ingenting. Han ser frisk ut i övrigt, men man undrar ju vad han har fått för hjärnsläpp...

    Någon som känner igen beteendet?
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Håll koll på firren, just tecknet spottar ut maten kan vara bukvattensot, om det fortsätter så skulle jag förbereda ett inköp av medicinen Metronidazol Aktavis (95:- receptbelagd på apoteket.)
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Ursprungligen postat av LoGeek
      En av mina fjärilsciklider har helt plötsligt slutat att äta. Han "smakar" på maten och spottar sedan ut den.

      Istället går han lös på min gröna matta av hemianthus callitrichoides (ja, han verkar faktiskt svälja små delar av den).

      Förut har han ätit alla olika fodertyper jag matat med, men nu duger ingenting. Han ser frisk ut i övrigt, men man undrar ju vad han har fått för hjärnsläpp...

      Någon som känner igen beteendet?
      Det är rena "fjärilscikliddagen" här i dag på Zoopet!
      Vad är det du matar med?
      Jag kan väl inte direkt påstå att jag känner igen beteendet just hos F-ciklider - men ibland händer det ju att någon fisk tappar sugen. Det går ju att trigga igång ätandet med någon extra godbit. Vet ju att t.ex. Röda Mygglarver är lite "no-no" bland många, men kan funka i små mängder trots allt, som triggning.
      Artemia och räkmix i olika varianter tycks dessa ciklider ha svårt att motstå. Prova att koka en liten bit Torsk - låt kallna och ge i pyttesmå smulor - resten kan du frysa in. Något annat de blir tokiga på är vanlig räk-rom, som man plockar ut ur räkorna när man siter och käkar dessa - en liten klump med räkrom i karet och dom går bonkers!
      Framför allt är väl en varierad kost att förespråka - lite olika sorters föda på menyn, så att säga.

      Annars, precis som Gaffel säger; kolla noga så att den inte är sjuk!

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Den ser frisk ut måste jag säga (även om den inte är lika "taggad" som förut då det är matdags).

        Jag matar med lite olika saker. Typ artemia, svarta mygglarver, flingfoder...

        Inget har dugit hittills, men jag ska försöka med någon riktigt lyxig godbit som du tipsar om MaxB, så får vi se om han kommer igång.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av LoGeek
          Den ser frisk ut måste jag säga (även om den inte är lika "taggad" som förut då det är matdags).

          Jag matar med lite olika saker. Typ artemia, svarta mygglarver, flingfoder...

          Inget har dugit hittills, men jag ska försöka med någon riktigt lyxig godbit som du tipsar om MaxB, så får vi se om han kommer igång.
          Ja, hoppas den kommer igång!
          Fjärilarna idag är ju lite känsligare än vad de var förr och råkar lätt ut för sjukdommar typ bakterieangrepp och kan få utstående ögon - popeye - eller flagellatangrepp, typ buksot då magarna svullnar upp och fjällen "ställer" sig och spretar ut från kroppen. Detta kan uppkomma på fiskar som trivs och har "spirit" men ganska ofta på sådana som har en underordnad ställning, blir konstant jagade och inte vet vart de skall ta vägen. Stressen bryter ner imunförsvaret och de blir lättare mottagliga för div. sjukdomar - detta beskrivet på ett ungefärligt vis.
          Är din Fjäril i dominant position eller är den underlägsen?

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            I detta akvarium så är det bara han och en hona. De trivs tillsammans och simmar sida vid sida för jämnan. I övrigt har jag i stort sett bara tetror av olika varianter, så det finns definitivt ingen fisk som "hotar" honom.

            Honan äter bra men har börjat ta efter honom i att äta på hemianthusen... snart tar väl alla fiskar efter och river upp hela mattan!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ursprungligen postat av LoGeek
              I detta akvarium så är det bara han och en hona. De trivs tillsammans och simmar sida vid sida för jämnan. I övrigt har jag i stort sett bara tetror av olika varianter, så det finns definitivt ingen fisk som "hotar" honom.

              Honan äter bra men har börjat ta efter honom i att äta på hemianthusen... snart tar väl alla fiskar efter och river upp hela mattan!
              Ja, ok, då är det bara att hålla koll på dom - ser dom friska och spänstiga ut, så fixar det sig säkert!

              Kommentar

              • simondaman
                • October 2007
                • 236

                #8
                Ta mindre bitar så kanske den äter
                180L
                75L
                20L

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Jag tror inte det har med storleken på bitarna att göra. Mygglarverna som den älskade förut är ju hur små som helst...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...