mata med fisk och räkor??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mandela
    • March 2008
    • 105

    mata med fisk och räkor??

    hejsan..

    jag har fått svar i den tråden "mata med köttfärs" att jag ska mata med räkor och sen har jag läst att en del matar med fiskfilé.

    1: ska man ha räkor i spad, frysta eller färska?

    2: ska fisken vara kokt eller rå?

    tredje och sista frågan: även musslor har jag också lästa att man kan mata med... samma sak här, råa, kokta eller i spad??

    alla svar välkommnas
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2200378
    JAA!
    Detta va trevligt
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Räkor brukar jag mata med ibland och då blir det frysta med skal som jag tinar och skalar och fördelar i mindre bitar.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Frysta eller färska räkor som du skalar och matar med.
      Kokt fisk eller fryst fisk, aldrig färsk.
      Vad gäller musslor kan du ge frysta, kokta, eller i spad, det spelar egentligen inte någon större roll.

      Välj det som är enklast & som dina fiskar äter. Finfördela stora bitar så fisken kan äta. Anledningen till att undvika färsk fisk och kanske också levande musslor är att de kan ha parasiter som kan angripa fisken.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Mandela
        • March 2008
        • 105

        #4
        ok bra...men fryst fisk är väl relativt rå??eller? det kanske inte spelar någon roll i och med att den fryst så då har parasiterna dött av köld.

        ska det vara någon speciel fisk man ska använda sig av??
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2200378
        JAA!
        Detta va trevligt

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #5
          Tre dygn i -18 dödar parasiterna i fisk köttet , av samma skäl skall fisk som används till suchi frysas först , fast jag vet att Japaner avnjuter fisken direkt när dom fångat den
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          Arbetssätt...