Mata med bananflygor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas.F
    • July 2008
    • 43

    Mata med bananflygor?

    Någon som har erfarenhet av detta?

    Tänkte om man kunde klubba ihjäl några stycken här hemma och slänga i akvariet o se vad som händer.

    Har lite fjärilsciklider, guldbandsbarber, praktbotior, guppys samt några ancistrus(?)..

    Kan det försämra vattenkvalitén`?
  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    #2
    Tja, dom är ganska små, och innehåller väl inga fantastiska mängder näring...
    Ska du ha dom som större del i fodret än att bara slänga ner några enstaka, så är dom iaf lättodlade (används som foder till pilgiftsgrodor och andra små terrariedjur).
    I så fall, köp "kryllvingade", och starta en egen odling, så är det bara att pytsa ut på vattenytan, så löser fiskarna resten.
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      • April 2002
      • 1103

      #3
      Istället för att klubba ihjäl dem en och en vilket verkar minst sagt jobbigt så är ett tips att stoppa in odlingsburken i kylskåpet en liten stund före matning. Flugorna blir då slö av kylan och är lätta att hälla ner i akvariet.
      Malmö Akvarieförening
      no hope, no harm, just another false alarm

      Kommentar

      • Tamarind
        • February 2008
        • 482

        #4
        Jag upptäckte häromsistens att en bortglömd öppnad konservburk hade blivit befolkad (minst sagt...), så jag satte plastpåse över och, som daniel_i_malmö säger, satte in i frysen i 10 minuter. Sedan hällde jag i hela kolonien i akvariet där flugorna snabbt kvicknade till och sprattlade på ytan. Tyvärr var inte mina fiskar ett dugg intresserade, så jag hade inom kort rampen full i flugor, men iden var god!
        /Erika

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Vi slängde i en vanlig fluga för att se fiskarnas reaktion

          Trodde att vi skulle få håva upp den igen men Riotetrorna som redan sen innan påminner om minipirayor blev som besatta. Slet flugan i småstycken och åt den som om de inte fått mat på veckor
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            #6
            Jag matar mina gäddciklider med alla flugfän jag kan hitta, jävla roligt att se

            //C
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • Trollsvans
              • November 2007
              • 1118

              #7
              Mina tetror äter syrsor och sånt också (som blir över från geckosarna), det mesta går ner så länge det är litet nog.

              Fördelen med att odla på kryllvingade är att OM fiskarna nu inte tar dom, så kan dom ändå inte flyga... lite lättare att ta hand om överflödiga då.
              //Troll

              Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

              Kommentar

              Arbetssätt...