Näringsvärde på mysis vs vuxen artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    Näringsvärde på mysis vs vuxen artemia

    nån som har koll på att eller vet nån sida med bra info ?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Varför?
    Har du möjligheten att att håva en massa mysis - i någon tidig tråd beskrevs det som kilovis - så kan du ge dej f*n på att mysis är mer kostnadseffektivt iaf ur alla möjliga synvinklar.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • KoiKe
      • March 2008
      • 331

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Varför?
      Har du möjligheten att att håva en massa mysis - i någon tidig tråd beskrevs det som kilovis - så kan du ge dej f*n på att mysis är mer kostnadseffektivt iaf ur alla möjliga synvinklar.
      Vill bara veta hur pass "kraftfullt" de är
      Å ja de går att hova möe...var ute en runda ikväll å hovade hem 1.2 kg mysis å jo de är bättre kostnadsmässigt...en 100gramskarta kostar ju 25-30 spänn så de blev några kronor besparat ikväll
      men man ska ju få plats me att i frysen också

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Mysis har säkert lika bra eller bättre näringsvärde än Artemia, men vill du helgardera så matar du förstås med bägge.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Matnil
          • October 2003
          • 464

          #5
          har ingen källa men har hört/läst någonstans att mysis är betydligt bättre ur näringsvärdes hänseende än artemia, har för att artemia är ganska dåligt näringsmässigt

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Näringsvärdena känner jag inte till.
            Däremot så skall man ge artemia resp. mysis till olika typer av fiskar. Ger man ett mjukfoder som fryst vuxen artemia så är det lätt hänt att tarmsystemen täpps till om man har arter med långa tarmsystem (herbivora-arter). Däremot funkar det bra med foder som mysis till herbivora arter eftersom det är hårdare (skalet) och då sätts tarmarna i arbete och fisken kan bryta netr det bättre.

            En fara med mysis är på våren när det börjar bli gott om mysis igen (finns annars mest under senhösten) och förra höstens förråd har varit slut sedan några månader. Då är inte fiskarnas tarmsystem vana vid den typen av föda och att då köra igång tvärt kan ta en ände med förskäckelse. Detta kallade vi förr "vårsjuka" och drabbade ofta malawi/tanganyikaciklider. Bättre är att mjukstarta - dvs bara pyttelite i början och sedan öka på allt efterhand

            Idag pratar man inte så mycket om denna sjukdom - kanske pga att
            1/ det idag finns mysis i handeln året runt
            2/ många idag matar med räkmix (räkor har också skal) året runt
            Då blir det inte en så häftig start när man börjar med mysis - men det kan ändå vara värt att tänka på
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • KoiKe
              • March 2008
              • 331

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Näringsvärdena känner jag inte till.
              Däremot så skall man ge artemia resp. mysis till olika typer av fiskar. Ger man ett mjukfoder som fryst vuxen artemia så är det lätt hänt att tarmsystemen täpps till om man har arter med långa tarmsystem (herbivora-arter). Däremot funkar det bra med foder som mysis till herbivora arter eftersom det är hårdare (skalet) och då sätts tarmarna i arbete och fisken kan bryta netr det bättre.

              En fara med mysis är på våren när det börjar bli gott om mysis igen (finns annars mest under senhösten) och förra höstens förråd har varit slut sedan några månader. Då är inte fiskarnas tarmsystem vana vid den typen av föda och att då köra igång tvärt kan ta en ände med förskäckelse. Detta kallade vi förr "vårsjuka" och drabbade ofta malawi/tanganyikaciklider. Bättre är att mjukstarta - dvs bara pyttelite i början och sedan öka på allt efterhand

              Idag pratar man inte så mycket om denna sjukdom - kanske pga att
              1/ det idag finns mysis i handeln året runt
              2/ många idag matar med räkmix (räkor har också skal) året runt
              Då blir det inte en så häftig start när man börjar med mysis - men det kan ändå vara värt att tänka på

              Tack för infon
              Den sk. vårsjukan råkade mina fiskar ut för mitt i sommaren
              så den har jag fått erfara fast enbart i mitt yngelkar dom stora klarade sig som tur var.. gillar att gör dom i alla fall...blev kaos i karet igår när några teskedar färsk mysis åkte ner
              måste ju säga att även ancistrusarna kommer fram när de är mysis i karet..cyclops å artemia verkar dom inte bry sig om

              blir nog å ta me håven å fiskespöt ut ikväll också å fånga lite om man hittar på nått stim

              Kommentar

              • KoiKe
                • March 2008
                • 331

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Mysis har säkert lika bra eller bättre näringsvärde än Artemia, men vill du helgardera så matar du förstås med bägge.
                Jepp jepp...brukar ge lite allt möjligt å de blir lite variation i karet å vissa saker går ju bättre hem hos fiskarna

                Kommentar

                • KoiKe
                  • March 2008
                  • 331

                  #9
                  Förresten, vet inte om de är sant eller bluff

                  men fick hör av en att i mysis skalen är de mycke färgämne som ger fiskara bättre färger, fake eller sant ?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av KoiKe
                    Förresten, vet inte om de är sant eller bluff

                    men fick hör av en att i mysis skalen är de mycke färgämne som ger fiskara bättre färger, fake eller sant ?
                    Skalen i alla skaldjur (räkor, mysis, cyclops etc.) innehåller kitin vilket förstärker främst de röda färgerna.
                    Dock vill jag nog påstå att främst vanliga räkor, men i viss mån även cyclops förstärker färgerna bättre på fisken än mysis.

                    Så påståendet är korrekt - men resultatet blir ännu bättre med andra skaldjur.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...