Dör artemiaägg i kallt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Dör artemiaägg i kallt vatten?

    Halloj!
    Den enda anledningen jag kan hitta till varför mina artemia ägg inte kläcks (För dom ska ju inte vara gamla, affären beställde ju hem dom så dom skulle vara färska) är att vattnet är för kallt, kanske blir ner mot 20-22 grader på kvällen, natten, och morgonen.

    1. Dör äggen av detta?
    2. Vad kan jag göra mot det? Jag har dom på akvariebelysningen, men den måste ju också släckas på kvällen, och då blir det ju kallt
    Tillbaks efter paus.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nej, kläckt artemia överlever även i kylskåpet i uppemot en vecka. 20-22 grader är inga problem, det bara fördröjer kläckningen lite.

    Nästan alla problem med artemiakläckning beror på a) att man använt för mycket ägg så vattnet surnar, eller b) dåliga ägg. Det är annars svårt att misslyckas.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Fast dåliga ägg borde det ju inte kunna vara.

      Aja, har i en ny sats med en lampa över också, som höjer temperaturen till 27-30. Eller blir det för varmt? :P
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Mobster
        • June 2008
        • 506

        #4
        aldrig misslyckats med en sats, har ingen värme eller något, rätt kall lägenhet också... hur förvarar du äggen? hur mycket salt har du? jag har 1 msk havssalt, billigaste sortens man hittar på Coop per halvliter vatten och förvarar äggen i glasburk då jag hört från en person som hållit på länge att han tyckte det kändes som att mindre ägg kläcktes när han hade i plastburk, inte helt vetenskapligt men det har ju fungerat bra för mig så jag nämner det

        (Och helt säker på att jag fick bra ägg då jag var med när affärsinnehavaren öppnade förpackningen med nyinkomna ägg)

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Ursprungligen postat av Mobster
          aldrig misslyckats med en sats, har ingen värme eller något, rätt kall lägenhet också... hur förvarar du äggen?
          Om man inte visste bättre så skulle man kunna tro att du diskuterar din fertilitet..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ojdå! Jag har bara en msk per liter, kan det vara felet?
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Mobster
              • June 2008
              • 506

              #7
              Gaffel, där har jag som tur är mest misslyckats om det nu är rätt ord att använda i sammanhanget :P


              Jojjen, jag vet inte riktigt hur känsliga de är men testa en per halvliter, jag har en burk som rymmer ca 0.6 liter så jag tar en läskflaska 1.5 liters där jag blandar ihop 3 msk salt och skakar runt ett tag så det löses upp sen har jag till 2 satser där, ha kork på så är det ju heller ingen risk att vattnet spills ut

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Hur viktigt är det att allt saltet löses upp, har just nu en jädra massa salt som flyter omkring icke upplöst.

                Men fixade ytterligare en ny skål där jag skakat 2 msk så jädra noga så inte ett spår syns ^^
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Ojdå! Jag har bara en msk per liter, kan det vara felet?
                  NEJ - vissa experter rekommenderar även lägre salthalter.
                  Men jag håller fast vid 1 msk per 3/4 liter.
                  Så det är inte ditt problem
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    NEJ - vissa experter rekommenderar även lägre salthalter.
                    Men jag håller fast vid 1 msk per 3/4 liter.
                    Så det är inte ditt problem
                    SÅ du tror istället att mina 2 msk på en liter kommer förstöra så dedt inte blir några ägg? Blir förvirrad :O
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      NEJ - salthalten har nog ingen större betydelse.
                      De klarar mycket stora variationer från cirka 1 tsk per liter och uppåt.
                      Livhanken klarar nykläckt artemian tom från 3 promille - har jag inte skrivit det i någon av dina tidigare trådar...
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        NEJ - salthalten har nog ingen större betydelse.
                        De klarar mycket stora variationer från cirka 1 tsk per liter och uppåt.
                        Livhanken klarar nykläckt artemian tom från 3 promille - har jag inte skrivit det i någon av dina tidigare trådar...
                        Så vad tror du kan vara felet? All infdo är:

                        Hobby artemia ägg, så färska att ffären fick beställa dom extra så dom kom i tisdags dit.
                        Har de misslyckade gångerna haft i 1 msk vanligt seltin salt, och 1 liter vatten. Därefter ytterst lite artemia ägg, och därefter ställt dom på akvariehyllan, där det dock på natten kanske blir lite kallt.
                        Har inte rört om, utan några ägg har sjunkt, medans resten stannat på ytan.
                        Pga snedtak så har inte äggen fått knappt något ljus, vilket kanske kan vara problemet?

                        Har både testat ställa i fönstret och på akvariet, men med samma resultat, och med mer och mindre ägg.
                        Idag ställde jag dit en lampa också, så vi imorgon kan se vad resultatet av det blir.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Mobster
                          • June 2008
                          • 506

                          #13
                          Mina får inte ett dugg ljus då jag har ett fulltäckande lock och först efter en labyrint kommer de in i mitten där ett hål finns med en artemiasil som man bara lyfter upp (dock ska detta inte göra skillnaden att jag får och du inte får, bara menar att de behöver inte ljus)

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Det enda möjliga jag kan komma på är faktiskt då att saltet inte löstes upp i vattnet innan. :O
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Seltin? Är inte det örtsalt?

                              Har du inte något vanligt bordssalt, med eller utan jod/antiklumpningsmedel (det spelar ingen roll) du kan testa med?

                              Att saltet inte var helt upplöst spelar ingen roll. Jag tror inte det spelar någon märkbar roll om man rör om äggen eller inte heller.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...