näringsvärde vita mygg vs artemia ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    näringsvärde vita mygg vs artemia ?

    är det någon större skillnad på näringsvärdet
    mellan frysta vita mygglarver och artemia ?

    anledningen till frågan är att mina spetsnosskalarer
    gillar vita mygg klart mer än artemia. och jag funderar
    på att sluta med artemian och köra mer vita mygg.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Vita mygg är ju mest vatten - vet inte riktigt hur det förhåller sig med artemia men de lär nog vara "matigare" i alla fall.
    Oavsett vilket - kör du bara också med torrfoder så är det väl Ok att komplettera med vita mygg.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      njau....inte bara torrfoder.

      idag ser det som såm här:

      vita mygg: 1 dag / vecka
      Artemia: 3 dag / vecka
      svarta mygg 1 dag/ vecka
      resten är torrt, flingor, pellets, granulat i många olika former.

      så det är frågan om det blir fel att byta ut artemia mot vita...kanske fel om
      det är mest vatten....kanske mer torrt....hmmmm
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag vet inte vad Kjell egentligen har emot naturlig föda.
        Det mesta levande eller senare avdödade foder består mest av vatten.

        Om vi överför resonemanget till människor så borde vi kanske helst knapra på de så kallade kosttillskott och vitaminer och liknande som säljs i hälsokostaffärerna. Och de finns de som gör just det. Inte potatis, kött, fisk och grönsaker som mest innehåller vatten eller...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          Jag vet inte vad Kjell egentligen har emot naturlig föda.
          Det mesta levande eller senare avdödade foder består mest av vatten..
          1/ Främst ekonomiska orsaker - det är förbaskat dyrt att mata med vatten
          2/ Sedan att fryst foder i sig innehåller lite vitaminer så om man bara kör med sådant så behöver man tillsätta nödvändiga vitaminer till fodret.

          Använder själv annars fryst foder som komplementfoder (oftast cyclops).

          Vita tycker jag är OK som levande foder eftersom det aktiverar fisken, men som fryst är det hiskeligt dyrt.
          Svarta mygg säga stimulera leklusten så det kan man ju testa - vet dock inte om det stämmer.
          Artemia är kanon som nykläckta nauplier tilll yngel. Dels är det smått och dels är det levande vilket gör att det klarar sig länge i akvariet.
          Cyclops gillar jag för att det är smått, relativt billigt och ger bra färg på fiskarna.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 September 2008, 19:56.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            gillar inte alls cyclops.
            det är så smått att det bara virvlar runt i karet och skitar ner.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              1/ Främst ekonomiska orsaker - det är förbaskat dyrt att mata med vatten
              Jag håller med om att levande foder kostar en hel del på akvarieaffären.
              Jag tror jag beräknade kilopriset för levande fullvuxna artemia till 2400 kr i Jönköping för några år sedan. Om man nu ens kan få tag på dem. Odla eller fånga själv är mitt råd.
              Eller Kjells räkmix eller smulade räkor som skitar ner mindre.
              Men naturlig föda slår torrfoder med fisklängder enligt min uppfattning...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                det där med räkmix tycker inte mina VF Scalarer om.

                Flingor, Sera SAN, däremot, det är som godis.
                Röda mygglarver kunde föräta sig på så länge de fick det.
                Discusmat, torrt, generellt sett så är det en favvis.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Men naturlig föda slår torrfoder med fisklängder enligt min uppfattning...
                  Då tycker jag du ska ha i åtanke att fisken i det vilda ägnar i stort sett hela sin tid till att äta och äter nog ganska stora mängder levande foder och en väldigt stor variation! Ska du sikta på att i huvudsak utfodra dina fiskar med levandefoder så bör du vara beredd att mata lite varannan timme varje dag samt sträcka dig mycket längre än de varianter som finns i handeln och i vår svenska natur för att ge en allsidig och fullgod kost till dina fiskar Sen kan man ju inte jämföra torrfoder med vitamin/kost tillskott mm. eftersom torrfoder består mestadels av naturliga ingredienser och inte några artificiella ämnen utan det är en väl sammansatt blanding av olika födoämnen!
                  Senast redigerad av åheim; 06 September 2008, 02:34.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Levande foder borde väl erbjudas akvariefiskar då och då.
                    Det är verkligen mer ett naturligt liv än att knapra på torrfoder.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Midde
                      • August 2008
                      • 250

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      ..........
                      Sen kan man ju inte jämföra torrfoder med vitamin/kost tillskott mm. eftersom torrfoder består mestadels av naturliga ingredienser och inte några artificiella ämnen utan det är en väl sammansatt blanding av olika födoämnen!
                      Jag reagerar lite på att du skriver att torrfoder inte består av några artificiella ämnen: som jag har fattat det så innehåller det artificiella färgämnen, smakförhöjare, konserveringsmedel. De innehåller s k azofärgämnen som hos människor kan ge svåra biverkningar - Sverige hade tidigare förbud på några av dem, kanske alla, men efter eu-inträdet så fick vi inte ha vårt förbud kvar så azofärgämnen är nu tillåtna.

                      Dessutom tror jag att torrfoder innehåller en del för fiskar onaturlig föda som soja, vete. Men jag matar både med torrfoder -maltabletter - och frysfoder. Men jag tror inte på att bara mata med torrfoder.
                      Senast redigerad av Midde; 06 September 2008, 09:47.
                      Det är fult att inte ha akvarium

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Levande foder borde väl erbjudas akvariefiskar då och då.
                        Det är verkligen mer ett naturligt liv än att knapra på torrfoder.
                        ABSOLUT (lr åtminstone frysfoder) det tycker jag är en skyldighet!!! jag ger musslor, cyclops, artemia, vita mygg mm. varje vecka!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...