Goda algtabletter?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • margie80
    • June 2008
    • 34

    Goda algtabletter?!

    Suck, mina fiskar är alldeles för glupska!
    Har diverse levandefödare i ett kar tillsammans med några dvärgklogrodor och 2 ancistrus-bebisar (3-4cm) och varenda gång jag släpper ner en algtablett åt malarna så käkar de andra puckona upp den på nolltid!
    Har testat att släppa ner efter släckning också men det hjälper inte.
    Som tur är finns det gott om alger på rötterna efter semestern så malarna har att äta men det kommer ju inte räcka för alltid.
    Nåt tips på hur man stoppar hetsätarna så malarna får ha sitt ifred?
  • Tamarind
    • February 2008
    • 482

    #2
    Jag känner igen det där... Mina black mollys äter upp alla andras mat, vilket är en av anledningarna till att jag kommer ge bort mollysarna. Jag har testat det mesta men har tyvärr inte blivit något klokare...
    /Erika

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Jag funderade på att skippa mina tigerbarber också, för ingen fisk hade någon chans mot dem. Det som sen hände var kul, när jag stoppade i lite större, mer framfusiga fiskar, då blev barberna harmlösa och alla kan nu ta del av maten.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Mina svärdbärare är lika dana, så jag har gett upp hoppet om att kunna ge malarna algtabletter, så jag hoppas verkligen dom klarar sig ändå.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Sir Willow
          • February 2008
          • 39

          #5
          Jag har samma problem när jag ska ge mina pandamalar foder. De glupska svärdbärarna är där på nolltid. Jag brukar släppa ner tabletter på olika ställen i tanken i förhoppningen om att de ska få i sig något. Tabletterna löses ju upp ganska snabbt - är det någon som vet om malarna hinner få i sig en del ändå av det som lägger sig på botten?

          Kommentar

          • dunderhake
            • April 2007
            • 51

            #6
            använder ett plaströr som jag sticker ner i vattnet, lägger algtabl i röret och kan då styra vart tabletten lägger sig(i tät växtlighet eller bakom/ under en sten).
            dessutom får mina malar brysselkål.

            verkar funka bra, dom växer!

            Kommentar

            • eppelviken
              • January 2008
              • 19

              #7
              Testa att lägga i gurka, zuccini eller skalade frysta ärtor. Mina ancistrus älskar det. Även mina andra fiskar brukar ta en smakbit. I gurkan och zuccinin måste dock en tesked träs igenom så att de sjunker till botten.

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Brukar peta ner hela fryst spenat blad i substratet när en rot eller sten då brukar plecon och ancistrus få sin beskärda del inna slöistjärtana ätitupp allt. Före detta släpper jag i lite hackad spenat i ytan så slöistjärtarna äter av det i första hand.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                Arbetssätt...