Vattenloppor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Vattenloppor?

    Är detta månne vattenloppor?
    Jag hittade dem idag i en liten burk som bara stått och grott igen med trådalger.
    Det som skiljer dem från "vanliga" loppor är att de bara verkar simma längs med ytan och verkar ha något slags skal och bara ett enda öga. På en av bilderna ser man hur något blänker (skal?).
    Bifogade filer
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ser mer ut som dafniesläktingar för mej.
    Vattenloppor (cyklops) kallas för cyklops för dess enda öga.
    Få se vad t ex Azur tycker...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • helelle
      • March 2005
      • 43

      #3
      HAHA Jag tycker den översta ser ut som en liten minisköldpadda.Ganska söt faktiskt. har dock inte den blekaste om vad det kan vara.Bra bilder!
      //Helen

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jajamen, håller med erikthur: vattenloppor.

        EDIT: Vattenloppor har ett skal som är vattenavstötande, så kommer de i kontakt med ytspänningen så fastnar de. Det är därför de här "simmar längs ytan".
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #5
          Trevligt med så snabba svar!
          Men vad är då de där som hysteriskt och ryckigt hoppar mest uppåt och neråt och som liksom inte riktigt verkar veta vart de skall och ser nästan likadana ut?

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            De på bilderna är någon form av daphnie. De som simmar hysteriskt vet jag inte, med bara den beskrivningen.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            Arbetssätt...