*#&@!! artemia!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #16
    Ursprungligen postat av tummen
    Det finns ju fryst nykläckt artemianauplier att köpa, så varför egentligen krångla med att kläcka själv?
    Därför att många fiskarters yngel inte äter dött foder den första tiden.

    Kommentar

    • JeanM
      • June 2008
      • 227

      #17
      Nu är det kläckt!

      Jag tog akvarievatten istället för kranvatten och ställde burken på rampen istället för i sydfönstret. Nu sprattlar det.

      Jag tivlvar på att vattnet var avgörande, snarare tempen. Min gissning är att temperaturen har betydligt större betydelse än ljuset (för på rampen är det nämligen rätt mörkt, se)

      Jag har ställt dit en lampa för att locka dem att samla sig, ska bli förbaskat kul om en stund att se hur mina fiskar reagerar på dessa delikatesser!

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #18
        Grattis!

        Jag är total nybörjare på detta med artemiakläckning men jag måste haft en otrolig tur. Har en glassbalja delat på mitten ( häller i ett kryddmått ägg på ena sidan och ställer en liten spotlight på andra sidan när jag vill skörda) och en halvliter saltvatten i (1 matsked salt till en liter vatten räcker till två odlingar).

        Baljan har jag i handfatet i duschrummet och efter ett dygn ungefär så vimlar det av nauplier vid lampan när jag tänder den. Skördar i två dagar och sedan häller jag bort resten och startar om. Det blir otroligt mycket av ett kryddmått ägg!
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • one__akvarium
          • June 2008
          • 163

          #19
          Ska oxå pröva med akvarievatten och ställa burken på rampen Hoppas det funkar

          Kommentar

          • tonpet
            • February 2008
            • 469

            #20
            Jag har precis kläckt och det blev helt otrolgt mycket.
            Jag gjorde enligt glassburksmetoden. Jag använde med jod. Ställde det på ljusrampen i två dagar.
            Scalare ynglen älskar det
            Juwel Rio 300, Diskus
            "Sluta vara den du var och bli den du är"

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #21
              Men var får man äggen ifrån?
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              Arbetssätt...