*#&@!! artemia!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    *#&@!! artemia!

    Jag har följt alla råd i Azurs utmärkta tråd, http://www.zoopet.com/forum/showthre...hlight=artemia inklusive reklamerat äggen och köpt nya. Hos en högprofilbutik i Gbg, vars innehavare fnös åt mitt förra inköp och istället gav mig en påse med ägg som han menade var uppvägda ur en större förpackning med garanterat färska ägg. Inte tusan vill de kläckas. Har provat salt utan jod (som han menade var ett krav) och salt med jod (eftersom det enligt tråden ovan inte ska spela någon roll).

    Jag har alltså gjort som Azur rekommenderat till punkt och pricka (nåja, glasspaketet var 1,5 l istället för 2 l) och läst de övriga inläggen och frågorna.

    Kan det vara så att jag fick dåliga ägg en andra gång lika förbannat? Eller finns det något fel man kan göra som inte är omnämnt...? (Mitt intryck är ju annars att det är svårt att göra riktigt fel.)

    Är det möjligen så att någon skulle kunna tänka sig att skicka mig ett prov ur en batch som garanterat funkar? Givetvis mot betalning.

    Eller vad är det frågan om här? Kan det vara knas med vattnet?
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Åh nej, klassiskt artemia misstag, dom små glasspaketen fungerar inte, bara 2 liters eller större som artemian kan odlas i..

    Tråkigt när sånt här händer, speciellt eftersom det hänt 2 gånger på raken..

    Mvh Gaffel

    P.s. Skojar lite med dig, ingen aning varför dom inte kläcks för dig, alltid sunkigt när saker utanför ens kännedom går snett utan att man kan förklara varför, på't igen.
    D.s.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Testa att ta mindre ägg, tar man för mycket går det oftast dåligt.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Hur mycket ägg?
        Hur länge har du väntat på kläckning - beror även på temp?
        Vattentemp på ett ungefär?
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • rsoderberg
          • February 2007
          • 954

          #5
          Med jod fungerar perfekt för mig, i övrigt enligt samma instruktion.

          Kommentar

          • JeanM
            • June 2008
            • 227

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Hur mycket ägg?
            Hur länge har du väntat på kläckning - beror även på temp?
            Vattentemp på ett ungefär?
            1 kdm till 1 liter vatten med en dryg matsked salt.

            Har väntat drygt 2 dygn.

            De har stått i ett sydfönster, temp mellan 20-22

            Kommentar

            • Fanbyalperna

              • September 2005
              • 752

              #7
              PM:a mej din adress så skall jag skicka dej från den burk jag använt med framgång. Ger väldigt bra tesultat. Jag använder en två-liters burk och genomluftning. Kläcks på mindre än 24 timmar vid 25-26 grader.
              Det som inte verkar så bra i ditt fall är temperaturen. Många ställer det hela ovanpå rampen för att få högre temperatur.
              Har inte alltid rätt, men fel ibland

              Kommentar

              • Radioaktiva Räkor
                • May 2007
                • 1760

                #8
                Jag får typ 90% kläckning i 20-22C så något måste ju vara galet med äggen!

                Kör med glass/godislåda och luftning.

                //C
                With a licence to krill!
                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  kör med akvarievatten 27 graders sen ingen värmning under prossesen.
                  2 l burk 1,5 L vatten, 2,5 msk Artemia salt, 5 krm ägg, och luftning dvs. syrepump.
                  Grymt bra resultat enl. mig. 2 dygn

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Temp och artemia. Det finns väl olika arter/stammar som kläcks olika snabbt.
                    Är det inte rysk artemia som kan ta flera dagar på sej - upp till 4-5 tom.
                    Eller minns jag fel?
                    Så nästa fråga blir då - varifrån är artemiaäggen skördade.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Temp och artemia. Det finns väl olika arter/stammar som kläcks olika snabbt.
                      Är det inte rysk artemia som kan ta flera dagar på sej - upp till 4-5 tom.
                      Eller minns jag fel?
                      Så nästa fråga blir då - varifrån är artemiaäggen skördade.
                      Min ryska artemia kläcks då på runt 24 timmar i rumstemperatur. Fast vill man kläcka snabbt så är ju Artemia franciscana bra, den kläcks ruskigt snabbt för mig, och ger oerhört bra resultat. Men den är ju å andra sidan lite dyrare också.

                      Kommentar

                      • JeanM
                        • June 2008
                        • 227

                        #12
                        Att använda akvarievatten till kläckningen känns ju lite snillrikt, tack också Fanbyalperna som vill skicka ägg!

                        Tack alla andra som försökt hjälpa till!

                        Kommentar

                        • one__akvarium
                          • June 2008
                          • 163

                          #13
                          Har haft exat samma problem får ingen kläckning alls, nu har det stått i 6 dagar!! Skall prova en nny sats med samma ägg och se om det funkar...

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Det finns ju fryst nykläckt artemianauplier att köpa, så varför egentligen krångla med att kläcka själv?

                            När jag kläckte själv fixade jag en 1½-liters petflaska, tog bort botten, borrade hål i korken , i med ett litet plaströr i hålet, silikonade dit korken, hängde flaskan upp och ner och vips hade jag en superbra artemiakläckare. Jag körde med typ en liter vatten, 1-2 msk salt(jodfritt) och en slurk (c:a 1 krm?) artemiaägg. SVAG genomluftning, vid för hård luftning dör nauplierna, det räcker med en bubbla i taget så vattnet rörs runt, någon storm får det inte vara...

                            På ett dygn kläcktes det bra med nauplier i vanlig rumstmperatur, 20-24 grader ungefär.

                            Lycka till, hoppas det lyckas bättre nästa gång.
                            Senast redigerad av tummen; 14 August 2008, 15:21.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av JeanM

                              Är det möjligen så att någon skulle kunna tänka sig att skicka mig ett prov ur en batch som garanterat funkar? Givetvis mot betalning.
                              AJA BAJA!!!!!!
                              Farligt nära annonsering nu, akta dig, Kjell kanske skickar en räkning fortare än du anar......
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...