Odla betesräkor ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simonols
    • July 2008
    • 108

    Odla betesräkor ?

    Tänkte höra om någon här odlar betesräkor till fisk.
    Eftersom jag kommer ha abborre sarv och nåt annat i vinter så kommer jag behöva foder.

    Så jag tänkte om man har ett litet akvarium med typ körsbärsräkor samt någon mer sort så kanske man kan avla fram lite foder eller ?

    Hur ofta och många räkor tror ni man kan få om man har låt säga 20-30 vuxna räkor och startar med ?

    Hur stort akvarium kräver dom ? Vill ju hellst ha ett så litet som möjligt
    Mvh Simon
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Meta eller fånga fisk på annat sätt och frys in ett lager. Sen är det bara att klippa till mindre bitar eller klippa innan du fryser in. Ge bitarna med ben och allt kvar. Skalade räkor klippta i lagoma bitar är oxå bra. Ev kan man peta in pellets för rovfiskar i matbitarna. Det helt ok med vanligt flingfoder eller små pellets till sarven. Den äter oxå av räkorna. Ärtor funkar oxå. Så slipper man ha ett akvarium att sköta bara för matfiskarna. Lätt och smidigt utan att behöva sköta ett akvarium till
    Senast redigerad av eriahl; 12 August 2008, 10:18.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Simonols
      • July 2008
      • 108

      #3
      Ursprungligen postat av eriahl
      Meta eller fånga fisk på annat sätt och frys in ett lager. Sen är det bara att klippa till mindre bitar eller klippa innan du fryser in. Ge bitarna med ben och allt kvar. Skalade räkor klippta i lagoma bitar är oxå bra. Ev kan man peta in pellets för rovfiskar i matbitarna. Det helt ok med vanligt flingfoder eller små pellets till sarven. Den äter oxå av räkorna. Ärtor funkar oxå. Så slipper man ha ett akvarium att sköta bara för matfiskarna. Lätt och smidigt utan att behöva sköta ett akvarium till
      Tackar för ett grymmt bra tips !
      Varför måste räkorna skalas ? Om man bryter/klipper dom i mindre bitar så borde dom ju kunna äta med skal på ? Det gör dom väl i naturen ?
      Alltid skoj att lära sig.
      Senast redigerad av Simonols; 12 August 2008, 11:21.

      Kommentar

      • Ibanez
        • July 2006
        • 853

        #4
        du kan iaf ta bort huvudet och kanske lite av sjärten bara så att de inte riskerar att sticka sig.. jag gjorde så iaf.. sen får man se till att de kan svälja dem.. hur stora är dina fiskar??
        Era fiskar ger jag mina till frukost..

        Kommentar

        • Simonols
          • July 2008
          • 108

          #5
          Ursprungligen postat av Ibanez
          du kan iaf ta bort huvudet och kanske lite av sjärten bara så att de inte riskerar att sticka sig.. jag gjorde så iaf.. sen får man se till att de kan svälja dem.. hur stora är dina fiskar??
          Okej det låter bra. Jag har inga fiskar i akvariet än. Ska flytta snart så vill inte stoppa i nåt innan flytten. Men kommer ta dom kring 1dm när det är dax. Men vill höra mig för lite innan så man kan förbereda allt så mycket som möjligt.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Jo precis har man otur så stickningen finns risk för. Annars är det mixern som gäller. Lättare med färdigskalade tycker jag
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Simonols
              • July 2008
              • 108

              #7
              Jo men det är väl rätt så dyrt att köpa färdigskalat ? Ungefär hur många räkor ger ni varje gång som ni matar ?

              Kommentar

              Arbetssätt...