Mat till dvärgklogroda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    Mat till dvärgklogroda?

    Jag köpte röda frysta larver som mat till mina grodor då butiken sa att det var det dem åt. Men de verkar inte vilja äta det. Hur jag än försöker...
    Har tagit dem åt sidan för att de ska få äta i lugn och ro men jag kan inte se dem äta något alls...

    Finns det något annat man kan ge dem som kanske lockar mer?

    Fick veta att den främsta orsaken till att de dör i ett akvarie är för att de får inte i sig tillräkligt med mat, och jag älskar mina små grodor.
    Fick tips om att ge dem mat i handen, eller mata vid botten, har även lagt dem i ett eget litet plastakvarie för utfodringe, men de är helt enkelt ointresserade.

    Några råd? Erfarenheter?
  • margie80
    • June 2008
    • 34

    #2
    Ursprungligen postat av Linapina
    Jag köpte röda frysta larver som mat till mina grodor då butiken sa att det var det dem åt. Men de verkar inte vilja äta det. Hur jag än försöker...
    Har tagit dem åt sidan för att de ska få äta i lugn och ro men jag kan inte se dem äta något alls...

    Finns det något annat man kan ge dem som kanske lockar mer?

    Fick veta att den främsta orsaken till att de dör i ett akvarie är för att de får inte i sig tillräkligt med mat, och jag älskar mina små grodor.
    Fick tips om att ge dem mat i handen, eller mata vid botten, har även lagt dem i ett eget litet plastakvarie för utfodringe, men de är helt enkelt ointresserade.

    Några råd? Erfarenheter?
    Vad har du dem med för fisk?

    Både jag och morsan har dvärgklogrodor ihop med levandefödare med helt skilda resultat.
    Mina käkar yngel och behöver sällan stödmatas med mygglarver, men när jag gör det tar jag upp dem i separat burk och de äter gladeligen tills de är mätta. OBS tar vatten ur stora akvariet till matburken och tinar & sköljer mygglarverna om jag ger dem frysta för att det inte ska bli så skitigt.
    Levande mygglarver är roligare att ge dem eftersom man då får se dem jaga. Fortfarande i separat burk eftersom fiskarna är snabbare..
    Morsans grodor äter naturligtvis också yngel men blev ganska smala på den dieten och ville absolut inte äta om man fångade in dem och satte dem i separat burk, de blev bara stressade.
    De har nu fått ett eget kar där de trivs och äter både fryst och levande.

    se http://groda.tk/ för mer info

    Kommentar

    • Midde
      • August 2008
      • 250

      #3
      Jag kan inget om dvärgklogrodor, men svenska grodor i naturen äter ju en hel del snäckor och sniglar, det kanske kan vara nå´t? Posthornssnäckor exvis?
      Kan man inte pröva med sådant som Kjell skrev lever i icke förorenat vatten?:
      Man bör ju i så fall skilja mellan foderdjur som lever i starkt förorenat vatten som röda mygglarver, tubifex och dafnier och sådana som lever i rent vatten typ cyclops, mysis, "räkmix", artemia./Kjell Fohrman
      MAT
      Grodorna äter i första hand mygglarver som köps frysta i zooaffären. Det finns flera sorters mygglarver att köpa, populärast är de röda som gärna får varieras ibland med de andra sorterna. Om du exempelvis har några guppy i akvariet kommer grodorna även att fånga yngel. Även artemia är riktigt smakligt, det går att köpa i fryst form, men är som allra roligast att ge levande. Fråga i zooaffären om de har några levande, eller köp ägg och kläckare. Grodorna reagerar på lukt och rörelse hos födan, vilket gör det svårt när maten ligger still på botten. Det brukar lösa sig själv när grodorna kravlar runt i maten, då den blåser upp. De tar lång tid på sig att äta och är
      inga snabba jägare, vilket är ytterligare ett skäl att inte ha andra fiskar i akvariet eftersom dessa oftast tar maten innan grodorna får i sig något. Tips är att i samband med matningen alltid placera maten på samma plats, samt knacka på rutan för att tala om att det är matdags. Grodorna ska aldrig ges flingfoder.
      Från http://web.comhem.se/~u73609381/
      Det är fult att inte ha akvarium

      Kommentar

      Arbetssätt...