Frysta röda mygglarver i nystartat kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av zoolander
    Bör biten ligga i blöt först, eller kan jag lägga ner "nagelbiten" direkt i karet?
    jag tinar alltid frysfodret i en artemia sil innan ger det, det gör jag för att bli kvitt det ibland förorenade infrysningsvattnet sen för att skona fiskens känsliga tarmsystem, förr så gav jag det fryst och lite då och då så insjuknade fisk, men efter att jag börjat tina fodret (ca 3 år sen) så upphörde problemet!

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av tompa_2006
    Frystorkade röda är väl bättre än frusna. Dom ska inte vara allergiframkallade då, enligt vad jag hört.
    Tvärtom, de är snarare ännu mer allergiframkallande

    Lämna en kommentar:


  • tompa_2006
    svarade
    Frystorkade röda är väl bättre än frusna. Dom ska inte vara allergiframkallade då, enligt vad jag hört.

    Lämna en kommentar:


  • Ibanez
    svarade
    Ursprungligen postat av Gaffel
    Skippa röda mygg, sämre fiskmat får man leta efter, att dom dessutom är starkt allergena talar ju sitt tydliga språk.
    fast fiskar (iaf de flesta) verkar gilla dem och röda mygg har fungerat som "trigger" till de flesta arter ja haft!

    Lämna en kommentar:


  • Linapina
    svarade
    Jag köpte det som mat till mina dvärgklo grodor, det sa butiken att jag skulle ha...

    Lämna en kommentar:


  • Gaffel
    svarade
    Skippa röda mygg, sämre fiskmat får man leta efter, att dom dessutom är starkt allergena talar ju sitt tydliga språk.

    Lämna en kommentar:


  • JLi
    svarade
    Ursprungligen postat av zoolander
    Bör biten ligga i blöt först, eller kan jag lägga ner "nagelbiten" direkt i karet?
    Man kan lägga den direkt i akvariet. Om det är en liten bit kan förståss samma fisk slukar hela biten. Om den är frysen flyter mygglarverna en stund. Har du blött upp dem sjunker de fortare.

    Lämna en kommentar:


  • zoolander
    svarade
    Bör biten ligga i blöt först, eller kan jag lägga ner "nagelbiten" direkt i karet?

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    Med förtjusning!
    Du kan inte ge en hel klump med en gång i ett nystartat kar för det kommer dina fiskar inte orka äta, så karva av en liten bit. Eller om det är en karta, så bryt bara av en lillfingernagelbit(!). Hellre för lite än för mycket.

    Sen vet du kanske att röda mygglarver kan ge upphov till kontaktallergier av rätt rejält slag hos människor, så var försiktig om ni är lagda för allergier.
    Köp cyclops eller artemia eller så nästa gång.

    Lämna en kommentar:


  • zoolander
    startade ett ämne Frysta röda mygglarver i nystartat kar?

    Frysta röda mygglarver i nystartat kar?

    Köpte lite mygglarver när jag köpte mat till min mal.

    Äter platy och kampfisk mygglarver? Och hur använder man frysmaten?
    Ska jag tina lite i vatten och sedan ge dem, eller kasta i en liten krossad "klump" direkt i akvariumet...?
Arbetssätt...