Frysta röda mygglarver i nystartat kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Gaffel
    svarade
    Jag känner en kille som säljer begagnade bilstereoapparater, han tycker att du absolut är i behov av en ny Clarion.. Just det, min Cheva kan du få köpa, du lär definitivt behöva en stor bil till den stereon.. Och sen har jag en grej som skulle passa dig som handen i handsken.. nä just det, inga annonser på forumet..

    Lämna en kommentar:


  • JojjeN
    svarade
    Men han i djuraffären sa att jag skulle ta flingfoder på morgon och röda mygg varje kväll, stämde inte det då?

    Lämna en kommentar:


  • Gaffel
    svarade
    Mmm, och min pojk älskar glass, baconsvålar, gräddbullar och allting som ser ut eller luktar som godis och eftersom han vet sitt bästa och jag älskar honom över allting på denna jord så äter han detta till frukost, lunch och middag.. NOT!

    Lämna en kommentar:


  • JLi
    svarade
    Matade tidigare med röda mygg och det var det bästa som fiskarna viste. Har en astmatisk och allergisk dotter som smakade på mygglarverna då fiskarna gillade det så bra trots att hon annars är väldigt kräsen med maten. Inget särskilt hände och den episoden var inte orsaken till att jag slutade. Om nu röda mygglarver är så allergiframkallande som det påstås rekomenderar jag att avstå. Allergier är verkligen inget att leka med. Det har jag egna erfarenheter av iom. mig själv och två barn. Trots allt är de det bästa fiskarna vet och fiskar som i övrigt matvägrar låter sig oftast luras av röda mygglarver.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Gaffel
    Skippa röda mygg, sämre fiskmat får man leta efter, att dom dessutom är starkt allergena talar ju sitt tydliga språk.
    Röda mygglarver är ett ypperligt och helt naturligt foder för de fiskar som äter "kött", det vill säga animaliskt foder. Sedan kan man diskutera innehåll, uppfödningsförhållanden för de röda mygglaverna mm i evighet, faktum kvarstår att de flesta fiskar är tokiga i det, men naturligtvis skall man inte BARA mata med det, man skall naturligtvis komplettera med t.ex vuxen artemia, svarta & vita mygglarver, räkmix, dafnier mm om man nu bara skall nämna frysfodersorter. Ännu bättre blir det om man sedan dessutom matar med flera olika torrfodersorter.

    Men sedan får man ju förståss själv avgöra om man vill ta de eventuella eller reella allergirisker som kan finnas. Men att de är allergena för människor behöver ju inte innebära att de skulle vara skadliga för fisk för det eller hur?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av zoolander
    Prova med de röda och fiskarna blev som tokiga...

    Det här med astma. Mitt kar står i grabbens rum, jag matar fiskarna, akvariet är täckt.
    Finns det en chans att han mår dåligt av detta så slutar jag självklart direkt...
    Ja som sagt röda mygg smakar/luktar gott men är likafullt ett skitfoder.

    Lite konstig inställning - när din son blir sjuk så slutar du!!!!!!!!
    Visst - oftast blir man då bara allergisk mor röda mygg. Men väldigt ofta har också de som drabbats fått livslånga allergiska problem (röda myggen har även triggat igång andra allergiska reaktioner (räkor, pollen etc. etc)

    Lämna en kommentar:


  • zoolander
    svarade
    Prova med de röda och fiskarna blev som tokiga...

    Det här med astma. Mitt kar står i grabbens rum, jag matar fiskarna, akvariet är täckt.
    Finns det en chans att han mår dåligt av detta så slutar jag självklart direkt...

    Lämna en kommentar:


  • MattiasL
    svarade
    En familjemedlem fick astmaliknande problem när jag matade med röda mygg- så de är kastade för gott! Köp inte skiten!

    Lämna en kommentar:


  • Ibanez
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Bara för att ett foder smakar eller luktar bättre än ett annat foder så finns det inget som säger att det är ett bättre foder för det.
    Röda mygg verkar lukta/smaka gott, men är enligt min mening ändå ett skitfoder som dock ändå för vissa fiskar kan fylla en funktion i och med att det kan trigga igång matvägrande fiskar till att börja äta.
    var precis det jag har skrivit om längre ner i tråden kjell.. missförstå mig rätt.. fiskarna varken växer eller utvecklas osv med bara röda mygg och detta med vetskap av egen erfarenhet..

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Ibanez
    har problem med vita mygg.. eftersom det inte uppskattas av mina fiskar.. att det kan vara sådan skillnad på röda och vita mygg när det gäller kräsenhet.. oj oj oj..
    Bara för att ett foder smakar eller luktar bättre än ett annat foder så finns det inget som säger att det är ett bättre foder för det.
    Röda mygg verkar lukta/smaka gott, men är enligt min mening ändå ett skitfoder som dock ändå för vissa fiskar kan fylla en funktion i och med att det kan trigga igång matvägrande fiskar till att börja äta.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    En aspekt till att jag tinar fodret är att fisken inte heller ska få ett kallt foder som kyler ner mag-tarm systemet och sänker immunförsvaret (kan inte jämföra med människans tarmsystem)! Sen vidare så tror jag inte att det förorenade vattnet går rakt in i foderdjuret, då skulle den nog dö, utan det vatten den består av är nog ganska rent! brukar också undvika vissa foder tex röda mygglarver (ger vita istället)
    Jag har i alla fall kört med frysfoder till fiskarna nästintill dagligen i närmare 30 år utan att detta någonsin ställt till med problem för att det varit för kallt så jag tror inte på din teori att det skulle behöva tinas.

    Vad gäller förorenat vatten i sig så tror jag nog att det är ytterst ovanligt att djuren fryses in i det förorenade vattnet - tvärtom så lär det nog sköljas rent innan det fryses in.

    Lämna en kommentar:


  • Ibanez
    svarade
    har problem med vita mygg.. eftersom det inte uppskattas av mina fiskar.. att det kan vara sådan skillnad på röda och vita mygg när det gäller kräsenhet.. oj oj oj..

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Man bör ju i så fall skilja mellan foderdjur som lever i starkt förorenat vatten som röda mygglarver, tubifex och dafnier och sådana som lever i rent vatten typ cyclops, mysis, "räkmix", artemia.
    Dock kan det ju vara värt att nämna att om nu djuren i sig lever i starkt förorenat vatten så består ju djuret i sig av 80-90% vatten och då hjälper det ju i så fall inte så mycket att skölja dom.

    Själv matar jag alltid med fryst foder direkt i akvariet, men jag matar alltid enbart med foderdjur som lever i rent vatten
    En aspekt till att jag tinar fodret är att fisken inte heller ska få ett kallt foder som kyler ner mag-tarm systemet och sänker immunförsvaret (kan inte jämföra med människans tarmsystem)! Sen vidare så tror jag inte att det förorenade vattnet går rakt in i foderdjuret, då skulle den nog dö, utan det vatten den består av är nog ganska rent! brukar också undvika vissa foder tex röda mygglarver (ger vita istället)
    Senast redigerad av åheim; 11 August 2008, 19:10.

    Lämna en kommentar:


  • tompa_2006
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Tvärtom, de är snarare ännu mer allergiframkallande
    Se där, då blir det inga fler sådana.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    jag tinar alltid frysfodret i en artemia sil innan ger det, det gör jag för att bli kvitt det ibland förorenade infrysningsvattnet sen för att skona fiskens känsliga tarmsystem, förr så gav jag det fryst och lite då och då så insjuknade fisk, men efter att jag börjat tina fodret (ca 3 år sen) så upphörde problemet!
    Man bör ju i så fall skilja mellan foderdjur som lever i starkt förorenat vatten som röda mygglarver, tubifex och dafnier och sådana som lever i rent vatten typ cyclops, mysis, "räkmix", artemia.
    Dock kan det ju vara värt att nämna att om nu djuren i sig lever i starkt förorenat vatten så består ju djuret i sig av 80-90% vatten och då hjälper det ju i så fall inte så mycket att skölja dom.

    Själv matar jag alltid med fryst foder direkt i akvariet, men jag matar alltid enbart med foderdjur som lever i rent vatten

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...