Frysta röda mygglarver i nystartat kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av juice
    Om man nu provat sig fram och funnit att ens fiskar föredrar ett foder framför alla andra ( som man inköpt och lockat med) och dessutom gjort det i åratal, då kan det knappast spela nån roll om det är fryst malet hjärta, sauterade gröna ärtor eller röda mygglarver som serveras.
    Vi som vet vad som är nyttigt för fiskarna får nog hålla det för oss själva, vi lär knappast klara av att övertyga dom verbalt eller i skrift.
    Självklart är valet ens eget - speciellt om man inte har någon familj utan bor ensam och det bara är en själv som kan drabbas.
    Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför Röda Mygg är så poppis. Det innehåller mest vatten (vilket i och för sig de flesta frysfoder gör), är inte speciellt nyttigt för fiskarna och gör inte heller så att fiskarna får bra färg eller något sådant.
    Visst fiskarna gillar det eftersom det tydligen har en speciell doft/smak som fiskarna gillar, men bara för att man gillar ett foder så behöver ju inte det betyda att det är hälsosamt (samma gäller för människor). Jag kan bara se en enda anledning till att använda röda mygg och det är för att trigga igång matvägrande fiskar till att äta, men har man väl fått igång dom att äta så finns det ju mycket annat bra foder som man sedan kan använda istället.

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av juice
    Om man nu provat sig fram och funnit att ens fiskar föredrar ett foder framför alla andra ( som man inköpt och lockat med) och dessutom gjort det i åratal, då kan det knappast spela nån roll om det är fryst malet hjärta, sauterade gröna ärtor eller röda mygglarver som serveras.
    Vi som vet vad som är nyttigt för fiskarna får nog hålla det för oss själva, vi lär knappast klara av att övertyga dom verbalt eller i skrift.
    Det handlar ju inte bara om vad fiskarna föredrar utan om du är redo att chansa. Vill du riskera att få allergi är det upp till dig att mata med röda mygglarver. Bara du är medveten om det och även att det kan påverka din omgivning, det vill säga eventuella barn, sambo eller fru/man.

    Så länge alla vet om riskerna så är det självklart upp till var och en

    Lämna en kommentar:


  • Ahlqvist
    svarade
    Vi slutade med röda mygg efter att läst inläggen här på zoopet som rör ämnet... Dock av ren självbevarelsedrift.. jag vill inte riskera att få allergier när det finns ett sånt stort utbud av fryst foder. Det känns fel bara Cyklops är riktigt bra foder som jag gillar riktigt bra.. även större varianter av fryst artemia är bra. Sen brukar jag tina upp maten i en kopp innan jag ger fiskarna.. kanske inte för att det är bättre än att bara slänga den frysta maten i karet ( har inga belägg för att det är bättre ) men för att jag föredrar att göra på det viset.

    Lämna en kommentar:


  • juice
    svarade
    Om man nu provat sig fram och funnit att ens fiskar föredrar ett foder framför alla andra ( som man inköpt och lockat med) och dessutom gjort det i åratal, då kan det knappast spela nån roll om det är fryst malet hjärta, sauterade gröna ärtor eller röda mygglarver som serveras.
    Vi som vet vad som är nyttigt för fiskarna får nog hålla det för oss själva, vi lär knappast klara av att övertyga dom verbalt eller i skrift.

    Lämna en kommentar:


  • Midde
    svarade
    Ursprungligen postat av Linapina
    Jag läser och lär.
    Men vad kan jag då ge mina dvärgklo grodor som foder istället? Startade en tråd om detta och fick inga svar, hoppas på napp här...
    Vill inte ha kvar röda mygglarver som är farliga, men jag kan ju inte gärna låta grodorna svälta heller...
    Jag har svarat här:

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Röda mygg = INTE BRA...

    Bra = cyklops, artemia mm mm..

    Ok = Vita & Svarta mygglarver...

    Lämna en kommentar:


  • tjugoettnollnoll
    svarade
    Jag har matat mina fiskar med frysta mygglarver i 10 år och fiskarna verkar inte haft nå problem med det. Nu har jag ju läst att det är dåligt med röda mygg så vad föreslår ni att jag ska använda. Igår köpte jag ett 250 litersakvarium så jag välkomnar tips så att det blir rätt från början så att säga..

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av Linapina
    Jag läser och lär.
    Men vad kan jag då ge mina dvärgklo grodor som foder istället? Startade en tråd om detta och fick inga svar, hoppas på napp här...
    Vill inte ha kvar röda mygglarver som är farliga, men jag kan ju inte gärna låta grodorna svälta heller...
    Mig veterligt finns det inte så mycket annat du kan ge din klogroda än röda mygg. Du kan testa att även ge lite frusen artemia samtidigt, så den lär sig ta annat foder med för att sedan gå över till detta om du/grodan vill.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av mpfresh
    Många som inte gillar de röda mygglarverna men vilka larver eller liknande foder kan man använda istället ???

    Finns det nåt ni kan rekommendera ?
    Som jag skrev ovan så föredrar jag helt klart cyclops (billigt, uppskattat av fiskarna, ger bra färg på fiskarna, smått så att alla kan ta del av det, inte allergiframkallande, lever i rent vatten) men vita- och svarta mygglarver går också bra om man man vill ha lite större foder

    Lämna en kommentar:


  • mpfresh
    svarade
    Många som inte gillar de röda mygglarverna men vilka larver eller liknande foder kan man använda istället ???

    Finns det nåt ni kan rekommendera ?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av zoolander
    Hur som helst, mygglaverna åker ut. Vad bör jag mata kampfisken och mina platys med förutom flakes?
    Egentligen så innehåller flingfoder alla för fisken nödvändiga näringsämnen så man behöver knappast något annat.
    Dock så matar jag mina fiskar med granulat, flingor och fryst cyclops

    Lämna en kommentar:


  • zoolander
    svarade
    Jag matade efter att de första personerna skrev att det var bra foder och kommenterade när jag såg att folk skriver att det kan ge allergi.

    Hur som helst, mygglaverna åker ut. Vad bör jag mata kampfisken och mina platys med förutom flakes?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av zoolander
    Jag brukar inte reagera, men du bör nog läsa två gånger innan du skriver "
    Lite konstig inställning - när din son blir sjuk så slutar du!!!!!!!!
    ".
    Jag skrev att om det finns en chans att han blir sjuk så slutar jag ge direkt. Det är väl en satans sund inställning, då jag inte hade en aning om att man kan bli sjuk av fodret och finns nu chansen så kastar jag fodret...

    Oavsett om du är admin/ägare av forumet så ska du nog läsa två gånger innan du hugger på hur jag behandlar mina barn...
    ?????

    Du skrev så här EFTER att flera hade varnat för hur farligt röda mygg var

    Prova med de röda och fiskarna blev som tokiga...
    Det här med astma. Mitt kar står i grabbens rum, jag matar fiskarna, akvariet är täckt.
    Finns det en chans att han mår dåligt av detta så slutar jag självklart direkt...
    Detta tolkade inte jag som att du redan hade bestämt dig för att sluta, men om så var fallet så var självklart mitt inlägg helt onödigt.

    Lämna en kommentar:


  • zoolander
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Ja som sagt röda mygg smakar/luktar gott men är likafullt ett skitfoder.

    Lite konstig inställning - när din son blir sjuk så slutar du!!!!!!!!
    Visst - oftast blir man då bara allergisk mor röda mygg. Men väldigt ofta har också de som drabbats fått livslånga allergiska problem (röda myggen har även triggat igång andra allergiska reaktioner (räkor, pollen etc. etc)
    Jag brukar inte reagera, men du bör nog läsa två gånger innan du skriver "
    Lite konstig inställning - när din son blir sjuk så slutar du!!!!!!!!
    ".
    Jag skrev att om det finns en chans att han blir sjuk så slutar jag ge direkt. Det är väl en satans sund inställning, då jag inte hade en aning om att man kan bli sjuk av fodret och finns nu chansen så kastar jag fodret...

    Oavsett om du är admin/ägare av forumet så ska du nog läsa två gånger innan du hugger på hur jag behandlar mina barn...

    Lämna en kommentar:


  • Linapina
    svarade
    Jag läser och lär.
    Men vad kan jag då ge mina dvärgklo grodor som foder istället? Startade en tråd om detta och fick inga svar, hoppas på napp här...
    Vill inte ha kvar röda mygglarver som är farliga, men jag kan ju inte gärna låta grodorna svälta heller...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...