Frysta röda mygglarver i nystartat kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpfresh
    • August 2008
    • 11

    #31
    Många som inte gillar de röda mygglarverna men vilka larver eller liknande foder kan man använda istället ???

    Finns det nåt ni kan rekommendera ?
    375 l. inköpt juli 2008.

    3 st

    (övriga) ca 15 st

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #32
      Ursprungligen postat av mpfresh
      Många som inte gillar de röda mygglarverna men vilka larver eller liknande foder kan man använda istället ???

      Finns det nåt ni kan rekommendera ?
      Som jag skrev ovan så föredrar jag helt klart cyclops (billigt, uppskattat av fiskarna, ger bra färg på fiskarna, smått så att alla kan ta del av det, inte allergiframkallande, lever i rent vatten) men vita- och svarta mygglarver går också bra om man man vill ha lite större foder
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #33
        Ursprungligen postat av Linapina
        Jag läser och lär.
        Men vad kan jag då ge mina dvärgklo grodor som foder istället? Startade en tråd om detta och fick inga svar, hoppas på napp här...
        Vill inte ha kvar röda mygglarver som är farliga, men jag kan ju inte gärna låta grodorna svälta heller...
        Mig veterligt finns det inte så mycket annat du kan ge din klogroda än röda mygg. Du kan testa att även ge lite frusen artemia samtidigt, så den lär sig ta annat foder med för att sedan gå över till detta om du/grodan vill.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • tjugoettnollnoll
          • August 2008
          • 72

          #34
          Jag har matat mina fiskar med frysta mygglarver i 10 år och fiskarna verkar inte haft nå problem med det. Nu har jag ju läst att det är dåligt med röda mygg så vad föreslår ni att jag ska använda. Igår köpte jag ett 250 litersakvarium så jag välkomnar tips så att det blir rätt från början så att säga..

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #35
            Röda mygg = INTE BRA...

            Bra = cyklops, artemia mm mm..

            Ok = Vita & Svarta mygglarver...
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Midde
              • August 2008
              • 250

              #36
              Ursprungligen postat av Linapina
              Jag läser och lär.
              Men vad kan jag då ge mina dvärgklo grodor som foder istället? Startade en tråd om detta och fick inga svar, hoppas på napp här...
              Vill inte ha kvar röda mygglarver som är farliga, men jag kan ju inte gärna låta grodorna svälta heller...
              Jag har svarat här:

              Det är fult att inte ha akvarium

              Kommentar

              • juice
                • August 2008
                • 12

                #37
                Om man nu provat sig fram och funnit att ens fiskar föredrar ett foder framför alla andra ( som man inköpt och lockat med) och dessutom gjort det i åratal, då kan det knappast spela nån roll om det är fryst malet hjärta, sauterade gröna ärtor eller röda mygglarver som serveras.
                Vi som vet vad som är nyttigt för fiskarna får nog hålla det för oss själva, vi lär knappast klara av att övertyga dom verbalt eller i skrift.
                juice

                Kommentar

                • Ahlqvist
                  • January 2008
                  • 661

                  #38
                  Vi slutade med röda mygg efter att läst inläggen här på zoopet som rör ämnet... Dock av ren självbevarelsedrift.. jag vill inte riskera att få allergier när det finns ett sånt stort utbud av fryst foder. Det känns fel bara Cyklops är riktigt bra foder som jag gillar riktigt bra.. även större varianter av fryst artemia är bra. Sen brukar jag tina upp maten i en kopp innan jag ger fiskarna.. kanske inte för att det är bättre än att bara slänga den frysta maten i karet ( har inga belägg för att det är bättre ) men för att jag föredrar att göra på det viset.

                  "
                  So Long, and Thanks for All the Fish
                  "
                  Douglas Adams
                  Spana in NVSA's Webbsida!

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #39
                    Ursprungligen postat av juice
                    Om man nu provat sig fram och funnit att ens fiskar föredrar ett foder framför alla andra ( som man inköpt och lockat med) och dessutom gjort det i åratal, då kan det knappast spela nån roll om det är fryst malet hjärta, sauterade gröna ärtor eller röda mygglarver som serveras.
                    Vi som vet vad som är nyttigt för fiskarna får nog hålla det för oss själva, vi lär knappast klara av att övertyga dom verbalt eller i skrift.
                    Det handlar ju inte bara om vad fiskarna föredrar utan om du är redo att chansa. Vill du riskera att få allergi är det upp till dig att mata med röda mygglarver. Bara du är medveten om det och även att det kan påverka din omgivning, det vill säga eventuella barn, sambo eller fru/man.

                    Så länge alla vet om riskerna så är det självklart upp till var och en
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #40
                      Ursprungligen postat av juice
                      Om man nu provat sig fram och funnit att ens fiskar föredrar ett foder framför alla andra ( som man inköpt och lockat med) och dessutom gjort det i åratal, då kan det knappast spela nån roll om det är fryst malet hjärta, sauterade gröna ärtor eller röda mygglarver som serveras.
                      Vi som vet vad som är nyttigt för fiskarna får nog hålla det för oss själva, vi lär knappast klara av att övertyga dom verbalt eller i skrift.
                      Självklart är valet ens eget - speciellt om man inte har någon familj utan bor ensam och det bara är en själv som kan drabbas.
                      Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför Röda Mygg är så poppis. Det innehåller mest vatten (vilket i och för sig de flesta frysfoder gör), är inte speciellt nyttigt för fiskarna och gör inte heller så att fiskarna får bra färg eller något sådant.
                      Visst fiskarna gillar det eftersom det tydligen har en speciell doft/smak som fiskarna gillar, men bara för att man gillar ett foder så behöver ju inte det betyda att det är hälsosamt (samma gäller för människor). Jag kan bara se en enda anledning till att använda röda mygg och det är för att trigga igång matvägrande fiskar till att äta, men har man väl fått igång dom att äta så finns det ju mycket annat bra foder som man sedan kan använda istället.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...