Frysta röda mygglarver i nystartat kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Ursprungligen postat av Ibanez
    har problem med vita mygg.. eftersom det inte uppskattas av mina fiskar.. att det kan vara sådan skillnad på röda och vita mygg när det gäller kräsenhet.. oj oj oj..
    Bara för att ett foder smakar eller luktar bättre än ett annat foder så finns det inget som säger att det är ett bättre foder för det.
    Röda mygg verkar lukta/smaka gott, men är enligt min mening ändå ett skitfoder som dock ändå för vissa fiskar kan fylla en funktion i och med att det kan trigga igång matvägrande fiskar till att börja äta.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ibanez
      • July 2006
      • 853

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Bara för att ett foder smakar eller luktar bättre än ett annat foder så finns det inget som säger att det är ett bättre foder för det.
      Röda mygg verkar lukta/smaka gott, men är enligt min mening ändå ett skitfoder som dock ändå för vissa fiskar kan fylla en funktion i och med att det kan trigga igång matvägrande fiskar till att börja äta.
      var precis det jag har skrivit om längre ner i tråden kjell.. missförstå mig rätt.. fiskarna varken växer eller utvecklas osv med bara röda mygg och detta med vetskap av egen erfarenhet..
      Era fiskar ger jag mina till frukost..

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #18
        En familjemedlem fick astmaliknande problem när jag matade med röda mygg- så de är kastade för gott! Köp inte skiten!
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • zoolander
          • August 2008
          • 271

          #19
          Prova med de röda och fiskarna blev som tokiga...

          Det här med astma. Mitt kar står i grabbens rum, jag matar fiskarna, akvariet är täckt.
          Finns det en chans att han mår dåligt av detta så slutar jag självklart direkt...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av zoolander
            Prova med de röda och fiskarna blev som tokiga...

            Det här med astma. Mitt kar står i grabbens rum, jag matar fiskarna, akvariet är täckt.
            Finns det en chans att han mår dåligt av detta så slutar jag självklart direkt...
            Ja som sagt röda mygg smakar/luktar gott men är likafullt ett skitfoder.

            Lite konstig inställning - när din son blir sjuk så slutar du!!!!!!!!
            Visst - oftast blir man då bara allergisk mor röda mygg. Men väldigt ofta har också de som drabbats fått livslånga allergiska problem (röda myggen har även triggat igång andra allergiska reaktioner (räkor, pollen etc. etc)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ursprungligen postat av Gaffel
              Skippa röda mygg, sämre fiskmat får man leta efter, att dom dessutom är starkt allergena talar ju sitt tydliga språk.
              Röda mygglarver är ett ypperligt och helt naturligt foder för de fiskar som äter "kött", det vill säga animaliskt foder. Sedan kan man diskutera innehåll, uppfödningsförhållanden för de röda mygglaverna mm i evighet, faktum kvarstår att de flesta fiskar är tokiga i det, men naturligtvis skall man inte BARA mata med det, man skall naturligtvis komplettera med t.ex vuxen artemia, svarta & vita mygglarver, räkmix, dafnier mm om man nu bara skall nämna frysfodersorter. Ännu bättre blir det om man sedan dessutom matar med flera olika torrfodersorter.

              Men sedan får man ju förståss själv avgöra om man vill ta de eventuella eller reella allergirisker som kan finnas. Men att de är allergena för människor behöver ju inte innebära att de skulle vara skadliga för fisk för det eller hur?
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                #22
                Matade tidigare med röda mygg och det var det bästa som fiskarna viste. Har en astmatisk och allergisk dotter som smakade på mygglarverna då fiskarna gillade det så bra trots att hon annars är väldigt kräsen med maten. Inget särskilt hände och den episoden var inte orsaken till att jag slutade. Om nu röda mygglarver är så allergiframkallande som det påstås rekomenderar jag att avstå. Allergier är verkligen inget att leka med. Det har jag egna erfarenheter av iom. mig själv och två barn. Trots allt är de det bästa fiskarna vet och fiskar som i övrigt matvägrar låter sig oftast luras av röda mygglarver.
                h. Johan

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #23
                  Mmm, och min pojk älskar glass, baconsvålar, gräddbullar och allting som ser ut eller luktar som godis och eftersom han vet sitt bästa och jag älskar honom över allting på denna jord så äter han detta till frukost, lunch och middag.. NOT!
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #24
                    Men han i djuraffären sa att jag skulle ta flingfoder på morgon och röda mygg varje kväll, stämde inte det då?
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #25
                      Jag känner en kille som säljer begagnade bilstereoapparater, han tycker att du absolut är i behov av en ny Clarion.. Just det, min Cheva kan du få köpa, du lär definitivt behöva en stor bil till den stereon.. Och sen har jag en grej som skulle passa dig som handen i handsken.. nä just det, inga annonser på forumet..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Linapina
                        • July 2008
                        • 595

                        #26
                        Jag läser och lär.
                        Men vad kan jag då ge mina dvärgklo grodor som foder istället? Startade en tråd om detta och fick inga svar, hoppas på napp här...
                        Vill inte ha kvar röda mygglarver som är farliga, men jag kan ju inte gärna låta grodorna svälta heller...

                        Kommentar

                        • zoolander
                          • August 2008
                          • 271

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Ja som sagt röda mygg smakar/luktar gott men är likafullt ett skitfoder.

                          Lite konstig inställning - när din son blir sjuk så slutar du!!!!!!!!
                          Visst - oftast blir man då bara allergisk mor röda mygg. Men väldigt ofta har också de som drabbats fått livslånga allergiska problem (röda myggen har även triggat igång andra allergiska reaktioner (räkor, pollen etc. etc)
                          Jag brukar inte reagera, men du bör nog läsa två gånger innan du skriver "
                          Lite konstig inställning - när din son blir sjuk så slutar du!!!!!!!!
                          ".
                          Jag skrev att om det finns en chans att han blir sjuk så slutar jag ge direkt. Det är väl en satans sund inställning, då jag inte hade en aning om att man kan bli sjuk av fodret och finns nu chansen så kastar jag fodret...

                          Oavsett om du är admin/ägare av forumet så ska du nog läsa två gånger innan du hugger på hur jag behandlar mina barn...

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #28
                            Ursprungligen postat av zoolander
                            Jag brukar inte reagera, men du bör nog läsa två gånger innan du skriver "
                            Lite konstig inställning - när din son blir sjuk så slutar du!!!!!!!!
                            ".
                            Jag skrev att om det finns en chans att han blir sjuk så slutar jag ge direkt. Det är väl en satans sund inställning, då jag inte hade en aning om att man kan bli sjuk av fodret och finns nu chansen så kastar jag fodret...

                            Oavsett om du är admin/ägare av forumet så ska du nog läsa två gånger innan du hugger på hur jag behandlar mina barn...
                            ?????

                            Du skrev så här EFTER att flera hade varnat för hur farligt röda mygg var

                            Prova med de röda och fiskarna blev som tokiga...
                            Det här med astma. Mitt kar står i grabbens rum, jag matar fiskarna, akvariet är täckt.
                            Finns det en chans att han mår dåligt av detta så slutar jag självklart direkt...
                            Detta tolkade inte jag som att du redan hade bestämt dig för att sluta, men om så var fallet så var självklart mitt inlägg helt onödigt.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • zoolander
                              • August 2008
                              • 271

                              #29
                              Jag matade efter att de första personerna skrev att det var bra foder och kommenterade när jag såg att folk skriver att det kan ge allergi.

                              Hur som helst, mygglaverna åker ut. Vad bör jag mata kampfisken och mina platys med förutom flakes?

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                #30
                                Ursprungligen postat av zoolander
                                Hur som helst, mygglaverna åker ut. Vad bör jag mata kampfisken och mina platys med förutom flakes?
                                Egentligen så innehåller flingfoder alla för fisken nödvändiga näringsämnen så man behöver knappast något annat.
                                Dock så matar jag mina fiskar med granulat, flingor och fryst cyclops
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...