Frysta röda mygglarver i nystartat kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Frysta röda mygglarver i nystartat kar?

    Köpte lite mygglarver när jag köpte mat till min mal.

    Äter platy och kampfisk mygglarver? Och hur använder man frysmaten?
    Ska jag tina lite i vatten och sedan ge dem, eller kasta i en liten krossad "klump" direkt i akvariumet...?
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Med förtjusning!
    Du kan inte ge en hel klump med en gång i ett nystartat kar för det kommer dina fiskar inte orka äta, så karva av en liten bit. Eller om det är en karta, så bryt bara av en lillfingernagelbit(!). Hellre för lite än för mycket.

    Sen vet du kanske att röda mygglarver kan ge upphov till kontaktallergier av rätt rejält slag hos människor, så var försiktig om ni är lagda för allergier.
    Köp cyclops eller artemia eller så nästa gång.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • zoolander
      • August 2008
      • 271

      #3
      Bör biten ligga i blöt först, eller kan jag lägga ner "nagelbiten" direkt i karet?

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        Ursprungligen postat av zoolander
        Bör biten ligga i blöt först, eller kan jag lägga ner "nagelbiten" direkt i karet?
        Man kan lägga den direkt i akvariet. Om det är en liten bit kan förståss samma fisk slukar hela biten. Om den är frysen flyter mygglarverna en stund. Har du blött upp dem sjunker de fortare.
        h. Johan

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Skippa röda mygg, sämre fiskmat får man leta efter, att dom dessutom är starkt allergena talar ju sitt tydliga språk.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Linapina
            • July 2008
            • 595

            #6
            Jag köpte det som mat till mina dvärgklo grodor, det sa butiken att jag skulle ha...

            Kommentar

            • Ibanez
              • July 2006
              • 853

              #7
              Ursprungligen postat av Gaffel
              Skippa röda mygg, sämre fiskmat får man leta efter, att dom dessutom är starkt allergena talar ju sitt tydliga språk.
              fast fiskar (iaf de flesta) verkar gilla dem och röda mygg har fungerat som "trigger" till de flesta arter ja haft!
              Era fiskar ger jag mina till frukost..

              Kommentar

              • tompa_2006
                • July 2006
                • 98

                #8
                Frystorkade röda är väl bättre än frusna. Dom ska inte vara allergiframkallade då, enligt vad jag hört.
                Mvh
                -----------------------------------

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av tompa_2006
                  Frystorkade röda är väl bättre än frusna. Dom ska inte vara allergiframkallade då, enligt vad jag hört.
                  Tvärtom, de är snarare ännu mer allergiframkallande
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av zoolander
                    Bör biten ligga i blöt först, eller kan jag lägga ner "nagelbiten" direkt i karet?
                    jag tinar alltid frysfodret i en artemia sil innan ger det, det gör jag för att bli kvitt det ibland förorenade infrysningsvattnet sen för att skona fiskens känsliga tarmsystem, förr så gav jag det fryst och lite då och då så insjuknade fisk, men efter att jag börjat tina fodret (ca 3 år sen) så upphörde problemet!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      jag tinar alltid frysfodret i en artemia sil innan ger det, det gör jag för att bli kvitt det ibland förorenade infrysningsvattnet sen för att skona fiskens känsliga tarmsystem, förr så gav jag det fryst och lite då och då så insjuknade fisk, men efter att jag börjat tina fodret (ca 3 år sen) så upphörde problemet!
                      Man bör ju i så fall skilja mellan foderdjur som lever i starkt förorenat vatten som röda mygglarver, tubifex och dafnier och sådana som lever i rent vatten typ cyclops, mysis, "räkmix", artemia.
                      Dock kan det ju vara värt att nämna att om nu djuren i sig lever i starkt förorenat vatten så består ju djuret i sig av 80-90% vatten och då hjälper det ju i så fall inte så mycket att skölja dom.

                      Själv matar jag alltid med fryst foder direkt i akvariet, men jag matar alltid enbart med foderdjur som lever i rent vatten
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • tompa_2006
                        • July 2006
                        • 98

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Tvärtom, de är snarare ännu mer allergiframkallande
                        Se där, då blir det inga fler sådana.
                        Mvh
                        -----------------------------------

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Man bör ju i så fall skilja mellan foderdjur som lever i starkt förorenat vatten som röda mygglarver, tubifex och dafnier och sådana som lever i rent vatten typ cyclops, mysis, "räkmix", artemia.
                          Dock kan det ju vara värt att nämna att om nu djuren i sig lever i starkt förorenat vatten så består ju djuret i sig av 80-90% vatten och då hjälper det ju i så fall inte så mycket att skölja dom.

                          Själv matar jag alltid med fryst foder direkt i akvariet, men jag matar alltid enbart med foderdjur som lever i rent vatten
                          En aspekt till att jag tinar fodret är att fisken inte heller ska få ett kallt foder som kyler ner mag-tarm systemet och sänker immunförsvaret (kan inte jämföra med människans tarmsystem)! Sen vidare så tror jag inte att det förorenade vattnet går rakt in i foderdjuret, då skulle den nog dö, utan det vatten den består av är nog ganska rent! brukar också undvika vissa foder tex röda mygglarver (ger vita istället)
                          Senast redigerad av åheim; 11 August 2008, 19:10.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Ibanez
                            • July 2006
                            • 853

                            #14
                            har problem med vita mygg.. eftersom det inte uppskattas av mina fiskar.. att det kan vara sådan skillnad på röda och vita mygg när det gäller kräsenhet.. oj oj oj..
                            Era fiskar ger jag mina till frukost..

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              En aspekt till att jag tinar fodret är att fisken inte heller ska få ett kallt foder som kyler ner mag-tarm systemet och sänker immunförsvaret (kan inte jämföra med människans tarmsystem)! Sen vidare så tror jag inte att det förorenade vattnet går rakt in i foderdjuret, då skulle den nog dö, utan det vatten den består av är nog ganska rent! brukar också undvika vissa foder tex röda mygglarver (ger vita istället)
                              Jag har i alla fall kört med frysfoder till fiskarna nästintill dagligen i närmare 30 år utan att detta någonsin ställt till med problem för att det varit för kallt så jag tror inte på din teori att det skulle behöva tinas.

                              Vad gäller förorenat vatten i sig så tror jag nog att det är ytterst ovanligt att djuren fryses in i det förorenade vattnet - tvärtom så lär det nog sköljas rent innan det fryses in.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...