Rom som foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • one__akvarium
    • June 2008
    • 163

    Rom som foder?

    Ja precis som rubriken lyder är rom, typ stenbits rom ok som foder till diverse fiskar? Personligen har jag Malawis. Romen är ju väldigt näringsrik dock kanske det finns tillsatser så som konserveringsmedel m.m
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Och typ salt i mängder, fast får du tag i rå rom så är det klart att den lär slinka ner,
    samma med räkor, maten ska vara "olagad"
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      dessutom....om man skall köpa rommen, så är det per kilo räknat ett väldigt dyrt foder.

      men kan man få tag i rå rom från någon "vid sidan om" så är det nog bra.

      gör dock inte som min granne.....han matade sina levandefödare med gäddrom.
      direkt från gädda ner i karet.......någon dag senare står han och håvar upp
      alla fiskar som är stendöda......förmodligen en parasit av nått slag....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Frys rommen först i minst tre dygn, gäddrom är vanligen proppfull med binnikemask.....
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #5
          Om du ska äta räkor hemma, så brukar jag köpa räkor med skal som är frysta. De kan ha rom mellan sina ben, den kan du ge dem. Sen så kan du knyta fast en räka (utan skal) i ett snöre och låta fiskarna äta, då får de i sig proteiner

          Tips som jag fick av en kille som har fiskar sedan många år tillbaka, och det verkade helt klart gå hem i vårt akvarie med!

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Kan det inte vara så att vattnet blev dåligt av romrester när alla dog?

            Laxrom tex kan bli en geggig historia i vattnet.
            Bifogade filer
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Förr i tiden (på 1960-talet el tidigare) var det vanligt att en del hobbyister matade med egen konserverad torskrom. Då ett billigt och bra foder.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Om du vill mata med Stenbitsrom så säljer Åleds det jag körde det ett taga till mina Ciklider,men det uppskattades inte precis.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Skölja köpt rom(saltad) ordentligt är ju också en idé.....

                  Fiskar man själv så får man ju rom "över" ibland, nu till våren kan man ju meta aborre och ta vara på ev. rom för senare behov, infryst i kakor borde det bli ett ypperligt foder.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Nå_Nirvana_Nu
                    • June 2007
                    • 702

                    #10
                    Är det ljus eller mörk rom, själv gillar jag bäst mörk men ett glas räcker, kan inte rekommendera doseringen till fiskarna

                    Beror kanske på om de är vana vid mäsk eller inte???

                    Kommentar

                    • Solid
                      • August 2007
                      • 734

                      #11
                      Jag har tidigare gett mina fiskar lite stenbitsrom köpt i vanlig mataffär. Det var mycket uppskattat av fiskarna i alla fall, men om det är bra att ge mycket eller ofta vet jag inte...

                      Jag tror inte det är farligt att ge lite grann ibland, men är inte alls säker^^

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #12
                        Vill ni bli av med färg ämnena som finns i stenbitsromen så är det bra att skölja romen i en tesil under kökskranen ,inte så kul med en rosa eller grå nyans på akvarie vattnet =)
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        Arbetssätt...