Kräsna diskusar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galne-Gurra
    • April 2008
    • 1080

    Kräsna diskusar...

    Diskusarna som jag fick med till nya karet äter endast mygglarver,frågade han som sålde karet vad han gav för mat till diskusarna och scalarerna,mygglarver blev svaret.
    Har provat räkmix,oxhjärta,fiskbullar,räkor plus olika sorters torrfoder men ingenting duger åt diskusarna.
    Vad skall jag prova med???
    http://web.telia.com/~u22310064/index.html
  • Destroy
    • October 2007
    • 184

    #2
    kolla på diskusforum.se :-) där finns det alltid svar på diskusar, själv vet jag inte riktigt varför dom är så kräsna, kan vara någon sjukdom som är i farten...
    Fish said to the Ocean:
    'without fishes there is nothing in the Ocean.'
    Ocean reply to the fish:
    without you there is nothing in my life...

    Kommentar

    • Tony Johansson
      • February 2008
      • 44

      #3
      Hoppa över matningen under 3-4dagar.Sedan börjar du lite lätt med det nya fodret!! om de matvägrar även då så kanske du har något slag av magproblem som flaggelater.

      Men kör detta först !!
      www.tonysdiskus.se

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        Silkesmaskar

        Testar det att mata min ena koi för uppväxt, denna koi går i samma kar som diskusar och skalarer samt andra ciklider.
        Konstigt nog så verkade alla fiskar äta av dessa torkade silkesmaskar och så även diskusen.

        En sak bör nämnas att du inte ska mata enbart med silkesmaskar utan endast använda det som komplementfoder.
        Man får hacka sönder dem i lite mindre bitar.
        Tillväxt takten och leklusten ökar markant.
        Ex. mina cutteri, hantel, dorisgerus, skalarer bröt ut i lek efter tredagar efter första matningen och de växte så det knakade.
        Fina färger har de också fått.

        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • Galne-Gurra
          • April 2008
          • 1080

          #5
          Var köper man silkesmaskar i sverige?
          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #6
            Finns i väldigt bra sorterade butiker som enbart säljer akvarie/terrarie.

            Silkesmaskar kan med fördel även bytas ut mot mjölmask som torkats.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • Bluesman
              • August 2008
              • 177

              #7
              Ursprungligen postat av Galne-Gurra
              Diskusarna som jag fick med till nya karet äter endast mygglarver,frågade han som sålde karet vad han gav för mat till diskusarna och scalarerna,mygglarver blev svaret.
              Har provat räkmix,oxhjärta,fiskbullar,räkor plus olika sorters torrfoder men ingenting duger åt diskusarna.
              Vad skall jag prova med???
              Mygglarver är ju som "godis" för Diskusarna...gott men inte tillräkligt med näringvärde för att de skall utvecklas som de ska. Men har de väl vant sig vid det så tar det lite tid att vänja av dom....för vem vill inte ha godis. Gör som tipset i tidigare inlägg....låt bli att mata några dagar, och mata sen försiktigt med fodret som du tänkt ge dom. Är dom friska så kommer de till slut att äta fodret.....ge inte upp....de äter när de blir riktigt hungriga....om de är friska.....men det kan ta tid
              Mina Discusar äter t.ex Discus torrfoder, Oxhjärta,Mysis,Räkmix...tja istort allt som bjuds...t.o.m flingfoder som de snor ifrån de andra fiskarna. Och någon enstaka gång får de lite röda eller svarta mygglarver.

              / Göran

              Kommentar

              Arbetssätt...