Planktonhåvar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    Planktonhåvar

    Planktonhåvar är ju bra att ha när man ska samla foder, men var får man tag på dom egentligen? Har hittills använt min lilla fiskhåv med tätare maskor men det är inte speciellt praktiskt. Har kollat på flera akvarieaffärer men inte sett till några "riktiga" planktonhåvar. Är det någon annan typ av affär man ska leta på? Eller finns det något bra gör-det-själv tips?
    Medlem i VAAF www.vaaf.se
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Man kan ju göra dem själv, lite beroende på vilken sorts plankton du vill fånga. Vill du ha växtplankton (maskvidd ofta 25 - 50 mikrometer) eller riktigt smått zooplankton (maskvidd 90 - 125 mikrometer) så kan det vara knepigt att hitta lämpligt nät.

    Det är några år sedan jag köpte mina håvar, men jag köpte från en firma som sålde undevisningsmateriel åt skolor. Ett ögonblick...
    Hmm... Den firman verkar inte finnas längre, men jag hittar detta:

    http://kptnaturfag.no/shop/66051 (de har många fler håvar också)
    Läs mer om Sidan hittades inte. VWR enable science genom att erbjuda produktval, service, processer och vårt folk får det att ske.



    Vet förstås inte om man får handla hos de här som privatperson.
    Senast redigerad av Azur; 03 August 2008, 17:19.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #3
      Tack för tipsen! Det verkar som åtminstone A-Dynam.se säljer till privatpersoner.
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ett tips är att INTE köpa för finmaskig håv. Håvar som tar växtplankton sätter igen på nolltid, ofta kan man bara släpa dem några meter genom vattnet innan maskorna är helt blockerade. Vill man ha växtplankton är det OK, men vill man ha djurplankton blir fångsten dålig. 100-125 mikrometer är en bra kompromiss för små handhållna håvar om man vill fånga djurplankton, det släpper igenom de mesta växtplanktonet men fångar t.ex. hjuldjur och kräftdjurslarver. Tänker man släpa bakom båt kan man gärna gå upp till 250 mikroner, lite förstås beroende på vad man vill fånga.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Olivin
          • July 2006
          • 573

          #5
          Nej, det är bara vanligt foder jag är ute efter, dvs djurplankton som daphnier, mygglarver osv. Hade siktat in mig på 100 µm håven. Nästa storlek verkar vara Vattenhåv med 1.5 mm maskor men det borde ju vara ungefär samma som de där leksakshåvarna man hittar på mackar etc och som jag tycker verkar för grovmaskig.

          Rätt mycket annat kul man kunde hitta där förresten, div bra flaskor och burkar för PMDD osv. Blir nog en beställning hursomhelst.
          Medlem i VAAF www.vaaf.se

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Själv föll jag för http://www.a-dynam.se/produkter.php?...parat%20CH3860
            kan komma väl till pass istället för dubbelkokning.. Bra länk Azur!
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            Arbetssätt...