daggmaskar?? bra eller dåligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • almost_jocke
    • January 2008
    • 228

    daggmaskar?? bra eller dåligt?

    testade om mina blå ciklider gillade daggmaskar. och det gjorde dom verkligen har alldrig sett dom så galna i mat.

    men är det nyttigt för dom??
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    Borde du inte frågat de innan du testa? Har för mig att detta diskuterats innan och de har gått att ge större ciklider maskar tror jag, men vänta på vettigare svar.

    Kommentar

    • isolapojken
      • November 2004
      • 143

      #3
      Daggmaskar är helt klart bra mat som uppskattas av de flesta fiskar. Se till att maskarna är hyfsat rena dock, både utvärtes och invärtes, så att de inte har med sig massa skit.
      Själv använder jag dock inte maskar då det känns som att jag orsakar masken onödigt lidande för min skull. Men det är såklart egentligen inte värre än att mata med nåt annat.
      Finns flera motsvarande trådar om du letar lite. Om du matar med hela levande maskar finns visst risk att de gräver ner sig och sen dör och ruttnar.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Harbard länkade för några år sedan till ett fodertest med guppy som klart visade att daaggmask var ett bra foder. Olika foderkombinationer gavs och resultatet räknades i antalet yngel. Mest bevisade var nog att de foderkombinationer som gav ett uselt resultat genast förbättrades när de gavs daggmask. Tyvärr fungerar inte länken idag.
        Och ett PS om att Malawi och Tanganyika skall inte ges daggmask förståss.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...