Bygg din egen foderautomat för under 60kr

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    Bygg din egen foderautomat för under 60kr

    Hej allihopa!
    Enligt författaren av denna artikeln kan man bygga en egen foderautomat för under 60/70 kronor.

    Den tänder lyset, släcker lyset och matar automatiskt.
    Ganska cool grej faktsikt... själv tänker jag nog förtsätta mata på det gamla hederliga manuella viset

  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    Ok, den var intressant. Det jag tänker på är att fukt kan komma in i sugröret och klägga igen hela anordningen... Då är det inte so bra om man är borta för länge. Men stort plus för uppfinningsrikedomen och enkelheten!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Ett batteri alternativ är att använda ett vanligt billigt quartzverk för skeppsur eller väggklockor som säljs på bla claes ohlsson för runt 30:-

      Ex Fishmate har en foderautomat á 320:- som styrs av ett batteridrivet quartzverk med en tårtbits kasset som även säljs som extra tillbehör på Herkules för typ 35:- eller nått.

      Otroligt lätt kopierad även om arbetstiden(förutsatt att man inte har någonting bättre för sig)säkert springer upp till en 8-10 timmar.

      Annars kan filmrulle burken eller piller burken från föregående tips fjäderbelastas och monteras brevid quartzverket vars timmvisaraxel förses med en eller flera stift som vrider ner foderhållaren till rätt läge för utfodring innan den med fjäderns hjälp flippar tillbaks i ursprungligt läge, men för att citera Grodlund, "själv tänker jag nog förtsätta mata på det gamla hederliga manuella viset"

      Fuktproblemet i föregående tips löser man genom att koppla en luftpump som även den styrs av timern alt fästa automaten en bit ovanför akvariet.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Väldigt bra för de som har många akvarier och för vilka det skulle bli dyrt att köpa färdiga foderautomater till alla. Timer till belysningen har man ju ändå alltid hemma.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        Arbetssätt...