Artemian vill inte kläckas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blokk
    • November 2007
    • 25

    #16
    Tack för tipset på guiden Nina82 men var den jag följde från början, men tack ändå

    Är väl artemia äggen det är fel på. Får köpa nya av bättre kvalitet nästa gång. Var inte så jättefarligt att det inte blev nån artemia denna gången då det "bara" var till för apistogramma yngel. Ville prova kläcka lite själv innan jag drar igång mitt diskusprojekt så att jag har stenkoll när dem väl leker.

    Kommentar

    • Ibanez
      • July 2006
      • 853

      #17
      klokt..

      min artemia ville inte kläckas häller.. visade sig vara redan kläckt artemia.. smigigt av mig..
      Era fiskar ger jag mina till frukost..

      Kommentar

      • uffe
        • January 2002
        • 865

        #18
        prova att kläcka på gammalt hederligt vis,tycker personligen att det funkar bättre än glasslådemetoden,iallafall vid större mängder,
        kolla in en gammal tråd.
        // Uffe

        Kommentar

        • Blokk
          • November 2007
          • 25

          #19
          Uffe: Zoopets egna Mythbuster. Riktigt nice att nån tog tag i några av många myter som kretsar omkring akvariehobbyn.

          Hur vgjorde du för att kläcka artemian i pet flaskor?

          Antar att du fyllde 3/4 me saltblandat vatten och en luftpump på botten för syrets skull. Antar också att ställa dem upp o ner på är en smaksak?

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Uffes experiment visade att man inte kunde kläcka en tesked artemiaägg med glassboxsmetoden. Om du inte kan kläcka t ex 1/2 ml i glassboxen har du inte tillräckligt bra ägg.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Blokk
              • November 2007
              • 25

              #21
              Ursprungligen postat av erikthur
              Uffes experiment visade att man inte kunde kläcka en tesked artemiaägg med glassboxsmetoden. Om du inte kan kläcka t ex 1/2 ml i glassboxen har du inte tillräckligt bra ägg.
              Jo det förstod jag men jag vill bara av ren nyfikenhet veta hur man kläcker artemia med hjälp av pet flaska.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #22
                Javisst ja - du ville ha bilder - annars har jag ju redan gett dej en bra länk ganska tidigt i tråden. Här en annan länk då:

                Tänk dej en avskuren petflaska istället...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Grodlund
                  • January 2008
                  • 560

                  #23
                  När jag tar ett kryddmått med artemiaägg och kör glassburksmetoden så får jag så mycket artemia så mina fiskar inte klarar av att käka upp dem på 2-3 dagar.

                  Jag har börjat köra med halva kryddmått
                  Ja tror ja har runt 99% kläckning.

                  Metoden är de inge fel på så (som har nämnts tidigare) om de inte funkar så har du köpt dåliga ägg!

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #24
                    Ursprungligen postat av Grodlund
                    När jag tar ett kryddmått med artemiaägg och kör glassburksmetoden så får jag så mycket artemia så mina fiskar inte klarar av att käka upp dem på 2-3 dagar.
                    Så är det för mig också. Jag har mat i överskott i 2-3 dagar (tills det surnar) ur ett kryddmått åt mina 7 Danionella och 8 Gobiopterus. Visst, det är små fiskar, ungefär som en vildguppy-hane, men det enda de äter är artemia, och jag matar dem 2-3 gånger om dagen.

                    Jag fick faktiskt, på fullt allvar, sämre med artemia när jag körde PET-kläckning. Det är möjligt jag fick mer första dagen, men kulturen surnade inom ett dygn pga att det var så mycket skal så totalt sett fick jag ut färre artemia ur samma mängd ägg. Plus att det för oväsen, är geggigt, och svårare att skilja artemian från skalen.

                    Jag tror allt beror på kvaliteten på äggen. Har man bra ägg innebär ett kryddmått verkligen en jäkla massa artemia.

                    Notera f.ö. att brineshrimpdirect inte rekommenderar mer än en halv struken tesked ägg per liter vatten ens med luftning. Det motsvarar lite mer än 2 kryddmått.
                    Senast redigerad av Azur; 07 July 2008, 12:39.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...