Eheim foderautomat 3581

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frida Fisk
    • April 2007
    • 114

    Eheim foderautomat 3581

    Hej!

    Funderar på att köpa en eheim foderautomat 3581.

    Är det ngn som har erfarenhet av den? Är den bra?

    Funderar på placering oxå, jag har en heltäckande ramp, går den att sätta i den? Läste ngt om att drivenhetens ventilationsöppning inte fick komma i kontakt med fuktig kuft från akvariets Öppning? Hur löser man det?
    Vänliga Hälsningar Frida
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Placera hellre automaten ovanför rampen(ta upp ett hål som den kan stå ovanför.) eftersom den suger in luft som ska ventilera flingorna och hålla dom torra i samband med att foderkapseln roterar, därav anledningen till att den inte ska stå i områden med hög luftfuktighet.

    Matar själv inte med flingor utan föredrar automater som bättre klarar av att dosera pellets odyl typ EHEIM 3582 TWIN men just den har jag ännu inte hittat en svensk återförsäljare av.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag har en sådan här på jobbet http://www.pwss.se/product.php?produ...5&cat=0&page=1 och den funkar jättebra till pellets, men däremot är den nog ingen höjdare till flingor.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Matar inte ni fiskarna själva, latisar?
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Matar inte ni fiskarna själva, latisar?
          Får se hur du skulle löst det problemet om du jobbade skift och inte var på arbetet på 17 dagar i sträck med 3,5 veckors intervall.
          Ska någon annan mata fiskarna under den tiden skulle det bli riktigt kaos.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Frida Fisk
            • April 2007
            • 114

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Placera hellre automaten ovanför rampen(ta upp ett hål som den kan stå ovanför.) eftersom den suger in luft som ska ventilera flingorna och hålla dom torra i samband med att foderkapseln roterar, därav anledningen till att den inte ska stå i områden med hög luftfuktighet.

            Matar själv inte med flingor utan föredrar automater som bättre klarar av att dosera pellets odyl typ EHEIM 3582 TWIN men just den har jag ännu inte hittat en svensk återförsäljare av.

            Känns ju inte roligt att göra hål i rampen, det är ett relativit nytt kar så det vill jag ju inte. Hur är den tänkt att sitta? Väldigt många kar har väl heltäckande ramper??
            Vänliga Hälsningar Frida

            Kommentar

            • Frida Fisk
              • April 2007
              • 114

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jag har en sådan här på jobbet http://www.pwss.se/product.php?produ...5&cat=0&page=1 och den funkar jättebra till pellets, men däremot är den nog ingen höjdare till flingor.
              Det är ju en sådan jag har tittat på. Men hur har du fäst den? Vad har du för ramp?
              Vänliga Hälsningar Frida

              Kommentar

              • Frida Fisk
                • April 2007
                • 114

                #8
                Hittar ingen bra bild på rampen jag har förresten men det är ett aquaelkar på 95 liter, rampen liknar den här: http://www.blocket.se/vi/16177489.htm?ca=8_s&last=1
                Vänliga Hälsningar Frida

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Jag har ett aquaelkar och en eheim automat och jag sågade ur en bit av locket på rampen och man kan sätta tillbaks biten med lite svart eltejp om man vill så syns det knappt om man nu inte vill ha automaten

                  här ha jag ritat en bild ovanifrån: http://i32.photobucket.com/albums/d4...4/Namnls-1.jpg
                  Senast redigerad av åheim; 29 June 2008, 22:20.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Frida Fisk
                    Det är ju en sådan jag har tittat på. Men hur har du fäst den? Vad har du för ramp?
                    Det följer med kardborre med klister på som du kan använda att fästa automaten med. Jag har ett MP 450 liters kar, och de har lösa luckor på ovansidan som jag skjutit bort en bit bara, och där kommer maten.

                    Vad har du för ramp till karet?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      ansjo, ja, ser man det på det sättet. xD
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Frida Fisk
                        • April 2007
                        • 114

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Det följer med kardborre med klister på som du kan använda att fästa automaten med. Jag har ett MP 450 liters kar, och de har lösa luckor på ovansidan som jag skjutit bort en bit bara, och där kommer maten.

                        Vad har du för ramp till karet?


                        Min ramp ser ut ungefär som denna: http://www.blocket.se/vi/16177489.htm?ca=8_s&last=1

                        Jag har en enda lucka fram som man fäller upp med gångjärn, blir inte bra att ha den öppen hela tiden.. = (
                        Vänliga Hälsningar Frida

                        Kommentar

                        Arbetssätt...